Avatar billede morteeni Nybegynder
19. november 1999 - 09:17 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bios

Hej jeg har et bundkort hvor der ligger ind forkert bios på så den kan ikke starte !!! den bipper bare en masse gange !!! er der et program man kan bruge for at få den rigtige bios ind igen !!!! Mit bundkort er et (5amvp3) Lucky Star !!!
Avatar billede fido82 Nybegynder
19. november 1999 - 09:30 #1
Det var synd, hva????? Nah, vel ;o)
Avatar billede aleks Nybegynder
19. november 1999 - 09:53 #2
Hvor mange bip's kommer den med???
Avatar billede morteeni Nybegynder
19. november 1999 - 10:07 #3
Det ved jeg ikke men den kommer først med to små bip også kommer der en masse bipper som jeg ikke har talt men den bliver ved med at bippe !!!!!!
Avatar billede cldu Nybegynder
19. november 1999 - 11:32 #4
hmmmmm... Sidder dit skærmkort ordentligt i??

Prøv at fjerne alle kort og tryk skærmkortet RIGTIG godt i. Kunne du evt. fortælle hvordan sekvensen af bip er?
Avatar billede aleks Nybegynder
19. november 1999 - 12:03 #5
Ok 2 bip's betyder følgende:

BIOS ROM Checksum Error

Og Lucky Star har følgende kommentar til denne fejl:

It indicates the checksum of the BIOS codeis not right and system will always halt on power on screen. Contach the dealer to exchange a new BIOS.

Se evt. på denne side:

http://www.lucky-star.com.tw/technical/faq/faq01.htm
Avatar billede runar Nybegynder
19. november 1999 - 15:04 #6
jeg regner med at du har en jumper på hovedkortet som du kan nappe ut for å kutte strømmen til bios'en. Da blir det som en reset. Hvis du ikke har det kan du nappe ut batteriet på hovedkortet, sette det inn igjen og prøve på nytt.
Les i bruksanvisningen om du har en slik jumper
Avatar billede runar Nybegynder
19. november 1999 - 15:07 #7
sjekke også om RAM'en sitter godt nok i, + skjermkortet, som cldu nevner
Avatar billede prez Nybegynder
20. november 1999 - 00:19 #8
Hvis du har fået lagt en forkert Bios ind i din CMOS.. ja så kan den ikke starte lige meget hvad du gør !!! Og du skal jo ha startet maskinen for at kunne update BIOS'en igen  etv. med en FLASH MEMORY WRITTER
Du skal skifte BIOS'en (CMOS) ud med en der passer til dit motherboard. Den koster nok et par 100kr (kender ikke prisen). Det er det eneste jeg lige kan komme i tanke om !!!  (så gør som LUCKY STAR foreslår "svar fra ALEKS" "Contach the dealer to exchange a new BIOS"
Avatar billede dar Nybegynder
20. november 1999 - 12:26 #9
Hiv dog BIOSen ud, stop den i en anden pc og brænd den med den rigtige BIOS, den må du vel kunne finde på nettet
Avatar billede fido82 Nybegynder
20. november 1999 - 15:51 #10
Og hvordan har du så tænkt dig det???? Biosen er jo ligesom den PC´en booter fra!!!!
Avatar billede cldu Nybegynder
20. november 1999 - 16:01 #11
errrhmm.... BRÆNDE en bios?? *G*
Avatar billede dar Nybegynder
20. november 1999 - 17:27 #12
Jo, sagen er den at, ligesom vis den(BIOSen) er virusinficeret, så propper man svinet ind i en TÆNDT pc og, jo det hedder brænde når man har med kredse at gøre!!!
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 1999 - 02:54 #13
det ved jeg da godt, men har du prøvet at pille en bios ud af en tændt makine???? For så vil jeg enten mene du har for mange penge, eller er lidt smådum!!!!
Avatar billede aleks Nybegynder
22. november 1999 - 08:16 #14
>>dar

Det var dog det værste jeg længe har hørt, lad os da håbe at der ikke er nogle der følger dine "råd".

Det er ikke muligt at sætte en Bios i en tændt PC'er uden at du med MEGET STOR risiko både ødelægger Bundkortet og Bios'en - så ja på en måde kan man godt kalde dit svar for at "brænde" en bios :(
Avatar billede zibar Nybegynder
22. november 1999 - 15:10 #15
Det hedder ikke "brænde Bios", med BRÆNDE EN BIOS AF"......
Tumbe!...........

Hvorfor ikke prøve at rette på dine kort, "grafikkort, Lydkort, osv."
Og måske også Biosen´
Prøv det, men husk tag dig god tid.......

:~) Zibar
Avatar billede cldu Nybegynder
22. november 1999 - 16:25 #16
*hehe* Jeg tror jeg vil BRÆNDE mig fra denne diskussion og BRÆNDE mig et spil TS...
Avatar billede morteeni Nybegynder
22. november 1999 - 17:22 #17
Jeg har prøvet at pille alt ud af maskinen og sætte det hele i igen men det hjalp ikke !!!!
Avatar billede dar Nybegynder
22. november 1999 - 18:13 #18
Meget undskylde vis jeg har BRÆNDT nogens BIOS af, det var ikke lige det der var meningen, men mit "råd" har jeg faktisk hørt...læst i aod eller k for alle...mener jeg da, det er i hvert fald ikke kommet ud af den blå luft. Unskyld.
Avatar billede zibar Nybegynder
22. november 1999 - 19:10 #19
pyt pyt.............
Jeg ved ikke hvad der så er galt!
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 07:43 #20
>>dar

Det er ok, men alt hvad der sidder i bundkortet må man kun skifte når strømmen er slukket ellers er der meget stor chance for at man før ødelagt noget.
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 07:46 #21
>>morteeni

Din bios er "ødelagt" den skal enten brændes om af en der har en eprom-brænder (jeg kender desværre ingen) eller også skal du kontakte forhandleren af bundkortet, der så mod lidt penge kan få fat i en anden bios.