Avatar billede monstermand Nybegynder
27. september 2006 - 16:40 Der er 131 kommentarer og
1 løsning

Web opsætning + DWA udseende

Har sat et test miljø af Domino 7.01 op på en windows server. Mail-delen virker som den skal, og jeg har derfor lavet en liste over de ting jeg vil prøve at få styr på i nærmeste fremtid.

Et punkt på listen hvor jeg stødt hovedet mod en mur er Web-serveren, herunder at få sat et nydeligt DWA op. Jeg har formået at lave en redirect der sender af sted til respektive database på den bruger der logger ind. Det er bare stadig ikke helt som jeg ønsker.

Følgende er mine spørgsmål:

Første spørgsmål:

Hvor definerer jeg ”headeren” i web-serveren? Min web-server virker kun internt – tror muligvis at det er fordi den ikke genkender min ”eksterne web-adresse”. Jeg kan kun fange web-serveren ved at anvende servernavnet i browseren.

Andet spørgsmål:

Standardudseendet på min DWA ser ud af ht. Det er et 80-agtigt design. Inde på IBM’s hjemmeside så jeg en demo af DWA med et væsentligt pænere udseende – men hvordan ændrer jeg det? Se her hvordan jeg ønsker min DWA skal se ud: http://81.161.180.174/temp/skin.pdf . Jeg regner med at det er noget standard – forstår i det hele taget ikke hvorfor det ikke bare kan se fedt ud fra begyndelsen..

Tredje spørgsmål:

Som det er nu skal jeg logge på gennem et pop-up vindue. Hvor definerer jeg at jeg hellere vil logge ind gennem en form i et normalt HTML vindue – ligeledes tilsvarende IBM’s DWA demo.

Håber nogen kan være mig behjælpelig med ovenstående.
Avatar billede jogii Nybegynder
27. september 2006 - 21:44 #1
Vedr. #2:
Det du viser er standard DWA6/7 design. Kan du vise hvad du ser?
Der findes et Web-interface, som er standard interface fra N4/5-tider. iNotes (som nu hedder DWA) blev introduceret omkring 5.0.5 tror jeg. iNotes5 ligner lidt DWA6/7, er bare lysbrun istedetfor lysblå.
For at få DWA interfacet frem skal postkassen være baseret på DWA (eller iNotes6) skabeloner. Hvis postkassen er baseret på en anden skabelon, vises som standard det gamle webinterface. Hvis browseren ikke er kompatibel, vises også det gamle interface.
Avatar billede jogii Nybegynder
27. september 2006 - 22:13 #2
Vedr. #1:
Jeg ikke helt klar over hvilke problemer du støder ind i. Normalt er serveren ikke særlig følsom overfor hvilken url eller lignende du har indtastet. Normalt behøver du blot at indtaste ip-nummeret. Hvis du indtaster det udvendige ip-nummer på din router, så skal den jo blot ramme det interne ip-nummer via NAT ...
Man kan opsætte virtuelle servere, som bl.a. ved hjælp af url'er peger mod specielle områder på serveren ... men det tror jeg ikke at du har rodet dig ud i.
Avatar billede jogii Nybegynder
27. september 2006 - 23:11 #3
Vedr. #3:
Det styres med en database der hedder domcfg. Opret en "Sign-in form mapping".
Du kan enten pege på en form i selve domcfg.nsf eller en helt egen database. I domcfg ligger en formular der hedder $$LoginUserForm. Tag en kopi af den og tilret den så den passer til dig. Henvis så til den via en "Sign in form mapping"
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 09:48 #4
#1:

OK.. jeg skal prøve at se på det. Har heller ikke stødt på problemer af denne art tidligere - det burde ikke være særligt langhåret. Det virker som bekendt også på port 25 for mails, men port 80 sker der ikke en skid, så jeg antog at det kunne være et "header-problem".. men det er godt muligt den ligger hos routeren..

#2:

Du kan se det nuværende udseende på http://81.161.180.174/temp/skin2.pdf . Hvis det viser sig at være tilfældet at mine postkasser er baseret på en forkert skabelon - hvordan redigerer jeg det?

