Avatar billede runesteiness Nybegynder
22. september 2006 - 20:39 Der er 38 kommentarer

Hjælp - Min bærbare vil ikke gå på det trådløse net

Jeg har flere computere koblet på det trådløse netværk uden problemer - både stationære og en enkelt bærbar. Men den sidste bærbare vil ikke koble på nettet, og jeg får følgende fejlmeddelelse:

"Problemet opstod fordi netværket ikke tildelte en netværksadresse til computeren"

I starten var der ingen problemer, men nu bliver jeg smidt af, og får ovenstående besked hver gang jeg prøver at logge på.

Jeg har prøvet at konfigurere den trådløse router flere gange og trykke på "reset", men intet virker. Jeg har taget strømmen fra den trådløse router og tjekket stikkene, men heller ikke dette virker...

Kan det være et flueben i opsætningen, der skal fjernes eller tilføjes?
Det er virkeligt frustrerende, og jeg vil jo bare på nettet...

Håber på hurtig hjælp!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
22. september 2006 - 21:13 #1
Hvad med opsætningen i den sidste bærbare. Den skal jo tilpasses opsætningen i routeren med hensyn til SSID og krypterings oplysninger. Hvis først du har det på plads bør det kunne køre.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
23. september 2006 - 09:19 #2
Alt det er på plads... Det rigtige password og den rigtige kryptering mv. Jeg har tjekket det i gennem mange gange. Jeg har læst om problemet andetsteds på siden. Kunne det evt. hjælpe at tildele den bærbare en fast IP-adresse, mens jeg kører dynamic på de andre? Kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
23. september 2006 - 14:11 #3
Så prøv hellere, hvis du har et wireless MAC filter i routeren at indtaste den bærbares MAC-adresse i MAC-filtret.
Computerens MAC-adresse finder du ved at vælge kør - tast cmd - så kommer du i DOS-prompt, hvor du taster ipconfig /all. Under den rigtige netværksforbindelse finder du MAC-adressen, som du noterer ned og taster ind i MAC-filtret.
Det var da en mulighed som jeg har brugt.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
23. september 2006 - 18:30 #4
Problemet er at jeg ikke har "ret" til at have flere computere på nettet med det abonnement jeg har, så jeg har indtastet routerens MAC, men det er måske ikke det samme sted jeg skal indsætte den bærbares MAC?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
23. september 2006 - 20:19 #5
Nej det er det ikke. Det du nok mener er at du har clonet din stationære computers MAC-adresse til routeren.

Godt vi må lige tage det fra bunden. Har du forbindelse til nettet fra dine stationære computere via trådløs?
Hvis du har det, hvordan har du så sat det op?
Er det krypteret?

vi venter lige med flere spørgsmål
Avatar billede runesteiness Nybegynder
23. september 2006 - 22:57 #6
Haha... Du får mig til at lyde som en rigtig amatør... :-)
Den indtastede MAC er routerens MAC. Ja, jeg har to stationære samt en bærbare på nettet trådløst og ja, nettet er krypteret.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 10:52 #7
Lige et tillægsspørgsmål:

Jeg har netop været i routerens opsætning for at indtaste MAC-adressen på min bærbare. Dette fik ikke den bærbare til at gå på nettet og det lod til, at de to andre computere røg af netværket, i det jeg via indtasning af MAC-adressen på den bærbare kun gav lov til at sende den ene computer på netværket og dermed udelukkede de andre...

Er der ikke en anden måde det kan gøres på, hvor alle computere kan være på nettet samtidig?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 11:40 #8
Det må du meget undskylde, men jeg kender dig jo ikke, så det er jo nemt at ryge i fedtefadet på den måde. Det tror jeg for den sags skyld jeg har gjort mange gange, og heldigvis tager du det fra den humoristiske side.

Jamen så lægger du da bare alle computeres MAC-adresser ind i routeren på samme måde som den bærbare. Så må det for f..... da virke.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 11:59 #9
Nej, det virker nemlig ikke at lægge samtlige MAC-adresser ind, da det så kun er en computer, der kan komme på nettet. Jeg tror simpelthen det er fordi, at jeg ikke betaler for en familieopkobling som giver lov til at have flere computere på på samme tid?

Er det ikke muligt at gøre det sådan, at den bærbare kommer på nettet via dens MAC-adresse, mens de andre kobler på som de plejer?

Eller er der andre ting jeg kan pille ved i opsætningen...? Det er godt nok frustrerende :-(
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 12:37 #10
Når bare computerne sidder bag en router kan du have 100 computere tilkoblet på en gang. Det skal bare være en computer, der skal være registreret hos udbyderen, og det gør man på den måde, at man cloner denne computers MAC-adresse til routeren via en kablet forbindelse. Hvis du så skal igennem en registreringsprocedure skal du bare køre den, det skulle ikke betyde noget (det gør det ikke hos tdc).
Når den MAC-adresse er clonet ser udbyderen routeren som værende den registrerede computer, og du kan så gøre hvad du vil med dine computere på LAN-siden bagefter.

