Avatar billede levich Nybegynder
26. september 2006 - 15:30 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Fejl på harddisk efter defragmentering

Denne tråd fortsætter herfra: http://www.eksperten.dk/spm/734409

Harddisken er del op i to partitioner - en med styresystemet og en med data. Jeg defragmenterede partitionene med data, hvilket gik godt ifølge den afsluttende log. Næsten gang jeg starter computeren op, genstarter den spontant igen og igen lige inden de punkt ved opstarter, hvor jeg skal logge ind med login/password.

Jeg kan ikke genstarte i fejlsikret tilstand.

Hvis jeg vælger "deaktiver automatisk genstart ved systemfejl" ved opstart, for jeg fejlmeddelelsen: "unmountable_root_volume".

Jeg kan se harddisken korrekt i BIOS'en.

Hvis jeg booter med nogle Symantec Ghost floppydisketter, kan jeg se harddisken med ikke læse fra den. Jeg får fejlmeddelelse: "could not read used MFT record - run chkdsk (438)"
og
"Read sector failure, result = 1, drive = 0, sectors 50380930 to 50380994".

Hvis jeg på en computer med et fungerende harddisk med windows xp, sætter den defekte harddisk i som slave, standser denne computer under opstarter og eneste mulighed er reboot.

Hvordan kan jeg komme til at læse fra harddisken, sådan at jeg kan redde mine data?
Avatar billede hcma Novice
26. september 2006 - 15:34 #1
prøv at kigge her:  http://www.hcma.dk/tips101to110.htm#no101  nr. 101
Avatar billede levich Nybegynder
26. september 2006 - 18:04 #2
Jeg kan ikke starte windows, når den defekte harddisk er i computeren (som slave harddisk). Hvis jeg starter windows op og kobler harddisken til via USB-harddiskskuffe, så bliver den ikke detekteren som ny enhed og computeren halter bare, lige indtil jeg tager USB-stikken ud igen, så kører computeren videre.
Avatar billede hcma Novice
26. september 2006 - 18:49 #3
så er jeg lost  :o(
Avatar billede levich Nybegynder
26. september 2006 - 19:45 #4
I den anden tråd fik jeg at vide, at hvis jeg kunne se harddisken i BIOS'en, så var der håb.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2006 - 20:59 #5
Du har mistet din filtabel den vil ofte kunne gendannes
Avatar billede hcma Novice
26. september 2006 - 23:04 #6
har du forsøgt helgec's vejledning som jeg henviste til ?
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 10:00 #7
Jeg kan ikke følge helgec's vejledning, idet jeg ikke kan starte windows xp, når den defekte harddisk sidder i computeren.

Men hvis jeg booter med Symantec Ghost floppydisketter (altså booter i et DOS-miljø), så kan jeg godt se harddisken, dens størrelse, anvendt plads, ledig plads og label. Måske kan jeg finde en chkdsk-fil, som kan køres i DOS og tjekke en NTFS-formatteret harddisk, og dermed tjekke harddisken for fejl. Jeg forventer, at der er bad clusters eller bad sectors.

Det ser ud til, at jeg kan bruge dette program http://www.ntfs.com/products.htm, sådan at jeg kan se NTFS-partitionerne på den defekte harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2006 - 10:48 #8
"Jeg kan ikke følge helgec's vejledning, idet jeg ikke kan starte windows xp, når den defekte harddisk sidder i computeren."  Du kan evt. vælge at køre programmet fra INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2006 - 10:50 #9
Du kan opnå R/W adgang til dine NTFS partitioner og CHKDSK med http://www.it-knowlegde.dk/rw_til_ntfs.html
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 11:15 #10
Med programmet jeg nævnte her 27/09-2006 10:00:15, kan jeg se partitionerne på harddisken, men jeg kan ikke se selve filerne.

Jeg har lavet et Ultimate Boot CD, hvorpå der er TestDisk ver. 6.2. Jeg har booted med denne cd og startet TestDisk, og er lige nu i gang med at scanne harddisken. Der er en del read errors, hvormed det tager lang tid at scanne færdig.