#3:

Prøver at rodde med det - jeg vender tilbage.

Foreløbigt mange tak for hjælpen.
Avatar billede jogii Nybegynder
28. september 2006 - 10:46 #5
#2:
Ja, det er webmail interfacet fra 1997. Du kan se hvilken skabelon du lige nu nedarver fra ved at vælge Database Properties-> faneblad Design (4. fra venstre) -> Inherit design from master template" og template name skulle gerne være dwa7 eller dwa6 eller iNotes6 eller lignende.

For at skifte til et ny design skal du stå på/i databasen og vælge File>Database>Replace Design....
Her vælger du en server (Local er din egen arbejdsstation) og vælger en passende postkasseskabelon fra listen. Pas dogpå at du ikke erstatter designet med en diskussionsbase eller en adressebog :-)

#1:
Så din Domino svarer udefra ved kald til routeren på port 25, men den svarer ikke hvis man udefra kalder på port 80? Så må det jo være din router der er noget galt med. Eller måske kører der en IIS på maskinen, som tilfældigvis overtager ved kald fra routeren?
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 11:22 #6
#1'eren har jeg fundet ud af.. det er simpelthen for latterligt. Bruger en billig d-link router til at teste. Havde konfigureret mine porte manuelt, men det viser sig at man OGSÅ skal ind og sætte hak ved at man ønsker at køre HTTP-server.. for dumt at bruge tid på det gejl - men nu virker det i hvert fald.

#2+3 - jeg skal se om jeg kan finde ud af at gøre hvad du beskriver - jeg vender tilbage.
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 11:28 #7
Mht. #2'eren. Det er muligt jeg spørger dumt, men hvor skal jeg vælge "Database Properties-> faneblad Design"?
Avatar billede jogii Nybegynder
28. september 2006 - 11:42 #8
hvis du står i/på en database, har du 2 muligheder:
1. File>Database>Properties
2. Tryk <Alt Enter>. Property-boksen kan evt. så vise dokument eller tekst egenskaber, skift til Database-egenskaber i toppen af boksen.
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 11:47 #9
OK, men når jeg skal redigere udseendet for DWA for alle mine brugere, hvordan gøres det så? Jeg skal vel stå eller være i den korrekte database - og hvad er det for en? Jeg har lagt mærke til at jeg i klienten har et udseende der minder meget om det udseende der er i DWA. Bliver de begge ændret når jeg ændrer det design du omtaler?
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 12:18 #10
Har fundet ud af at skifte designet på DWA for min bruger.. men det skulle gerne blive en over-all løsning hvor designet er dwa7 efter jeg har oprettet en ny bruger..
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 14:32 #11
Hej igen,

synes jeg kæmper en brav kamp for at få det til at virke. Mit tidligere spørgsmål står fortsat: Hvordan gør jeg til at det "default" er det nye design der bliver anvendt?

Nu er jeg igang med #3. Jeg har oprettet DOMCFG databasen, men da jeg skal have formen til at virke med min redirect, er jeg vel nødt til at sætte mine mapping indstillinger til redirect database? - og hvor kan jeg så definere at loginuserform skal anvendes? Har i hvert fald problemer med at få det til at virke. Ved heller ikke hvilken URL jeg skal teste med. Hidtil har jeg logget ind i min webaccess ved at anvende http://ip-nr/redirectdb.nsf - men så kommer pop-up vinduet igen.

Altså, jeg skal på en eller anden måde have loginuserform til at være min "default side" på webserveren, og den skal så pege på min redirect database - det er vel nogenlunde korrekt forstået ikke? Men hvordan går jeg?
Avatar billede jogii Nybegynder
28. september 2006 - 15:08 #12
#2:
Hvis du vil konvertere designet på flere postkasser samtidigt, så kan/skal du anvende "Convert" task fra serverkonsolen.
find evt. hjælp til denne kommando i Administration Help
På konsolen skal du skrive noget i stil med "load convert ..."og så en del parametre, som til dels angiver stien af baser der skal konverteres, hvilken skabelon de havde, og hvilken skabelon de nu skal have.
Avatar billede monstermand Nybegynder
28. september 2006 - 17:38 #13
Hej,

betyder det at hver gang du opretter en bruger, så skal du manuelt ind og skifte design? Det er ikke noget man kan definere i en eller anden setting skal ske automatisk?

