Avatar billede boeglund Nybegynder
23. september 2006 - 11:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CPU-køler, hvilken?

Hej eksperter..

Jeg er ved at være godt træt af at min computer "larmer" en del..

Jeg har fundet ud af at det er min CPU-køler der frembringer den megen larm, og jeg vil gerne skifte den ud med en lydløs en..

Jeg har en Intel P4 2,8 GHz processor, og det er en socket 478 så vidt jeg kan se..

Hvilken køler skal jeg vælge?

Jeg har selv fundet denne her via edbpriser.dk
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121066

Vil den kunne stoppe den irriterende larm fra min computer, samtidig med at den køler min CPU ordenligt ned?

Tak..
Avatar billede boeglund Nybegynder
23. september 2006 - 11:50 #1
Det skal siges at jeg ikke har monteret andre blæsere i min PC, end den der sidder i strømforsyningen..
Avatar billede neoman Novice
23. september 2006 - 12:00 #2
Jeg har et sådant dyr monteret på min AMD 3000 64. Den er gangske vist lydløs men :

1. Den kan IKKE køle nok, når min CPU kører 100 % - det var en stor skuffelse
2. Den kølede heller ikke nok når jeg så monterede en kabinetblæser.
3. Jeg har været nødt til at sætte kabinet-blæseren op mellem ribberne på den. Den kommer godt nok med beslag til montering af  en 12 cm blæser op på siden af den, men du skal have et MEGET stort motherboard for at der skal være plads til det (fordi blæseren skal jo helst ikke klemme RAM-klodserne)
4. Desuden skal du påregne med en udgift til en bagramme på din Motherboard (hvis den ikke har en sådan i forvejen) - bagrammen er IKKE inkluderet i forpakningen.
5. Fremstillingen er lidt sjusket - hele arrangementet er ca. 1-2 mm for højt til at passe smertefrit ind i mit normale standardkabinet. Dette medfører at køleren sidder lidt i klemme mellem kabinetvæggen og bundkortet - ikke helt sundt.

Hvis du kun bruger din maskine til alm emails/surf etc, så er køleren sikkert tilstrækkelig. Hvis du bruger den til filmeditering/compilering, hvor CPU kører 100 %, så har jeg mine tvivl. Nu ved jeg ikke hvor mange watt din CPU producerer for fuld udblæsning, nok lidt mindre end min, men alligevel.

Alt i alt - jeg fraråder denne køler.
Avatar billede boeglund Nybegynder
23. september 2006 - 12:17 #3
Ok, tak for det hurtige præcise svar..

Jeg er bare i tvivl om hvilken køler jeg så kan købe, som samtidig er lydløs...?

Hvor mange "dB" kan man gå op til før det kan høres?
Avatar billede neoman Novice
23. september 2006 - 12:24 #4
Jeg ved det ikke faktisk - nu hænger jeg på den jeg har :-( ...

Det hele kommer lidt an på din motherboard - nogle MB kan fjernstyre en køler afh. af temperaturen. Der findes også kølere som kommer med en manuel reguleringsenhed "FanMAte" en knap man kan dreje på, og som monteres så den er tilgængelig udfra på selve kabinettet. Hvis du bor i KBH ville jeg anbefale dig at gå en tur op og ned ad Falkoner Alle - og især besøge Solid PC , Falkoner Alle 49 og spørge om råd; de har meget kompetente folk og gode priser (og nej, jeg har ingen til knytning til dem, er blot en meget tilfreds kunde).
Avatar billede cult Nybegynder
23. september 2006 - 12:26 #5
Jeg kan kun anbefale Freezer 7 Pro fra Arctic Cooling, som jeg selv har siddende på min Core 2. Den passer til alle Socket 775 cpu.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161632

Lad dig ikke narre af den billige pris... læs evt. brugerbedømmelserne på edbpriser.
Avatar billede cult Nybegynder
23. september 2006 - 12:29 #6
Overså lige du skrev at din er Socket 478, se bare bort fra min post ovenover... :)
Avatar billede neoman Novice
23. september 2006 - 12:33 #7
Cult har sikkert fat i noget af det rigtige - jeg havde en Arctic Cooling ting på min forrige maskine , og den virkede glimrende (og støjsvagt). Min første køler til min nuværende maskine var også en Arctic Cooling (af en anden model end den anførte af Cult, dog)- men den larmede altså. Så man skal lige være lidt varsom.

Bemærk at hvis du får fat i noget mere eksotisk, så som f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=114473
så skal du være sikker på at der er PLADS til den.
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2006 - 12:34 #8
Mon ikke denne kan klare det og være rimelig lydløs:http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185367 :)
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2006 - 12:46 #9
Ellers denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=122166
Den er jo nærmest lydløs, specielt når den er i kabinettet - I hvert tilfælde hvis de 16 dBA passer ;)
Avatar billede boeglund Nybegynder
23. september 2006 - 13:10 #10
Ok, tak for de mange svar :)

Jeg ved godt det er hen i nærheden af umuligt at beskrive hvor meget 16 dBA lyder som..

Men ideen i at jeg ville skifte min CPU køler ud, var at jeg nu kunne se film osv. fra min computer - der står ca. en ½ meter fra mit hoved når jeg ligger i min seng -  uden at jeg kunne høre blæserne fra min computer overhovedet..

Er vi langt nok nede hvis jeg køber en med 16 dBA, eller skal vi længere ned?

(Jeg har lidt svært ved at forholde mig til de tal da jeg ikke har prøvet at rode med det før)
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2006 - 14:07 #11
www.silentpcreview.com antyder at alt under 30 dBA er fint, 16 dBA er meget stille! :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. september 2006 - 23:51 #12
Hæng mig ikke op på det men...enten er 2db en fordobling, eller også er det 3db. Under 20db, skal du lytte godt efter for at kunne høre blæseren. Jeg har været rigtig glad for NorthQ's kølere (til AMD processorer).
Jeg ville evt. vælge en blæser med en manuel regulator, så jeg selv kunne justere niveauet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. oktober 2006 - 01:27 #13
Fundet ud af noget?
Avatar billede boeglund Nybegynder
25. december 2006 - 14:32 #14
lukket