Avatar billede anold Nybegynder
25. september 2006 - 09:45 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Opret database i delphi

Hej
jeg vil gerne lave en database som kan køre på alle Windows XP maskiner der har en standard installation

hvad kræver det ?
Avatar billede vallemanden Nybegynder
25. september 2006 - 09:46 #1
Win XP har IKKE nogen database

men der findes en del databaser der kan installeres i XP
Avatar billede martinlind Nybegynder
25. september 2006 - 09:50 #2
Hvis du skal lave noget der kører på ALLE maskiner, så brug et TClientDataset og gem som enten XML eller flad-fil
Avatar billede hrc Mester
27. september 2006 - 10:46 #3
.. eller BDE i en tekst-tabel (men det er noget hø).
Avatar billede martinlind Nybegynder
27. september 2006 - 13:29 #4
Netop ! Hold dig langt væk fra BDE, den var skide smart og god engang...... men det er nogle år siden, så nu skal du ikke bruge den medmindre det er strengt nødvendigt
Avatar billede hrc Mester
27. september 2006 - 14:25 #5
Det værste med Paradox var de "usikre" indekser og man bør bruge en "rigtig" database (> access) hvis man kan. ... åh ja, Så er der også al den sjov med aliasser.
BDE'en var bare i stand til at behandle en kommasepareret tekstfil som om det var en tabel - dog kun med sekventielt gennemløb. Det var det jeg ville nævne.
Avatar billede martinlind Nybegynder
27. september 2006 - 15:14 #6
BDE havde EN stor fordel, den kunne læse stort set hvadsomhelst, og så snakker vi ikke mere om den !

En rigtig database er IKKE lig Access, skal du ha' noget rigtigt som også er gratis kan du med fordel vælge Firebird SQL server, og IBExpert-personal editon, det er gratis kører rigtig godt og spiller fint sammen med delphi og andet ODBC enablet grej.
Avatar billede totaldata Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:53 #7
Hej Anold,
Jeg udvikler også programmer til andre, og benytter med stor fornøjelse MySQL, der er gratis og god (www.mysql.com). Jeg bruger databasen gennem ADO, så det er også en god ide at downloade ODBC driveren fra samme sted som mysql serveren.
kh ib
Avatar billede hrc Mester
09. oktober 2006 - 19:34 #8
Da jeg har arbejdet med begge synes jeg da også lige at der skal komme et inlæg herfra. MySql er en god og lynhurtig database, men det virker som om de ikke rigtig kan planlægge hvad der skal i kommende versioner og så har de med at ændre i SQL-dialekten så noget virker i en version og ikke i en anden. Desuden "pissede" det mig grundigt af, at f.eks. "subselects" og "views" var noget der kom meget sent i MySql (var det ikke først i slutningen af 2004 det kom med?) Det var noget Interbase / Firebird havde fra starten.

Det har været mest uproblematisk at arbejde med Firebird.
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. oktober 2006 - 09:08 #9
hrc >> YES !!! :)