Det eneste jeg mangler at få styr på nu er min html form - eller mangel på samme. Den skal jo som bekendt virke sammen med min redirect.
Avatar billede leif Seniormester
28. september 2006 - 21:03 #14
Når du registrerer en bruger kan du vælge hvilket design personens mailbox skal være baseret på
Avatar billede jogii Nybegynder
29. september 2006 - 10:03 #15
Du kan også oprette profiler, således at du får strømlinet oprettelsesparametrene ...
Avatar billede jogii Nybegynder
29. september 2006 - 10:16 #16
Det gøres nemt ved at gå ind i adressebogen -> Configuration -> Policies
Opret en policy, der enten gælder hele organisationen (eller ou) eller en eksplicit policy, som kan påduttes individuelle personer.

Hertil skal der operettes en "Registration Setting" og voila, så har du en policy ...
Avatar billede monstermand Nybegynder
02. oktober 2006 - 10:45 #17
Jeg har allerede oprettet settings regler for registration osv. - jeg har bare ikke lige kunnet finde "mail-template" - men jeg ser den kommer frem når jeg registrerer brugere. Det eneste der fortsat mangler at blive løst i dette spg. er min HTML form sammen med min redirect - kan sgu ikke få det til at spille!
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2006 - 14:30 #18
Hvad siger du præcis er problemet med din redirect ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
05. oktober 2006 - 17:19 #19
Hej,

mit problem er som følger. Når jeg via en browser tilgår min domino webserver, vil jeg blive præsenteret for en HTML baseret form. Dvs. en hjemmeside hvor jeg kan indtaste brugernavn og password. Når der klikkes "Login" skal jeg redirectes til den korrekte brugerdatabase.

Lige nu fungerer det ved at der kommer et pop-up vindue frem der spørger om brugernavn/password. Det virker i og for sig fint, men jeg ønsker at customize den HTML side man skal logge ind fra (med firmalogo etc.) - og det er jo af gode grunde ikke muligt i et pop-up vindue.

Det kunne være fedt hvis jeg kunne få en beskrivelse fra bunden, da jeg har tænkt mig at starte forfra og derfor har slettet min redirect database - den database der skal fungere sammen med "form-databasen" der har mine loginfelter.

Håber ovenstående kan bruges - ellers skriv!

På forhånd tak!
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 11:48 #20
Det er muligt det skyldes noget så simpelt at jeg ikke går ind på den korrekte side fra start.. altså min "home"page.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 12:13 #21
Kan vi tage den senere ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 13:02 #22
Ja - meget gerne. Hvornår passer det dig - så kan jeg logge mig ind på exp.dk samtidigt.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 13:03 #23
Efter 20, men der vil jeg være ved min computer resten af aftenen.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 13:07 #24
ok, så logger jeg ind i aften. Er den langhåret? Det undrer mig at man kan finde så mange beskrivelser for hvordan man sætter en redirect op - også så den virker med dwaloginform (DOMCFG.nsf) - men når det kommer til at teste den, så ser jeg bare min homepage.nsf - fatter ikke hvilekn URL jeg skal gå ind på for at blive præsenteret for HTML login formen.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 13:14 #25
Ja og nej, og afhængig af dit serveropsæt. (Antallet af webdomæner osv.)
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 14:00 #26
ok.. men hvis du kunne hjælpe mig i aften ville det være super!
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:13 #27
Skal vi tage den her eller på Messenger ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:18 #28
vi kan godt tage den her for min skyld - og for de andres ;)
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:19 #29
har heller ikke msn på den maskine jeg sidder på nu - er ikke hjemme eller på job, så vi skal klare den over webadmin - men det er vel heller ikke noget problem.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:20 #30
Uh, du skal have created en database eller 2 samt kunne ændre i dem, afhængig af hvad du har lavet
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:21 #31
ok.. jeg har fået oprettet en redirect database og min DOMCFG database - er det dem du mener?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:23 #32
Ja, har du tilføjet en Sign In mapping i domcfg ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:25 #33
Ja, og den ser ud som følger - den peger på min redirect nyoprettede db.

