Avatar billede kakadue Nybegynder
08. oktober 2006 - 14:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Negativ faktura

Hejsa

Ja, så har jeg lige et spørgsmål mere i denne kategori. Formodentlig ganske simpelt, men jeg går som altid ind for at få det dokumenteret her, således at fremtidige nulhjerner som mig selv, nemt kan finde et svar :)

På kollegiet, i vores øldepot, køber og sælger vi øl og sodavand. Vi tager også imod pant. Hvad gør jeg hvis en kunde kommer med pant og gerne vil have nogle penge tilbage? Med andre ord står jeg jo så med en negativ faktura, som Summa ikke vil lade mig udføre.

Normalt, når en kunde skal købe varer, har de returpant med og det skriver vi bare på deres ordre som f.eks. "-2 fustager" og så modregner den det. Problemet opstår hvis det samlede beløb kommer under 0.

Skal jeg i sådanne tilfælde lave en seperat købsfaktura i stedet, hvor Øldepotet ganske simpelt køber returpanten af kunden? Eller er der andre, mere korrekte måder at gøre det på?
Avatar billede migo Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:05 #1
Du kan sagtens skrive en "negativ" faktura. Du vælger blot at skrive en "kreditnota til debitor", på den vælger du dit varenummer for returpant, og i "Antal" skriver et minustegn foran antal, altså: -2, hvis du får to fustager retur. Du kan vælge at udskrive kreditnotaen hvis kunden ønsker dokumentation, et V i "udskriv", ellers bogfører du den blot.
Der spørges således: "Ønsker du at angive hvilken faktura kreditnotaen skal modsvare?" Her svarer du "Nej".

Men du er ikke færdig her, for du skal derefter op i kassekladen.
Tekst kan være ”betalt returpant”
Kolonnen længst til højre der hedder ”Faktura", den klikker du i, og derefter på den kreditnota du netop har skrevet, beløbet kommer selv ind i Debet kolonnen, herefter udfylder du "Afstemningskolonnen", med "kasse", jeg formoder han du tog pengene op af kassen.

Alternativt

Du skriver slet ikke nogen kreditnota, du bogfører blot, debiterer, på en konto der hedder returpant og afstemmer i kassen d.v.s. krediterer kassen.
Avatar billede kakadue Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:23 #2
Ja, det var jo så lige præcis det svar jeg søgte!

Hurra for trin-for-trin-løsninger.

Jeg takker mange gange! :)

/Steen