Avatar billede langbein Nybegynder
30. september 2006 - 10:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FreeBSD som gateway

Jeg la inn et spørsmål om hvordan man kan sette opp freeBSD med Apache/MySQL/PHP for litt siden. Her synes jeg at jeg fikk et meget bra svar i form av en guide.

På samme nettsted så fant jeg selv også en annen guide for oppsett av dns server:
http://www.mydigitallife.info/2005/11/18/installing-and-configuring-dhcp-server-dhcpd-on-freebsd/

Så kommer det foreløpig siste spørsmålet før jeg er godt i gang: Hvordan setter man den samtidig også opp som gateway og nat router på en så enkel, robust og hensiktsmessig måte som mulig ?

Har lest litt i dokumentasjonen, dvs FreeBDS handbook, og det ser ut til å være flere alternative måter (???)

Ellers så skal til sist nevnes at jeg inntil nå har kjørt FreeBSD som workstation. Enkelte egenskaper er nesten utrolige. Har et forholdsvis gammelt hovedkort på PC for testinstallasjoner, med en AC97 lydkrets. Med Windows så er lyden ganske elendig, nesten som en telefon. Med FreeBSD så spiller lydkretsen i dette hovedkortet krystallklart. Det hadde jeg ikke akkurat regnet med ..
Avatar billede langbein Nybegynder
30. september 2006 - 10:53 #1
Forresten, en tillegsopplysning: Har moddet om min adsl router slik at den nå kjører i brige mode. Det vil si at Internett vil ha full tilgang til det ytre nettverkskortet på FreeBSD gateway. Det betyr at det foruten en nat funksjon også må finnes en ganske solid firewall ut mot internett.

(Bruker pr dato en Linux box satt opp på samme måte, dvs firewall/natrouter/gateway med innebyggede server funksjoner, dvs apache mm)
Avatar billede signout Nybegynder
30. september 2006 - 13:17 #2
Avatar billede langbein Nybegynder
30. september 2006 - 13:38 #3
....og lav en ny kerne .. hmm .. det var da også noe å starte opp med, men har man startet med freebsd så har man vel startet med freebsd .. Vil forsøke :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
01. oktober 2006 - 22:08 #4
Men å kompilere ny kernel til FreeBSD det viste seg faktisk å være betydelig enklere (nemmere) enn å kompilere en til Linux (RedHat).

Det ser for meg ut som om FreeBSD kernel "er i et stykke", dvs en monolitisk kernel i motsetning til en nymotens Linux kernel som også består av dynamisk lastbare moduler.

signout eller andre - noen som vet om dette stemmer ?
Avatar billede signout Nybegynder
01. oktober 2006 - 23:10 #5
Der er også dynamisk loadable moduler i FreeBSD.
'kldload ipfw' loader f.eks. ipfw
Men generelt er FreeBSD efter min mening mere gennemarbejdet og bærer i højere grad præg af at være ét system og ikke en kernel plus diverse tools som redhat/suse/gentoo/whoever har bestemt at sende med.