Site Information

Applies To:
All Web Sites/Entire Server

Comment:

Form Mapping

Target Database:
DWARedir.nsf

Target Form:
DWALoginForm
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:25 #34
I TargetForm skriv LoginForm
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:26 #35
Det er hermed gjort..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:27 #36
Har du kun 1 domæne som skal bruges til Web ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:28 #37
ja..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:29 #38
Så åben webadmin og åbn server dokumentet
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:29 #39
jeps - er klar ;)
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:30 #40
Og i Internet Prococols -> Under mapping -> Home URL -> Skriv "/DWARedir.nsf"
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:31 #41
ja - det har jeg også tidligere haft gjort..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:31 #42
den er hermed klaret - skal jeg genstarte http?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:32 #43
Genstart server
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:33 #44
ok - 2 sek. - genstartede kun http..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:35 #45
Done..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:36 #46
Hvad ser du nu når du tilgår serveren via Web =
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:38 #47
Nu svarer det til at jeg går ind på adressen http://www.domæne.dk/DWARedir.nsf - dvs. der kommer et pop-up vindue hvor jeg kan skrive mit brugernavn/password. Redirect virker fint. Hertil er jeg også tidligere nået. Mit ønske er at blive præsenteret for en side med en HTML form.. forstår du hvad jeg mener?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:38 #48
Ja, jeg er med på hvad du mener.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:41 #49
OK.. noget i stil med denne: https://showcase2.notes.net/
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:41 #50
Er der nogen måde at følge med på en VNC connection eller lign ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:42 #51
behøver dog ikke være SSL.. ;)
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:43 #52
nej desværre.. der er helt lukket.. har kun selv adgang via webadmin.nsf. Burde det have virket på nuværende tidspunkt? Er det meningen man skal gå ind på URL DWAredir.nsf - skal man ikke ind over DOMCFG på nogen måde? - det er jo den der peger på min redirect?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:46 #53
Ja, men lige nu burde du se en Form som ligner: www.ljnet.dk/exp/735046/1.JPG
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:48 #54
OK, sådan en kunne jeg godt tænke mig at se - men den lader åbenbart vente på sig :(
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:50 #55
der skal ikke stå $$ foran LoginForm vel?.. det synes jeg at have set en gang.. har dog testet det.. det virkede heller ikke..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:50 #56
Vi kan ikke lave en remote connection til hvor du sidder nu ? Bare så jeg med egne øjne kan se configurationsfilerne ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:52 #57
Nej, den går nok heller ikke.. sidder på en computer der er hooket op på noget fælles forbindelse i en boligforening.. alt er lukket - det eneste jeg kan tilbyde er copy-paste :(.. er der noget specifikt jeg kan være behjælpelig med?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:53 #58
Nogen screendumps af de billeder vi har snakket om, ville være jeg være glad for.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:56 #59
hvilke billeder tænker du på? I konfigurationsdolumentet under "Internet protocols" er det eneste jeg har ændret det du har sagt.

I min DOMCFG er det eneste jeg har lavet den der sign in mapping (den jeg copy-pastede)..

Ellers er alt uden undtagelse standard i konfig dokumentet - vil du have dumb alligevel?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 20:58 #60
Hvis du har gjort som fortalt burde det virke efter mine oplysninger.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:00 #61
ja.. det er noget rigtigt skidt.. fatter ikke hvorfor det ikke virker. Jeg har jo også fulgt de vejledninger jeg har kunnet finde på nettet - det eneste der ikke fremgår var hvilken side man skal tilgå sin form under.

