Avatar billede kneppepoliti Nybegynder
09. oktober 2006 - 11:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mappe billede ud på objekter med perspektiv?

Hejsa eksperter

Jeg har et problem: Jeg har et billede, hvor jeg har genskabt scenen i 3D fra det perspektiv billedet er taget i.

Min 3D scene stemmer altså overens med det rigtige billede, der hvor kameraet pt. er sat i scenen. (Det er gjort med at sætte teksturen på hele scenen til screen-environment)

Men jeg vil gerne kunne tage en rendering af scenen fra en anden vinkel, hvor teksturen af scenen er mappet udfra det oprindelige kameras perspektiv...

Er der nogen der har en opskrift på dette??
Avatar billede osborne Nybegynder
26. december 2006 - 13:55 #1
Der findes software der kan netop det .. kan desværre ikke huske hvad det hed (var en nyhed på maxunderground for et års tid siden). Det var ret fantastisk, idet den software forsøgte at rette op på den streching osv. der naturligvis vil ske når man bruger et flat foto til at mappe omkring en 3D scene.. ved nærmere eftertanke mener jeg at denne software faktisk arbejdede på billedet alene og ikke behøvede en 3D model.

Hvis du mapper den i Max får du problemet de steder som ikke er netop i den "plan" som kameraet mapper, der vil så ikke være nogen tekstur. Camera matching i Max er tænkt til at matche camera med foto, således at du direkte kan mappe dit photo på de objekter som er i scenen .. svarer lidt til at du har dit foto i en lysprojektor og så projecerre det ind på scenen. De 3D objekter som er i scenen vil så matche 100% med dit foto, og dermed sådan set være "usynlige" så længe kameraet står hvor det står, men så snart du flytter kameraet vil du se at det blot er billedet projeceret ind på dine 3D objekter og de vil f.eks. ikke have noget på bagsiden og på siderne se streched ud.
Avatar billede osborne Nybegynder
26. december 2006 - 13:56 #2
.. men afhængig af dit foto og hvad du skal bruge det til er det muligvis en vej for dig?
Avatar billede osborne Nybegynder
01. september 2007 - 16:07 #3
Fandt du ud af noget?
Avatar billede kneppepoliti Nybegynder
21. august 2008 - 09:26 #4
Jeps, det blev så smukt så smukt ;)
Avatar billede osborne Nybegynder
06. oktober 2008 - 04:37 #5
Så lige dit svar her, det lyder godt at det fungerede for dig. Hvilken software endte du med at bruge?