Avatar billede birgithe Nybegynder
29. september 2006 - 18:27 Der er 9 kommentarer

Netcenter WD 320 gb

Jeg har et netcenter wd 320 gb som denne http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150586
Jeg troede at der stod i manualen hvordan jeg satte den op så jeg kunne komme på den fra f.eks. mit arbejde, men der står kun hvordan den sættes op internt mellem mine pcer, og det var nemt og virker fint. Jeg har en router zykel fra cybercity.  Den tildeler sig selv en ip som hedder 10.0.0.3. Kan det overhovedet lade sig gøre sådan at andre udefra kan komme på den og se mine filer?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
30. september 2006 - 15:53 #1
Hej Birgithe!

Tjah - det kan principielt godt lade sig gøre, men det vil jo være forbundet med en del risici blot at lade alle få adgang til dine filer.

Hvis du vil gøre det rigtigt, skal du efter min mening gøre flg.:

1) Få en fast IP adresse
2) Installere en Webserver (Apache - som er Linux baseret, eller IIS, som er Microsoft baseret)
3) Tilsluttet Netcenteret til din nye webserver
4) Lave en hjemmeside med adgangsbeskyttelse (login og passwd) og f.eks. et automatiseret galleri (hvis det altså er billeder du vil dele)

Go' vind ...

Mvh
SnabelJan
Avatar billede birgithe Nybegynder
01. oktober 2006 - 09:50 #2
Tak for dit svar. Skal webserveren installeres på mit netcenter eller hvor. Jeg vil jo have det sådan at jeg kan slukke min pc og det kun er netcenteret jeg får adgang til når jeg går på den udefra, selvfølig med en adgangskode.
Jeg har installeret det sådan at jeg har fjernskrivebord til min pc, men der skal min pc jo stå tændt, men hvis jeg nu lige har glemt at tænde den, dur det jo ikke. Netcentret går selv i dvale og "vågner op" ved aktivitet, så det er jo smart, og jeg skal ikke tænke på at min pc skal stå tændt.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
01. oktober 2006 - 20:15 #3
Webserveren SKAL installeres på din pc/server og den skal selvfølgelig være tændt for at du kan få adgang til den.

Vær forresten opmærksom på at fjernskrivebord udgør en temmelig høj sikkerhedsrisiko. Der er masser af hackere, der konstant scanner port 2389 (så vidt jeg husker) og derfra er det så 'blot' at gætte dit login og password - og det har de robotter til at gøre.

/SnabelJan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. januar 2007 - 09:19 #4
Birgithe!

Du kan åbenbart gøre det sådan, at du forwarder fx port 2846439 på WAN siden til port 21 på LAN siden. Det vil være rimelig sikkert.

Så kan du glemme alt det med webserver etc.. Det var måske lidt overkill. :o)

Mvh
SnabelJan
Avatar billede jackpotfinn Nybegynder
05. februar 2007 - 01:57 #5
Hej

mht til login er det muligt via netcenteret at bestemme om mapperne skal være personlige eller for alle, med personlige mapper skal der bruges kodeord og brugernavn for at åbne dem.

Snabeljan :  hvordan kan man finde den fra en anden computer på internettet hvis man åbner for de porte du skriver ??
er det noget med at åbne en browser og skrive :  http://xxx.xxx.xx.xxx/10.0.0.3  hvor xxx.xxx.xx.xxx byttes ud med ens IP adresse eller er det mig som er helt gal på den :)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
05. februar 2007 - 09:59 #6
- Jackpotfinn

Du skriver http://108.2.32.32:2846439

Hvor 108.2.32.32 er din unikke og faste IP adresse, som du har fået af din ISP. Og 2846439 er portnummeret, som jo så skal være åbent i din router og den (routeren) skal forwarde al kommunikation der kommer på  denne port til en specifik LAN IP adresse (dinne bestemmer du selv), som er den computer / FTP server, der står hjemme hos dig!!! Gir det mening? Eller skal jeg uddybe mere ?

/jan
Avatar billede jackpotfinn Nybegynder
06. februar 2007 - 10:01 #7
Hej snabeljan

Tror at jeg er med på hvad du mener :)

LAN IP er så den adresse som enheden jeg vil i kontakt med er på, kan f.eks. være at den har 10.0.0.3

/JackpotFinn
Avatar billede snabeljan Nybegynder
06. februar 2007 - 11:01 #8
Jackpotfinn

Nemlig :)

Birgithe - skal vi snart få lukket spgm.?

/snabeljan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:50 #9
Skal vi få lukket denne tråd?