Der er en ting jeg ikke forstår. Du siger man skal gå ind i "/DWARedir.nsf". Hvordan kan den vide at der skal anvendes en "sign in form"? Vi går jo helt udenom min DOMCFG hvor vi peger på redirecten.. forstå du hvor jeg vil hen?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:03 #62
Ja, jeg forstår dig men sådan er det nu engang.

Kan du vise mig screendump af Sign in form mappings fra domcfg ?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:04 #63
Du har valgt at det skal være for Entire Server ik' ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:06 #64
jo, entire server.. der står ikke så meget i det dokument. Efter jeg ændrede ser det ud som følger:

'Sign In' Form Mapping

Site Information

Applies To:
All Web Sites/Entire Server

Comment:

Form Mapping

Target Database:
DWARedir.nsf

Target Form:
LoginForm
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:07 #65
Det er det eneste jeg har oprettet under DOMCFG.. altså sådan en 'Sign In' Form Mapping
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:07 #66
domcfg.nsf ligger den i roden af serveren ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:09 #67
hvis jeg skal tilgå den via web så gør den. Dvs. hvis jeg går ind på www.mitdomæne.dk/domcfg.nsf - så kommer jeg ind i filen..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:09 #68
så den ligger på samme niveau som dwaredir.nsf
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:10 #69
Under "Web" har jeg ingen "Internetsites".. men det gør vel ingen forskel vel?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:10 #70
Hvad Release af Domino kører I ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:11 #71
7.01
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:11 #72
Jeg har heller ingen Internetsites
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:13 #73
og min database skulle ordret hedde DOMCFG.nsf ik' sandt? Det lagde jeg mærke til var vigtigt.. men så at templaten hedder DOMCFG5.nsf..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:16 #74
Hvordan ser din ACL ud på domcfg.nsf ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:17 #75
nu er jeg som sagt ny i notes.. hvordan ser jeg den info over webadmin?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:18 #76
:)
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:18 #77
Bruger faktisk aldrig WebAdmin
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:19 #78
ok.. tror snart jeg har fundet det.. 2 sek.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:21 #79
hmm.. det ved jeg sgu ikke - kan jeg tjekke adgangene på en anden måde? Fx ved at tilgå den over web med en "normal" bruger?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:22 #80
Men gå ind i Files -> Tryk på den 1 gang -> Tryk Tools ved siden af Refresh -> Database -> Manage ACL så skulle den komme op.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:25 #81
Hvis det er, har I så ikke en Notes konsulent tilknyttet ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:25 #82
Gruppen "Default" har læserettigheder..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:27 #83
Vi kører GroupWise i øjeblikket - men indenfor en overskuelig fremtid skal vi over på Notes. Derfor har jeg sat et testmiljø op med det for at gøre mig fortrolig med det. Det er meget rart man ved hvad man har med at gøre før man begynder at implementere. Er blevet noget overrasket må jeg sige. Det viste sig jo i langt højere grad at være et databaseværktøj end en egentlig mailklient..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:29 #84
men det er godt nok fedt med den her webadmin - det er fuldstændigt som at sidde i den normale admin klient - det er meget cool!.. man skal "bare" lige være opmærksom på sikkerheden..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:29 #85
Hvis det er et testmiljø ? Kan jeg så låne et brugernavn og password ? Så kan jeg logge på Webadmin
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:33 #86
det er jeg ikke så meget for.. anvender det brugernavn/password jeg også anvender in real life - håber det er ok. Det er ikke fordi jeg arbejder imod dig, men havde jeg vist behovet var der kunne jeg have forberedt lidt bedre - evt. med en remote client af en slags. Håber det er ok.

