Avatar billede pihl88 Nybegynder
01. oktober 2006 - 22:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp og vejledning til 3. årsopgaven

Kære eksperter og andre interesserede.

Jeg skal snart i gang med min 3 årsopgave i gymnasiet, og i den forbindelse overvejer jeg at angribe emnet " tid set i historisk perspektiv". Emnet er på ingen måde fastlagt, men jeg søger information om emnet. Jeg ville nok skrive om, kalenderkludder (gregorianske - og julianske kalender, opfattelse af tid gennem tiden, tidens basale status i vores samfund så vel som for eksempelvis romerne. Jeg har lånt et par bøger på biblioteket for at vække min interresse og indskærpe området, men jeg ville nu høre, om der sidder nogen med en god viden lige på dette område. Eller bare generelle kommentarer til emnevalg eller andet. Gode links (evt til andre debatter om samme emne), bogtitler, råd - alle svar bliver modtaget med glæde...

Mvh. Andreas
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. oktober 2006 - 08:05 #1
Du kunne tage udgangspunkt i Alvin Tofflers bølgeteori, der er meget spændende og brugbar til at forklare masser af vores krige og også deres resultat. Hvis du dropper en e-mail, så skal jeg sende dig noget materiale på små 100 sider
Avatar billede pihl88 Nybegynder
02. oktober 2006 - 18:40 #2
Det skal helst ikke blive for fysikpræget. VIl gerne holde mig til historie, men send mig endelig det materiale på pihl88@hotmail.com ... Jeg ville gerne hve flere indlæg så kan jeg ikke vente lidt med at give dig point? - Tak for hjælpen
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. oktober 2006 - 20:14 #3
Jeg takker af hjertet, det er flere år siden jeg har grinet så godt og befriende.

Bølgeteorien, har slet, overhovet ikke, ikke det fjerneste, kommer ikke engang i nærheden af, fysik.

Bølger skal forstås billedligt og du får hverken brug for lommeregner eller tabeller eller anden matematisk forståelse.

Jeg går ud fra at en 3. årsopgave som minimum er gymnasie niveau og at vi ikke taler 3. klasse i folkeskolen. Du skal derfor vide at teksten er på engelsk, hvilket (ligesom fysik og matematik) ikke bør udgøre noget væsentligt problem for en gymnasie elev
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. oktober 2006 - 20:15 #4
jeg sender teksten i morgen fra arbejde, min hjemme pc er brændt af
Avatar billede pihl88 Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:12 #5
Selvtak for det. Jeg er da glad for, at det faldt i god jord. Jeg synes, det lyder meget spændende, og glæder mig til at læse det. Jeg forestiller mig dog min opgave mere i filosofisk retning med spørgsmål som; har vi brug for så nøjagtige målinger af tid, og hvad den betyder for os, samt opfattelsen af tid i eksempelvis romerriget og i nutiden, og eksempelvis fremtiden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. oktober 2006 - 17:41 #6
Det fik jeg ikke lige tid til, kommer i morgen eller sent i aften, da jeg nok ikke slipper få endnu en tur ind på arbejde