Gav det dig noget?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 12:45 #11
Cloningen af MAC-adressen kan du jo foretage fra routeren automatisk.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 14:08 #12
Den MAC-adresse jeg har registreret ved udbyderen nu, er MAC-adressen på den trådløse router.

Du mener, at jeg skal indtaste samtlige MAC-adresser på de computere jeg vil have på det trådløs netværk, men hvilken computer skal jeg vælge som "DHCP Client" og hvilken MAC-adresse skal jeg skrive ind ved min Internet-udbyder?

Jeg forstår ikke helt, for hvis jeg registerer en computers MAC-adresse ved udbyderen, hvordan skal jeg så få de andre computere på det trådløse netværk? Vil Internet-udbyderen så ikke se, når jeg prøver at få en af disse på nettet (som har en anden MAC), og dermed nægte mig forbindelse?

Fordelen ved at "gemme" sig bag routerens MAC-adresse er jo, at udbyderen ikke kan se, hvor mange computere der er på nettet bag routeren...

Forstår det ikke helt, tror jeg :-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 14:22 #13
Et kort spørgsmål. Hvilken router har du?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 14:53 #14
Ja og det er den forkerte MAC-adresse.
I din router er der en funktion, der hedder "MAC address clone". Den skal du bruge til at clone en computers MAC-adresse til routeren.
Du skal kun have en computer tilkoblet routeren i første omgang.
Den computer du før havde registreret hos udbyderen tilslutter du routeren med et kabel, og så bruger du "MAC address clone" til at overføre computerens MAC-adresse til routeren. Se så om du kan få forbindelse til internettet med den computer via kabel. Hvis du kan det, kan du prøve at sætte den over på det trådløse net. Vigtigt, nøjes med en computer i starten til den er oppe at køre.

Udbyderen vil ikke se at du sætter andre computere på nettet, fordi "han" læser den clonede MAC-adresse. Det er derfor routeren er så vigtig til at adskille det ydre netværk med det indre netværk.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 15:53 #15
Okay, det var også sådan jeg havde forstået det. Min trådløse router er en Dlink. Når du skriver "router" mener du den "trådløse" router, ikke?

Hvor er det jeg kan klone MAC-adressen?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 16:15 #16
Jo jeg mener trådløs router

Under menuen "Setup" er der et punkt, der hedder "MAC address Clone". Det er den funktion du skal bruge. Det er i hvertfald der den er i min Dlink WRT54G, og har du en, der ligner noget i typenavn så skulle opsætningen også gerne ligne hinanden tilnærmelsesvist
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 16:16 #17
Det punkt under setup er også et menupunkt for lige at gøre forståelse fuldstændig
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 16:48 #18
Nu har jeg gjort som anbefalet, men desværre uden resultat.

Jeg har indtastet MAC-adresserne på de computere jeg ønsker at få på nettet, og clonet den bærbare computers adresse som jeg ønsker som DHCP Client. Et kort øjeblik så det ud til, at den anden bærbare var på nettet, men den ville ikke åbne nogle sider, og når jeg deaktivere netkortet og aktiverede det igen, opstod samme fejl som ovenfor, hvor den ikke kan tildele en netværksadresse til computeren.

Jeg ved ikke, hvad jeg kan prøve? Er der andet i opsætningen jeg kan pille ved? Vil det evt. hjælpe at sætte den bærbare (som ikke vil på nettet) som DHCP Client eller ændrer det ikke noget...?

Træls, træls, træls er det!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 17:26 #19
Hvilken udbyder har du?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 17:47 #20
Du må da have en computer på nettet, hvordan gør du det?
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 18:10 #21
Forstår ikke helt spørgsmålet "hvordan gør du det?"

Jeg har Telia. Jeg har overvejet at de måske har "opdaget", at jeg har flere computere på nettet uden at have købt en familieopkobling, men så burde de jo have lukket ned for alle computere undtaget en, og jeg har stadig to computere på nettet.

Jeg begynder at overveje om der er noget galt med netkortet i den anden bærbare, men det virkede jo uden problemer lige da jeg købte den for en uge siden...
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 18:14 #22
Fordi det hele går på at du har problemer med overhovedet at komme på nettet, så du må jo have en "genvej".

Jeg prøver lige at checke Telia hjemmeside for at se hvad de siger om deres internet, og så kommer jeg tilbage.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 18:55 #23
Med den nuværende opsætning, hvor den bærbare (der virker) er DHCP Client og hvor jeg bruger dennes MAC-adresse, er både den stationære og den bærbare på nettet, hvis det er det du spørger om...

