Avatar billede 131421 Nybegynder
04. oktober 2006 - 22:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dope Sheet & Assign controller

Hej med jer

Jeg prøvede at animere en box ved at gi den en noise position under "assign controller" under Motion, som jeg hele tiden har gjort.

Det jeg vil ha er at boxen først begynde at bevæge sig når animationen når til frame 30, til det bruger jeg dope sheet, hvor jeg trækker tidslinien således at den starter fra frame 30 og slutter ved frame 100. Men men men, det har bare ingen effekt på min boks, den begynder med at bevæge sig allerede fra frame 0 ad.

Når jeg så skifter til curve editor, så kan jeg se at kurven til boksens bevægelse kører i loop, men hvordan gør jeg, sålede den ikke kører i loop og starte ved 0???

Tak for hjælpen på forhånden
Avatar billede osborne Nybegynder
07. oktober 2006 - 12:26 #1
Det er som du allerede er inde på muligt at styre hvorfra og hvortil en noise position controller skal virke. Som dokumentationen siger:

When you assign a Noise controller in Track View or the Motion panel, it is initially applied to all frames in the current time segment. You can change the range of frames by dragging the Noise range bar in Track View.

Men du kan også blot animere det du har brug for (uden at gå ind i trackview/dope)
- Tænd for Autokey
- Gå op til key 30 og sæt X Strength, Y Strength og Z strength (i vinduet for parametrene til din Noise Position)
- Gå så til key 29 og sæt de tre værdier til nul
- Husk at slukke din Autokey igen :-)

Så skulle den gerne først starte fra frame 30 og fremad.

Håber det hjælper
Avatar billede 131421 Nybegynder
07. oktober 2006 - 23:02 #2
Hej osborne, tak for dit svar, det jeg vil undgå er at skulle gå ind og animere det manualt, som du beskrev. jeg har før fået det til at virke blot ved at trække i tidslinien i dope sheet, men det virker bare ik nu. Det har jeg lært fra en video tutorial fra www.3dbuzz.com.

Det der sker nu er at noise controller ikke blot er blevet adderet til alle active frames, men også dem der ligger uden for de active frames. den starter simpelthen fra frame -uendelig til +uendelig. og derfor kan jeg ikke gøre noget ved det vha. dope sheet eller track view. Det er det som jeg gerne vil finde ud af fixe, er sikkert det er en indstillings fejl i max 8.

her er linket til den tutorial jeg snakker om.
http://dl1.3dbuzz.com/buzz_dl.php?file=270
Avatar billede osborne Nybegynder
08. oktober 2006 - 19:43 #3
Jeg chekede det lige ud (med blot at rykke på start/slut intervallet for animationen) men som du siger har det ikke nogen effect. Jeg prøver at dykke lidt i det om et par dage (hvis du ikke har løst det inden da)..

(Prøv evt. at spørge er i Max forum hos Autodesk?)
Avatar billede osborne Nybegynder
08. oktober 2006 - 19:56 #4
Hm .. det eneste jeg kan få til at virke lige nu er som sagt at key'e dig ud af det (endten på strength parametrene eller direkte i motion panelet).
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. oktober 2006 - 14:22 #5
jeps, man skal keye de forskellige værdier, det er faktisk total underligt, jeg har fået det til at fungere i max 6 men bare ikke i 8'eren. jeg fatter det bare ikke. jeg har en fil fra max 6, hvor jeg har fået det til at fungere med at animaere cameraet med noise controller på præcis samme måde, hvis du er interesseret kan jeg sende dig filen, så kan du måske se hva der er i vejen?
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:05 #6
hej med jer igen

hahaha, nu har jeg fået løst mit problem, hvis man gerne vil bruge dope sheet til at kontrollere hvornår animation skal starte og ende, så skal man blot gå ind i track view og vælge "respect animation range" så virker det!!!! i Max 8 er default nemligt sat til at være "ignor animation range"

også ramp in og out virker nu, så undgår man nemlig at skulle keye det lort. :-)

men tusind tak for dit svar!!!
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:06 #7
hej osborne

jeg prøver igen på dansk :-)

nu har jeg fået løst mit problem, hvis man gerne vil bruge dope sheet til at kontrollere hvornår animation skal starte og ende, så skal man blot gå ind i track view og vælge "respect animation range" så virker det!!!! i Max 8 er default nemligt sat til at være "ignor animation range"

også ramp in og out virker nu, så undgår man nemlig at skulle keye det lort. :-)
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:07 #8
lukker
Avatar billede osborne Nybegynder
10. oktober 2006 - 06:49 #9
Ah, super cool, det er godt at vide at der er den ændring i Max 8 .. og så havde du ret med at det nok var en instillingsting i Max 8.
Avatar billede 131421 Nybegynder
10. oktober 2006 - 09:17 #10
:-) surt at man ska bruge så lang tid på at finde ud af det....