Du har ingen ide hvor fejlen kan ligge. Jeg ser at alle databaserne ligger i roden af serveren.. DOMCFG, DWAredir osv. ligger i samme mappe. Det kan vel ikke have nogen indflydelse hvordan jeg har sat min DWAredir op vel? Den virker jo fint alene - men ved ikke om man skal konfigurere den anderledes når den skal virke med DOMCFG?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:34 #87
Jeg har en mistanke til Rettigheder
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:35 #88
På domcfg er der også en Anonymous og i så fald hvad har den ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:40 #89
Der er ingen anonymous. Den er sat til følgende:

Show: All people, server, groups

-Default-
P Administrator/Firmanavn
PG LocalDomainAdmins
SG LocalDomainServers
SG OtherDomainServers
AS servernavn/Firmanavn

OtherDomainServers har ingen access - alle andre har som det mindste læserettigheder
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:44 #90
Prøv at tilføj anonymous med reader
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:44 #91
ok.. 2 sek.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:46 #92
hvor finder jeg den bruger? Det er ikke en jeg har nogen steder - og jeg formoder ikke det slår til bare et skrive anonymous ??
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:47 #93
Du skriver bare Anonymous
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:49 #94
sådan.. user har jeg sat til "unspecified".. og jeg har sat reader access til..
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:50 #95
usertype skulle der stå.. ikke user
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:51 #96
unspecified
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:53 #97
ja, min usertype for anonymous er "unspecified".

Det virker ikke endnu - skal jeg genstarte noget?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:53 #98
Du kan forsøge at genstarte serveren
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:56 #99
Det er stadig det samme - bliver fortsat præsenteret for pop-up login for dwaredir.nsf.. øvøv
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 21:58 #100
Så skal jeg have adgang til serveren eller via en Remote Connection til dig for at kunne sige så meget mere.

Men hvorfor er valget landet på Domino ?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:00 #101
Hvor i landet befinder du, serveren eller firmaet sig ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 22:02 #102
Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke selv havde valgt det. Jeg er nok mere til MS.. men valgene bliver truffet en godt stykke oppe i organisationen. Så må vi bare sige ok nede i datterselskaberne. Men sådan er det nu engang. Nu må vi se hvordan det kommer til at virke. Synes i øvrigt at den nye Domino Web Access er meget fed.. den nærmer sig såsmåt OWA'en synes jeg..

Du skal i hvert fald have tak for hjælpen. Det er muligt jeg vender tilbage på mandag med en remote access - hvis du stadig har mod på at hjælpe..

..det viste sig jo alligevel ikke at være ligetil :(
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:04 #103
Jeg havde så vidt jeg husker ikke de store problemer. Men hvis det ikke er jer som har taget beslutningen, er der så sagt OK til Web enabled email ? Jeg ved at i den organisation hvor jeg er, der har vi en række databaser som under ingen omstændigheder må være web enabled.

Og så må jeres hovedkontor da smide jer på nogen kurser så I ved hvad I har med at gøre.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:06 #104
Og I skal vel så være i et større træ af servere og brugere, så kommer hovedkontoret vel med noget instruktion til jer, med hvordan I skal forholde jer.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 22:10 #105
jo jo, det kommer nok også. Det er mere af egen interesse jeg har givet mig i kast med det. Som sagt synes jeg det er meget sjovt at rodde med det selv - det kender sikkert den succesoplevelse det er når man begynder at få grå hår i hovedet - og så pludselig virker det ;)

Tro mig - der er så mange globale IT-politikker på IT-området at man tror det er løgn. Mail må tilgås over web. Naturligvis prioriteres sikkerheden højt, men man må også træffe beslutningen om sikkerheden skal være så høj så man mister sin produktivitet - det er gylden middelvej der skal findes.

Tidligere har jeg formået selv at sætte mig ind i stoffet. Når jeg har banket næsen mod en mur, har jeg rekvireret en konsulent. Men nu er det som sagt et testmiljø - så har jeg tid til at få grå hår i hovedet ;)
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 22:12 #106
ja.. der er et projekt kørende med en fælles mail gateway for virusscan, backup og på sigt central brugerstyring mv. - men som jeg kender organisationen så går der nok en rum tid før det bliver aktuelt..

