Avatar billede niceone1 Nybegynder
26. september 2006 - 16:55 Der er 12 kommentarer

Kreatin indtaggelse

Hey.

Jeg er en dreng på 16 år som godt kan lide at styrketræne. Jeg er lige begyndt at tage stoffet Kreatin som hjælper musklerne til at blive større. Stoffet er dog lovligt i Danmark
Men det store spørgssmål er: Kan man få hjertestop el. hjerteflimmer ved brug af kreatin? På netdoktor.dk står der dog ingen bivirkninger men jeg har googlet lidt, og søgt på kreatin + hjertestop, og der kom desværre nogle tilfælde. Er der nogle kloge hoveder som virkelig har et svar på om det er skadeligt for hjerte??
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2006 - 17:00 #1
Nej, det er der ingen videnskabelig dokumentation for..

men istedet for og spørge på et "geek" forum.. så spørg i forums, beregnet til dette, som fx. "www.fitforum.dk"  hvor de har en del store topics ang. kreatin :)

Det er ikke mere skadeligt for kroppen, end det er at spise æg. eller kylling
Avatar billede niceone1 Nybegynder
26. september 2006 - 17:09 #2
ved godt det ikke lige er det bedste sted. Men da jeg også godt kan lide at pille lidt ved computer spørger jeg tit
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2006 - 19:26 #3
kreatin er en naturlig del af kroppen så hvis det var farligt at indtage var du allerede død :) Som allerede skrevet er der heller ikke dokumentation for at det skulle være farligt at indtage "større" mængder.
Avatar billede hacked Nybegynder
26. september 2006 - 22:26 #4
Avatar billede hacked Nybegynder
26. september 2006 - 22:31 #5
Skriv til dem der har forstand på det og beskæftiger sig med det til daglig. http://www.doping.dk/visEmne.asp?artikelID=1529.

Det jeg har læst mig frem til underbygger thiazz og keysersoze's svar.
Avatar billede hacked Nybegynder
26. september 2006 - 22:32 #6
Avatar billede drbean Nybegynder
27. september 2006 - 07:42 #7
Kreatin er en nartulig del af kroppen. Den producere det selv. Du kan maks have en vis del kreatin i dine muskler. Og ikke mere. Normalt får man dækkede dette af en sund og normal kost. Der kan være visse tilfælde hvor det ikke bliver dækkede.
Men lad vær med at tage det. Mener at kroppen i værste tilfælde stopper med at producere det selv, hvis den opdager der kommer store mængder af det udefra.

Istedet skal du fokusere på at få nok protein. Både før og efter træning. Drik en lille kakao brik efter træning(lige efter), det er der dine muskler har brug for protien.

Et generelt råd. Lad vær med at tro der er en genvej til større muskler uden der er en bivirkning. Det eneste der er at gøre, er at spise en god kost, få masser af protein og kulhydrater, og træn så tit som muligt. Husk at holde pause engang imellem, der er der dine muskler vokser. Og husk at få masser af søvn. Det har kroppen brug for hvis du træner meget.

Du kan læse massere om emnet inde på http://www.getbig.dk
Avatar billede drbean Nybegynder
27. september 2006 - 07:53 #8
Taget fra doping.dk

Spar dine penge!
kan proteinpulver hver dag skade 16 årig dreng
Hej, jeg er en dreng på 16 og jeg træner 6 gange om ugen, jeg
drikker protein pulver hver dag. Kan det skade min udvikling???

ps det er 90% soja-protein fra Matas.

Hej
Næh, det kan jeg ikke tro. Det eneste man kunne tænke på var, om du får nok almindelig mad, som indeholder vitaminer og sporstoffer, som pulveret IKKE indeholder.

Mit klare råd til dig er: spar pengene og spis i stedet mere
mad fordelt på flere tidspunkter. Efter træning: drik en halv liter
kakaoskummetmælk eller en halv liter drikkeyoghurt i stedet for.

Hilsen
Anti Doping Danmark
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2006 - 15:25 #9
dr. bean er delvist enig med dig..

dog vil jeg sige at man har brug for protein, når man også træner :) for hvis du mangler protein når du ikke træner, så går du ind i en fase, som nedbryder musklerne..

Man skal have et overskud af protein 24timer i døgnet, dog skal man selvfølgelig ikke tage uanede mængder, da det jo bare vil blive til fedt, men altid holde sig på sit niveau, man kan udregne hvor meget protein man ca. skal ha om dagen..

og en lille ps:

Getbig.dk som drbean henviser til er et godt site, dog er der mange artikler, som burde fjernes, da de enten er ukorrekte eller forældede..

det forum jeg henviste til længere oppe www.fitforum.dk er www.getbig.dk 's forum :)

så på fitforum kan du spørger til getbig også :)
Avatar billede drbean Nybegynder
27. september 2006 - 16:13 #10
Jeg giver dig ret thiazz. Men hvis du sørger for at spise nok inden træning burde det for de FLESTE folk være nok. Så burde det ikke være nødvendigt at drikke protein mens man træner, men igen, det kommer an på hvor langtid og hvor hårdt man træner.
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2006 - 13:37 #11
lukketid?
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2006 - 02:16 #12
?