Avatar billede iostream Nybegynder
09. oktober 2006 - 00:22 Der er 5 kommentarer

Matematik reducering

Hej eksperter.

Jeg har disse to brøker som skal forkortes:

3a/4a^2

og

12x^2/7x

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2006 - 02:48 #1
du kan vel dividere med henholdsvis a og x både over og under brøk stregen
Avatar billede ebe Praktikant
09. oktober 2006 - 13:08 #2
som arne_v skriver, dividerer du med samme tal/tegn foroven og forneden i brøken, indtil du ikke kan dividere mere.... Hvis du tager første brøk. Du har 3*a foroven, og 4*a*a forneden. Hvis du dividerer 3*a med a, får du 3. Hvis du dividerer 4*a*a med a, får du 4a. Så brøken kommer til at hedde 3/4a. På samme måde kommer anden brøk til at hedde 12x/7. Du kan ikke forkorte tallene, fordi de ingen fælles nævner har.
Avatar billede iostream Nybegynder
17. februar 2007 - 20:13 #3
Jeg siger mange tak..jeg undskylder de 4 måneders ventetid men i må gerne ligge et svar nu ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2007 - 20:18 #4
ok
Avatar billede ebe Praktikant
18. februar 2007 - 09:19 #5
det´ skam i orden :)