Avatar billede bamse4470 Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:04 Der er 8 kommentarer

Overvågning af trafik på et kollegie netværk.

Halløjsa.

Jeg sidder som ansvarlig for adgang til internet på et kollegie, det hurtigste vi har mulighed for at få er 2 Mbit og der er 64 brugere.

Som det er nu skal jeg ud og pille folk fra og stå med bærbar og lave Trial-and-Error på skidtet.

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt råd til hvilket software jeg evt kunne skaffe for at gøre mit liv lidt nemmere.

Det hele kører gennem en LINUX server som det er nu. Hvis det skal ændres for at gøre det bedre så gør jeg det gerne, så længe jeg kan overvåge og lukke forbindelsen til en bestemt bruger hvis det er nødvendigt. Det behøver ikke være et gratis program.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2006 - 18:17 #1
sikkerhedsovervåging kan du gøre med snort, den vil fortælle dig hvis der er nogen der laver sjove ting. Der findes også decideret netværksovervågning. jeg ser om jeg kan finde et navn
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2006 - 18:21 #2
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
05. oktober 2006 - 18:33 #3
Er det en distribution i sig selv eller kan det lægges ind på en SmoothWall for eksempel. www.smoothwall.org

Når der er ro på i morgen tidlig vil jeg kigge på det tror jeg.. er det svært at sætte op?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2006 - 23:05 #4
Snort kan ligges ind på alt, selv windows, nagion har jeg kun set demonstreret og aldrig selv brugt
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
05. oktober 2006 - 23:15 #5
ja, men snort er jo mere intrusion detection end det er netværksovervågning..
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2006 - 08:35 #6
Det er det helt bestemt, så det er nok nagios du skal kikke på. Jeg er sikker på at du kan få hjælp på http://www.sslug.dk, måske oven i købet hjælp til praktisk installation m.m.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
11. oktober 2006 - 01:08 #7
hmm.. nu sidder jeg og leger med det og kan næsten starte det.. Men er der nogen af jer der har en ide om hvordan man definerer services således at jeg ikke skal sidde og gøre det for hver af de 128 hosts jeg har defineret? :S det ville jeg være virkelig ked af at skulle gøre i hvert fald..

kan du eventuelt opdatere links bufferzone ? det til linuxbog.dk virker ikke længere.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
11. oktober 2006 - 01:08 #8
jo det gør så.. nvm :D