Avatar billede sizzle Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:50 Der er 5 kommentarer

CMOS/GPNV Checksum Bad problem

Hej.

Jeg har ledt nogle af de andre topics igennem men kan ikke finde en som præcis har det samme problem som jeg.

Jeg sidder med denne maskine som kommer med overstående fejl lige meget om jeg clear Cmos eller fjerne Cmos batteriet og isætter det igen efter 30 min.
Som altid kommer den med valgmulighederne "default settings" og "setup". Problemet er bare det er som om computeren fryser når disse valgmuligheder kommer, og jeg kan hverken gå til BIOS eller vælge nogle som helst.
Er Batteriet flat eller er kortet permanent skadet?

Mvh
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2006 - 23:33 #1
Det kunne lyde som om din BIOS har beskadiget data i et kritisk område. Hvis det er tilfældet, kan den kun reddes ved at pille CMOS/Flash kredsen ud af motherboardet, og derefter programmere den i en prombrænder.
Avatar billede sizzle Nybegynder
09. oktober 2006 - 23:49 #2
Det lyder voldsomt. Nu er jeg ikke i besiddelse af en prombrænder så det bliver nok et problem, men er det ikke ligefør nemmere og billigere at anskaffe sig et nyt bundkort? Bundkortet er gammelt og kører med en almindelig P4 CPU...

Hvis jeg clear Cmos skriver den istedet CMOS Settings Wrong og kommer med bip 1-2-1 (dette gør den dog hver gang) men hvis den bliver genstartet efter dette kommer fejlen som står i titlen igen.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. oktober 2006 - 08:28 #3
Det kan skyldes en defekt ramblok.
Avatar billede t-bee Novice
10. oktober 2006 - 08:31 #4
det har peet49 ret i, prøv at se efter om rammen sidder ordentligt i.
Avatar billede peet49 Nybegynder
29. oktober 2006 - 17:13 #5
Lidt feedback?