Avatar billede bovling Nybegynder
07. oktober 2006 - 12:47 Der er 18 kommentarer

FTP program til Mac

Hej Alle,

Jeg leder efter et FTP-program (gratis) som kan uploade mine html-filer, billeder, mm. til min ftp-server.

Det er sådan set ikke fordi jeg ikke kan finde et ftp program, jeg kan bare ikke finde et som vil uploade Æ, Ø og Å...

Når jeg uploader med dem jeg har kunne finde så kommer der mærklige tegn i stedet for æ, ø eller å...

Hjælp søges...
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 12:49 #1
har du prøvet at uploade med browseren?
Avatar billede sd8220 Seniormester
07. oktober 2006 - 13:02 #2
Hejsa
Prøv med Transmit eller Cyberduck - du finder dem (og mange andre) på http://www.versiontracker.com/
/Seb
Avatar billede bovling Nybegynder
07. oktober 2006 - 13:12 #3
ebe:

du mener:

ftp.mitdomæne.dk ? ?

For så kan jeg fortælle, at du ikke kan uploade filer via ftp.mitdomæne.dk på en Mac. :o) desværre
Avatar billede bovling Nybegynder
07. oktober 2006 - 13:22 #4
har fx prøvet Cyberduck og et par andre nu, og ingen af dem uploader sådan jeg kan se æ-ø-å.... Jeg vil gerne høre om der ikke er andre end mig uploader via ftp fra en mac?
Avatar billede ferdinand.k Mester
07. oktober 2006 - 13:23 #5
bovling - kan du udbyde det, for jeg sidder på en mac hvor jeg jævntligt uploader og downloader data fra min ftp...
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 13:27 #6
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 13:28 #7
men hvis mac ikke har det i sig.. øv!
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 13:36 #8
men prøv om du ikke kan sætte transfer type til binary, i stedet for ascii eller auto. Ka være det hjælper.
Avatar billede bovling Nybegynder
07. oktober 2006 - 14:17 #9
ebe:

Når jeg går ind på:

ftp://brugernavn:adgangskode@mitdomæne.dk

når jeg så vil flytte en fil over, altså uploade en fil, så skrives der, at jeg kun har læse adgang, og ikke læse/skrive adgang, ved du hvorfor? ?
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 14:23 #10
umiddelbart vil jeg tro, at din bruger på ftp-serveren ikke har skrive-rettigheder i den mappe. Det skal ftp-administratoren lave om på.
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 14:24 #11
men du kan godt trække mapper ud på skrivebordet?
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 14:24 #12
altså downloade?
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 14:37 #13
prøv engang at uploade en fil med æøå til
ftp://tester:tester@abele.dk/tester
Avatar billede sd8220 Seniormester
07. oktober 2006 - 15:38 #14
Hej
Altså du kunne jo også bare bruger Terminalenn
/Seb
Avatar billede egonspock Seniormester
07. oktober 2006 - 21:50 #15
Jeg er lidt nysgerrig. Hvad mener du med at den ikke vil uploade æøå? Er det filernes navne, du ikke får rigtigt op, eller er det indholdet i teksten, som du måske ser via en webserver bagefter? Hvis det er det første, så er navngivningen bestemt af serveren og tillader den ikke unicode-tegn, som æø og å, er der ikke noget at gøre ved det. Tillader den det, og du stadig får noget vås ud af det, kan du ændre på tegnsættet, i Cyberduck under Vis->koder.
Jeg har lige testet det mod en af mine servere, og har her ingen problem med at uploade æøå i filnavne.
Avatar billede egonspock Seniormester
07. oktober 2006 - 21:51 #16
Den indbyggede ftp-klient i Finder kan i øvrigt ikke skrive til ftp-steder, men kun læse fra dem.
Avatar billede ebe Praktikant
07. oktober 2006 - 22:21 #17
nååå.. klokken er mange, jeg lukker "tester" klienten på ftp.
Avatar billede jullehansen Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:26 #18
Jeg uploader via DW. Førhen brugte jeg altid Fetch, som fungerede fint.:o)