Avatar billede donnydipp Nybegynder
01. oktober 2006 - 17:18 Der er 5 kommentarer

windows stifinder irriterende problem !

styresystem : windows xp sp2

værktøj : windows stifinder (kaldes explorer i den engelske udgave)

jeg flytter ofte store mængder filer fra en hardisk til en anden .... opgaver der kan tage timevis .. 100.000 filer eller mere, 1000vis af mapper, etc.

i den sammenhæng kan det være ret belastende at man nogle gange ikke bare kan sætte processen igang, og så vende tilbage når comp'en er færdig.

FOR HVIS nogle af filerne er skrivebeskyttede, kommer der et pop-op vindue, hvor man bliver spurgt om man ønsker at flytte de/den skrivebeskyttede filer(er), som regel 30 minutter inde i processen. man vælger så "JA", og processen kører så videre.

dette vil jeg gerne undgå, jeg vil gerne bare kunne sætte et flytteproces igang, og så vide med sikkerhed at den ikke stopper op før den er færdig ...

MULIGE LØSNINGER ? :

-  findes der mon en registreringsdatabaseindstilling eller anden "gemt" "setting" hvor man kan indstille windows stifinder til altid at flytte skrivebeskyttede filer uden at stoppe op og spørge først ?

SLUTTELIGT - VIGTIGT :

jeg ønsker KUN at bruge windows stifinder, ikke andre filbrowsere, som f.els windows commander, etc.
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2006 - 01:34 #1
Højreklik på folderen med filerne, vælg Egenskaber og fjern fluebenet i 'Skrivebeskyttet'.
Klik derefter på 'ok' og marker at ændringen skal gælde alle underliggende foldere og filer.
Avatar billede donnydipp Nybegynder
02. oktober 2006 - 05:19 #2
det havde jeg faktisk prøvet gentagne gange før jeg oprettede spørgsmålet ..... det kan godt lade sig gøre at fjerne fluebenet, og stifinder går igang med processen, men når den så er færdig og man tjekker egenskaber for mapper igen, er fluebenet der stadig .... det er som om at den ikke kan fjerne skrivebeskyttelsen .... har prøvet mange gange ... på mange forskellige mapper ...
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2006 - 11:57 #3
Ja, fluebenet for hovedmappen er stadig markeret i 'Skrivebeskyttet', men alle underliggende filer har fået fjernet skrivebeskyttelsen.
Avatar billede donnydipp Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:39 #4
ikke hos mig ... fluebenene er der stadig ...

måske skal det lige siges at fluebenene hele tiden har været "greyed out" altså som om de kun er halvmarkerede, eller med andre ord ... kun halvgyldig ?

ville dog allerhelst gerne have en løsning, a la hvad jeg skrev før, som f.eks en reg.datab.indst. der tillod skrivebeskyttede filer altid at blive flyttet, uden at spørge først ..
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2006 - 21:22 #5
Hmm.. det må være din fil-indstilling som er anderledes - her bliver alle read-only markeringer nok så pænt fjernet.

Men så der er jo altid den gode gamle DOS kommando ATTRIB, at falde tilbage på.
Aktiver et DOS-vindue med Start -> kør -> cmd
I vinduet som popper op, skriver du: attrib -r c:\sti\*.* /s
-r fjerner read-only
c:\sti\*.* er drev og folder med filer som skal ændres.
/s vil gennemføre ændringen i alle under-foldere.

Ligger filerne altid i de samme foldere, er det nemmere at lave en .BAT fil med attrib kommandoen, og så ha' en genvej til filen på skrivebordet som du så bare skal klikke på.