..først skal alle datterselskaber dog over og køre på samme platform - som det er nu anvendes alle afskygninger af exchange, groupwise og notes..
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:13 #107
:)
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 22:14 #108
Du skal have mange tak for den ihærdige indsats. Jeg vil bruge det sidste af fredagen foran flimmerkassen. Ha' en god weekend.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:14 #109
Forkert tilgang mener jeg. Da det vil være sværer at samle en masse lokale Notes opsætninger til en Global hvis det er ikke på forhånd er veldefineret da man risikerer at skulle "starte" forfra de lokale steder
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 22:14 #110
Hvis du vender tilbage på mandag når du sidder på kontoret så kan vi jo kigge på det sammen. (Jeg er ikke certficeret Notes Administrator, men er til daglig System/Netværk/Notes Administrator)
Avatar billede jogii Nybegynder
06. oktober 2006 - 22:17 #111
Jeg synes nu du har klaret det meget godt. Du er ret hurtigt kommet op på det niveau hvor vi andre også skal eksperimentere, hvis vi ikke har prøvet det før. På en måde synes jeg at det taler lidt for Domino/Notes at du selv er nået så langt :-)

Jeg har selv en baggrund i Novell Netware og Pegasus miljøet, og jeg syntes Notes var det fjolleste jeg nogensinde havde oplevet. Men da der var gået en måned kunne jeg næsten ikke få armene ned, og jeg bliver den dag idag løbende overrasket over hvor fremsynet Notes' infrastruktur teknologi er. Det er ikke ude grund at Bill Gates regnede Ray Ozzi for en af verdens fem fermeste programmører ...
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 23:08 #112
Sad lige og læste min sætning "Forkert tilgang mener jeg" igen, den kunne misforståes. Jeg mente umiddelbart lød det i mine øre en forkert tilgang fra organisationens side.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:09 #113
Hej med jer. Jeg føler nu ikke selv jeg har supermeget styr på Notes, men den fornemmelse du beskriver, at du i starten var skeptisk overfor Notes, men nu ikke kan få hænderne ned - det begynder jeg at føle.. lidt da..

Jeg har fundet løsningen på problemet. Svaret er Session Based Authentication. Det var ikke slået til - det er det nu - og nu virker det!!!!

Leif: Når du skriver at de i din virksomhed ikke tillader at databaser ligger tilgængelige på web: Hvordan kan du differentiere? Jeg mener, hvis du eksempelvis godt vil tillade brugere adgang til webmail, hvordan kan du så forhindre adgang til alle de andre databaser der ligger i samme mappe (udover ACL naturligvis).. er det ikke lidt enten eller?.. altså enten er der web-adgang eller også er der ikke?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:10 #114
Leif: OK til det din sidste kommentar - jeg havde nu også forstået den rigtigt ;)
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 23:14 #115
Vi køre multiple servere. 1 med Web adgang og 1 til Notes Client, og vi har fx. valgt at sige alle maildatabaser ligger på begge servere og de databaser som både skal være Web og Client ligger på begge og dem som kun skal bruges i client ligger kun på den ene.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:17 #116
ok.. det er en måde at løse det på. Men med mit single-server setup, der kan man vel kun komme udover det ved at bruge korrekte ACL's - er det forstået korrekt?
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 23:17 #117
Hvor fandt du "Session Based Authentication" ? Den kan jeg ikke lige mindes
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 23:18 #118
Jep, men du kan ikke via ACL deny Webaccess.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:24 #119
http://www.notesnet.com/notesnet/notesnet.nsf/notesnet/f7de998497f50eae85256b7b0074f932

OK.. men man skal lige være opmærksom på problematikken med at alt ligger "tilgængeligt" på web. Har dog indtrykket af at hvis ACL er sat rigtigt op, så er det svært at bryde?
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:25 #120
Kan i ikke lige smide et svar begge to.
Avatar billede monstermand Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:26 #121
Mit næste "projekt" er sametime. Jeg skal have sat det der Instant Messaging op, og kan forstå at det er et tillægsprodukt man skal have installeret - så må vi se om det lykkedes mig :)
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2006 - 23:37 #122
Det er korrekt at er ACL sat korrekt op så er den svær, men man har valgt at sige at der er bare nogen som man ikke vil have online på nettet. Men det er jo en Firma politik, som jeg jo så bare må følge. Derfor var kravet at hvis vi ønskede iNotes, så skulle vi køre 2 servere.