Kan jeg kopiere windir/system32/chkdsk.exe fra en anden computer til en floppydiskette og køre den på computeren med den defekte harddisk fra en dos-prompt (altså boot i dos)? Eller skal jeg have en speciel chkdsk-version?
Avatar billede hcma Novice
27. september 2006 - 12:16 #11
helgec >>  godt at "se" dig. jeg trækker mig med dyb respekt tilbage og regner med at du og levich får løst problemet.
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 13:59 #12
Nu er der lidt fremskridt. Opstart med Ultimate boot cd, hvor jeg booter "ind i" TestDisk, hvilket er en dos-opstart. Her kan jeg se harddisken. Nu kører jeg Volkov Commander og kan rent faktisk se filerne. Jeg har også en intakt harddisk i, med en lille FAT32-partition, som jeg kan kopiere nogle filer over på. Men der er store problemer, idet dette operativsystem (dos) ikke kan håndtere filnavne/mappenavne, som indeholder specielle tegn (ingen problemer med lange filnavne).

Jeg har vist fået kopieret de mest vigtige filer til den intakte harddisk. Denne løsning arbejder jeg lidt videre på, hvis jeg kan finde et andet program, som løse problemet.

Jeg prøver nu dette: 27/09-2006 10:50:58.
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 14:12 #13
På CD'en http://www.helgec.dk/unik.iso er der chkdsk.exe og chkdskg.exe, hvad er forskellen?
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 14:17 #14
Når jeg booter med http://www.helgec.dk/unik.iso kan jeg ikke se partitionerne med windows og data på den defekte harddisk. Det skyldes sikkert, at de er NTFS-partitioner.
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 14:19 #15
Min fejl, jeg læser lige resten af teksten omkring http://www.helgec.dk/unik.iso. Vent lidt.
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 14:29 #16
Hvis jeg forsøger med chkdsk på partitionen med data, får jeg fejlmeddelelsen "invalid drive". Hvis jeg forsøger med scandisk, får jeg fejlmeddelelsen "scandisk cannot work with drive h. ...... quit any disk-utility programs that might be working with drive h". Hvad gør jeg nu?

Jeg er rimelig sikker på, at chkdsk/scandisk kan løse problemet. Når jeg kan se partitionerne på harddisken og filerne, så er der vel ikke noget galt med MFT eller MBR, vel?
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 14:59 #17
Jeg prøve at køre chkdskg.exe, og er nu i gang med at scanne den partition, hvorpå windows ligger. Den partition er ikke så vigtig, hvorfor den er test-partition. Der er et antal "filpostsegmenter" som ikke er læselige, og programmer har slettet et af dem. Der er også blevet slette nogle "indeksposter", men ikke mange. I det tredje trin af chkdskg-processen skriver den, at verificering af usb-journalfil er udført. Men chkdskg er ikke færdig med at køre. Sådan har computeren stået i ca. 30 min. Er jeg på rette vej?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2006 - 15:24 #18
Meget kort sagt giver jeg ikke længere support på eksperten, jeg er træt af konstant at blive chikaneret og anmeldt for snart alt mellem himmel og jord, derudover får jeg ingen mail så det er næsten umuligt at følge op på tråden- Generelt er du velkommen til at kontakte mig via en af mine hjemmesider, her og nu vil jeg mene at du skal starte NTFS4DOS.exe for at køre chkdsk
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2006 - 15:25 #19
Og jeg tror du er på rette vej
Avatar billede levich Nybegynder
27. september 2006 - 23:15 #20
Er der andre som kan hjælpe, da helgec ikke yder support på www.eksperten.dk?

Ved scan med chkdskg.exe på partitionen med data, altså den partition som jeg defragmenterede inden problemerne opstod, er der en masser fejl og efter mange timer stoppede programmet og jeg måtte reboote. Jeg kan stadig ikke boote windows med den defekte harddisk i computeren.

Der er ved at være mange forskellige værktøjer, som jeg kan vælge imellem. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede hcma Novice
28. september 2006 - 00:08 #21
levich >>  du kunne jo kontakte Helgec pr. mail
du kan finde mail-link på hans hjemmeside: http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=helgec  (vælg it.knowlegde.dk)

efter endt løsning, kunne du jo lægge slutløsningen ind her og så selv lægge t svar som du så accepterer.  (bare så os andre stakler en anden gang kan benytte os af løsningen)
Avatar billede levich Nybegynder
30. september 2006 - 10:31 #22
Som jeg skrev her 27/09-2006 13:59:02, så lykkedes det mig at lave en DOS-boot, hvor jeg kunne køre Volkov Commander (http://egner-online.de/vc/en/intro.shtml), som er et program, hvormed jeg kan se filer på computeren og kopiere filer. Volkov Commander giver ikke mulighed for at læse filer med lange filnavne under windows nt.

