Avatar billede buddha91 Nybegynder
23. september 2006 - 15:30 Der er 11 kommentarer

Min computer kan ikke starte

Hej.
Min computer kan ikke starte op. Når jeg trykker på start-knappen kommer der sort skærm hvor der står:

"windows startede ikke korrekt. dette kan skyldes, at der fornylig er sket en ændring i computerens hardware eller software.

Hvis computeren stoppede med at svare, genstartede uventet eller lukkede automatisk for at beskyttte filer og mapper, skal du vælge Sidste kendte fungerende konfiguration for at vende tilbage til de indstillinger, der sidst virkede.

Hvis et tidligere startfforsøg blev afbrugt pga. af et strømafbrug eller fordi der blev trykket på computerens strømknap , eller hvis du ikke er sikker på, hvad der skyldes problemet, skal du trykke Start Windows normalt.

Så kan man vælge:
Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med netværk
Fejlsikret tilstand med kommandoprompt

Sidst kendte fungerende konfiguration <hvor systemet virkede>

Start windows normalt

Brug pil op eller pil ned til at markere dig valg"

Jeg har virkelig brug for hjælp til det her!
Jeg har prøvet at vælge alle opstarts-muligheder, men efter jeg har trykket på en af dem så starter den lidt op, men vender så tilbage til den sorte side.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. september 2006 - 15:47 #1
Tryk F8 under opstart og vælg: sidst kendte konfiguration, hvor systemet virkede.
Avatar billede buddha91 Nybegynder
23. september 2006 - 15:53 #2
hej.
jeg kan godt komme ind i f8, og når jeg så har valgt sidste kendte konfiguration hvor systemet virkede, og derefter windows xp, så går den tilbage til den sorte side igen.. ved du hvorfor ?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
23. september 2006 - 15:54 #3
Lav en Windows repair, det løser måske problemet!!
Avatar billede buddha91 Nybegynder
23. september 2006 - 16:03 #4
hvordan gør man det ?
Avatar billede nva Praktikant
23. september 2006 - 16:31 #5
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. september 2006 - 18:29 #6
har du noget i dit dvd/cd-rom drev..?

Har du et andet grafikkort du kan prøve.??

Prøv at starte op i fejlsikret tilstand (F8), og skriv  "drwtsn32" i kør, og se vilke programmer el. lign. der konflikter.
Avatar billede buddha91 Nybegynder
25. september 2006 - 13:35 #7
nva: jeg forstår ikke rigtig hvad der står i linket?
for jeg kan jo ikke gå på nettet og hente noget ( er det ikke det man skal?)

bartfreak: der er ikke oget i cd-rom drevet-
grafikkort - hvad er det?
jeg kan slet ikke få den startet op med skrivebord og det der. så jeg kan heller ikke gå ind i kør.. ?
Avatar billede nva Praktikant
25. september 2006 - 13:39 #8
Beskrivelse af repair kopieret fra et andet spørgsmål:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. september 2006 - 14:36 #9
..Prøv at starte op i fejlsikret tilstand (F8), kan du heller ikke starte op i fejlsikret..?
er det samme maskine.--> http://www.eksperten.dk/spm/730054
Avatar billede buddha91 Nybegynder
27. september 2006 - 09:17 #10
nva: undskyld jeg er så besværlig, men jeg ved hverken hvad "boote" "bios" elller "bootdevice".. så hvordan får jeg den igang med det?

bartfreak: ja, det er samme maskine..efter at den holdt op med at gå ned hele tiden begyndte den på det her med ikke at ville åbne!
Avatar billede nva Praktikant
27. september 2006 - 10:42 #11
Du kommer normalt i bios ved at trykke på F1, F2 eller Delete tasten når maskinen er igang med at starte. Det afhænger af hvilken bios du har. Prøv dig frem.
Når du er i bios skal du finde et sted, hvor du kan gøre dit CD-drev til det første drev maskinen starter på. Altså det drev der 'bootes' på først First bootdevice'. At boote på din XP-cd betyder at du sætter cd'en i cd-drevet og genstarter din maskine, så den starter på cd-drevet og dermed begynder at afspille din XP-cd istedet for at forsøge at starte op via harddisken.