Har faktisk aldrig rodet med Sametime, da jeg er så heldig at vores Hovedafdeling har sat multiple Sametime servere op som vi alle kan bruge.

Du må da gerne skrive en "ToDo" hvordan du fik det til at virke med sametime.
Avatar billede jogii Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:12 #123
Det er rigtigt at ACL er måden at styre det på. Men med Administrator-klienten tager det kun nogle få minutter at sætte Anonymous = No Access til alle databaser.
Desuden kan man sætte en aktiv firewall op, som kontrollerer hvilke databaser der er tilgængelige via port 80, f.eks. alle dem i /mail og nogle få andre databaser, som er nødvendig for DWA (eller iNotes om du vil).

Vedr. det der med armene, så kan jeg fortælle at første gang jeg installerede Notes var via 14 1,4MB disketter, og klienten fyldte 6 disketter. Og så på OS/2. Som så måske skulle opgraderes/patches med 32 disketter ... ja det var før CD-rommens tid. Og så med certifikatudstedere, bruger-ider, krydscertifikater ... adw, tænkte jeg, så meget hellere installere 5 filer Pegasus på en Netware server og så havde alle 1. klasses email !!!
Avatar billede jogii Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:13 #124
Domino Admin. Der kan du se alle databaser på en gang ved at trykke på en knap i files, som slukker for bibliotekstræet til venstre og viser ALLE baser i en lang liste. Her kan man vælge alle med <Ctrl A> og så højreklikke og tilføe Anonymous
Avatar billede monstermand Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:23 #125
Er det en god sikkerhed at tilføje "Anonymous" = No Access til alle mine databaser? Det burde være standard at der ikke er adgang.. det er det nok også, men for en sikkerheds skyld er det måske meget smart lige at gå dem igennem..
Avatar billede monstermand Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:30 #126
Det kunne være fedt hvis jeg lige kunne banke et tillægsspørgsmål af:

Jeg har sat Mailbox quota til. Når brugeren sletter mails går quota ikke ned, men forbliver den samme. Jeg har fundet ud af at man i realiteten ikke sletter mails, men derimod kun "frigør" den plads hvor de ligger, så den kan blive overskrevet af nye mails. Jeg ser det ikke særligt hensigtsmæssigt at brugeren ikke kan se at mailboksstørrelsen går ned - derfor: Er der ikke en måde hvorpå dette kan ske?

Jeg kan forstå at man kan lave en Compact -B" command for respektive database - men det synes jeg ikke er en holdbar løsning i længden. Det skulle gerne ske automatisk på en eller anden måde? - men hvordan? Administratoren skal helst ikke ind over hver gang..
Avatar billede leif Seniormester
07. oktober 2006 - 22:33 #127
Lav det som et planlagt job fx. 1 gang i døgnet.

I Administrator under Configuration -> Server -> Programs -> Kan du tilføje det.
Avatar billede monstermand Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:36 #128
ok.. kan du ikke lige smide et svar iøvrigt?

Er der andre ting jeg skal sætte til at køre automatisk anbefaler du?
Avatar billede jogii Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:38 #129
Compact kan jo aktiveres med -B via et program-dokument i NAMES.NSF. Så det kan dermes scheduleres ... Mailene bliver faktisk slettet, Domino plejer at overskrive slettede dokumenter med ægte white-space, medmindre man vælger at slå det fra (af performancehensyn). Umiddelbart opfattes mailbox-quota håndtering ikke som et problem. Hvis det giver problemer, er det ofte fordi advarsels-grænsen er sat for snæver eller brugerne ikke reagerer tidse nok og håber på det bedste (nogen gør noget for mig). Og den form for opførsel bør have konsekvenser.
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2006 - 10:14 #130
Jeg springer over med point
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2006 - 10:15 #131
Bare du fik det til at virke
Avatar billede monstermand Nybegynder
08. oktober 2006 - 17:18 #132
Det gjorde jeg. Tak for hjælpen.