Hvor finder jeg et tilsvarende program til Volkov Commander, som kan læse lange filnavne? Eller kan jeg bruge nogle af de eksekverbare filer, som følger med i en DOS-opstart vis Ultimate Boot CD, UNIK BOOT eller andre boot programmer?
Avatar billede hcma Novice
30. september 2006 - 11:44 #23
måske dette, hvis du kan komme til det:
Prøv følgende:  (som eks. er det benyttet filtypen *.jpg)
Åbn en kommandoprompt i mappen og kør kommandoen:
dir /X *.jpg

Så skulle den gerne liste alle .jpg og skrive både langt og kort navn på filerne.

men det kræver desværre at du kender filtypen, så jeg er ikke sikker på metoden.
Avatar billede levich Nybegynder
11. oktober 2006 - 16:36 #24
hcma og helgec, smid et svar.
Avatar billede hcma Novice
11. oktober 2006 - 17:00 #25
svar kommer her  (men fik du i det hele taget løst dit problem?)
Avatar billede levich Nybegynder
12. oktober 2006 - 12:08 #26
Hvis jeg bootede i et DOS-miljø, f.eks. via Ultimate Boot CD, hvor jeg sørgede for at operativsystemet understøttede lange filnavne (LFN) og NFTS-partitioner (NTFS4DOS), kunne kopiere mapper/filer fra den defekte harddisk til en FAT32-partition på en fungerende harddisk.

Det var dog ikke alle mapper/filer, som jeg kunne kopiere. Det tyder på, at der er fejl enkelte fysiske steder på harddisken, efter min vurdering.

Da det ikke lykkedes mig, at finde et program som kunne rette eller markere disse fysiske steder som defekte, oprettede jeg helt nye partitioner med FDISK, men harddisken virker stadig ikke 100% og bliver smidt ud.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 21:05 #27
:o)
Avatar billede simon-bax Nybegynder
30. marts 2009 - 20:20 #28
Jeg synes at hvis man er i tvivl, så kontakt et firma, som er specialiseret i at gendanne data og høre hvad de mener. Fordi fejlen kan skyldes mange ting. Jeg ved at BA Data tilbyder gratis analyse af harddiske, så hvis man er i tvivl kan man jo bare kontakte dem www.badata.dk

personligt, mener jeg det er en Bad Sektor fejl. Bad sektors er fejl man ofte ser. Alle harddiske vil med tiden indeholde områder, som ikke længere er funktionsdygtige, og disse bliver isoleret af operativsystemet. Sammenlign bad sektors med en vej med irriterende huller i belægningen. Som bilist vil man selvfølgelig forsøge at manøvrere udenom, og det samme gør harddiskens læse/skrive hoved. Opstår der en ”mission critical” på disken bør man snarest foretage en backup af vigtige filer, da denne form ofte indikere forestående dødelig udgang for harddisken. Sidst men ikke mindst, forsøg i dette tilfælde under ingen omstændigheder, at afvikle en scandisk eller chckdisk. Disse programmer er designet alene til at fixe filsystems fejl samt andre typer af småfejl. Disse værktøjer bør man undgå ved bad sektors!
Det kan også være en firmware korruption. Denne form for defekt skyldes generelt altid logiske eller fysiske problemer på selve firmware zonen på harddiskens plade. Når firmwaren bliver korrupt, er computeren ofte ude af stand til at kommunikere korrekt med harddisken, og i mange tilfælde genkender BIOS slet ikke drevet. Heldigvis er skaden ikke stor i dette tilfælde, og gendannelsen af dataen er i hovedparten af tilfældene 100 %. Firmware fejl kan i mange tilfælde fixes af brugeren selv, og dette uden at være nørd indenfor IT. Grunden til denne private fejlfinding og reparation selv er muligt er, at firmwarens information er placeret på den yderste rand på harddisken. Kompleksiteten når vi snakker om gendannelse af tabt data afhænger af hvor stor skaden på service sporet er.