Avatar billede dulli Nybegynder
30. september 2006 - 12:20 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

To laptops på samme WLan

Hej

Jeg har to laptops med trådløse netværkskort. Samtidig har jeg et Linksys Wireless-G Access Point WAP54G (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234812).

Jeg kan fint komme på WLan med den en computer men der opstår et problem hvis jeg har begge computere tændt samtidig. Hvis den ene laptop er på og man tænder den anden overtager denne forbindelsen. Man kan sige at de to laptops slås om eneretten til netfordbindelsen.

Jeg har læst et utal af indlæg her på eksperten blandt andet læst at "Enable IEEE 802.1x authentication for this network" skal være slået fra (ikke flueben i feltet), hvilket der aldrig har været.

Endvidere har jeg tjekket om at computerne ikke har samme IP. De har hver deres unikke IP-adresse.

Acess pointet skulle kunne håndtere op til 10 computere på netværket.

Er der nogen der har haft lignende problem eller har forslag til en løsning på problemet?

På forhånd tak!
Avatar billede leif Seniormester
30. september 2006 - 12:30 #1
Nu er det er AccessPoint. Har du også en Router ?
Avatar billede jop... Nybegynder
30. september 2006 - 12:40 #2
Hvilken udbyder har du. Relevant ift. leif's spørgsmål.
Avatar billede newts Nybegynder
01. oktober 2006 - 11:08 #3
Et acessPoint er ikke en ruter.
Din udbyder giver nok kun ret til tilslutning af 1 PCer.
Hvis du køver den billigste ruter der kan fåes og sætter den ind først på nettet, vil den set fra udbyderen sees som en PCer. Udbyderen kan ikke se at om der så er 10000 PCer på efter ruteren, og det er han nok også lige glad med.
En PCer har en mark adresse som du identificere dig på , på nettet.
Det samme har en ruter, men ruteren sender IKKE PCens mark adresse til udbyderen, men sender hele tiden sin egen.
Så derfor.
Hvis man skal have flere PCer på samme internetopkobling, SKAL man have en ruter i mellem. Så kan man til gengæld have alle de PCer på man vil.
Samtidig får man mulighed for at sende data mellem PCerne uden at de kan nåes fra internettet, da der er en form for mur mellem internettet ig hjemmet.
Venlig hilsen Niels Erik Winther
Avatar billede dulli Nybegynder
01. oktober 2006 - 18:04 #4
Jeg har clearwire som internetudbyder (http://clearwire.dk/)og har en switch (5 ports infosmart) til at fordele signalet mellem 1 stationær computer og mit access point (WLan). Burde det ikke være det samme som en router eller?
Avatar billede newts Nybegynder
01. oktober 2006 - 18:11 #5
En switch er IKKE en ruter.
En switch tildeler IKKE lokale IPadresser.
Du skal have en ruter før switchen, hvis du skal have mange PCer på den samme adsl.
Se evt ved at slå de 2 ord op på:http://www.it-leksikon.dk/
new
Avatar billede dulli Nybegynder
01. oktober 2006 - 18:18 #6
Ok det er noteret. Jeg undrer mig bare over at jeg har kunnet fordele mit internet signal mellem min stationære og mit access point (og dermed den ene laptop) via min switch tidligere? Men vil det sige at WLan signalet kun kan deles af flere computere såfremt der er en router til at tildele lokale IP adresser? (bare lige for at få det skåret ud i pap:))
Avatar billede leif Seniormester
01. oktober 2006 - 18:23 #7
Du har sikkert adgang til at smide 2 maskiner på uden Router
Avatar billede dulli Nybegynder
01. oktober 2006 - 18:26 #8
ok... jeg må us at købe mig en router så... tek for svaret!