Jeg kan bare ikke se, hvordan Stofa kan finde ud af, at jeg har flere på nettet og i givet fald, hvorfor de så ikke lukker for en af de to...
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. september 2006 - 19:14 #24
Altså du har 2 computere på nettet, det er også det de skriver om som maksimum ved en funktion der hedder wireless.
De næste linier er taget fra deres hjemmeside:

Sådan virker Wireless
Du får udleveret et nyt trådløst modem, som du tilslutter din computer med et trådløst netkort. Wireless giver dig mulighed for at koble to computere samtidig på netværket.

Du skal have trådløst netkort i de computere, der skal have adgang til Wireless. Du kan vælge selv at anskaffe et trådløst netkort, men vi anbefaler, at du køber det gennem os. Det sikrer, at du får et kort, der er testet med Telia Stofas bredbånd, og som vores teknikere kan hjælpe med.

Det trådløse modem de snakker om er nok et, der også indeholder en router, og så nærmer vi os jo det som du har.

Og så er jeg enig med dig i at hvordan kan Telia finde ud af hvor mange computere du har på LAN-siden af routeren.

Jeg vil foreslå dig en ting. For at sæt routeren til at starte fra ny, så lav en master reset af den. Bagefter kobler du de to computere til den som du har nu uden at clone nogen MAC-adresse. Tror du så ikke, at de vil kunne komme på nettet.

Hvis de kommer på nettet, så prøv at koble endnu en computer til routeren for at se hvad der så sker.

Kan du følge mig, og mener du at det er en god idé?
Avatar billede runesteiness Nybegynder
24. september 2006 - 22:10 #25
Jeg kan godt følge dig, og jeg tror ikke der bliver problemer med at få de to computere på nettet, selvom jeg reset'er routeren. Til gengæld er jeg næsten helt sikker på, at den problematiske bærbare ikke vil koble sig på.

Det er først efter at have snakket med dig, at jeg har klonet MAC-adressen. Før havde jeg jo bare routerens MAC-adresse registreret...

Jeg har prøvet at reset'e routeren en del gange, men den ene bærbare vil stadig ikke koble på.

Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke, at det kunne virke, men jeg har som sagt trykket på "reset" en del gange uden held.
Det mærkelige er (synes jeg), at den bærbare har været på nettet i flere dage uden problemer lige efter at jeg havde købt den...

Hvis du har andre ideer, er jeg villig til at prøve dem... Det kan ikke have noget med opsætningen af routeren at gøre evt.?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
25. september 2006 - 17:43 #26
Jeg har noget svært ved at forstå, at man tilsyneladende ikke kan "skjule" computere bag en router, når man har Telia som udbyder. Hvis man har alle mulige andre udbydere er der ikke nogle problemer med at bruge en router til at adskille internet og et indre netværk.

Hvad er det for en type internet du har hos Telia?
Hvad for en slags materiel fik du leveret fra Telia efter bestillingen?
Avatar billede runesteiness Nybegynder
25. september 2006 - 19:06 #27
Jeg har 256 Flatrate og jeg fik tilsendt en normal router samt tilhørende kabler. Derudover har jeg så selv investeret i en trådløs router fra Dlink...

Any ideas?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
25. september 2006 - 19:21 #28
Den router der fulgte med indeholder jo et modem og en LAN-port, så den har du med i installationen. Er det ikke korrekt?
Derefter har du koblet din egen router fra en LAN-port på Telia-routeren til WAN-porten på din egen router, og så ellers dine computere på LAN-portene på din egen router. Er det korrekt opfattet?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
25. september 2006 - 21:03 #29
Jeg har lige fået en idé der kræver at jeg skal have typenummeret på din egen router, eller hvis du kan fortælle mig om den har en funktion der hedder NAT. Den funktion er meget vigtig for det som vi er i gang med at finde ud af.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
26. september 2006 - 17:31 #30
Routeren (er hvad det nu er) fra Telia er forbundet til min trådløse router. Stikindgangen i Telia routeren hedder enet, mens indgangen i min trådløse router hedder WAN.
Jeg ved ikke om min trådløse router har en NAT funktion, men den hedder Dlink DI-524... Måske kan du finde ud af det vha. navnet?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
26. september 2006 - 17:45 #31
Jo din router understøtter NAT.
Så er vi altså enige om at enet-porten er forbundet til WAN-porten på Dlink routeren, og så har du dine computere på den anden side af Dlink routeren. Det virker med to computere, men ikke hvis du kobler en tredje computer til. Det er naturstridigt. Det burde simpelthen ikke kunne lade sig gøre, eller også er Telia smartere end os.
Jeg kunne måske forstå det hvis du brugte routeren som switch, så ville de kunne måle hvor mange computere, der er koblet på.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
26. september 2006 - 19:18 #32
Hvis det virkelig er tilfældet, at du ikke kan få det til at køre med flere computere end 2, så synes jeg at du skulle stille et par kritiske spørgsmål til Telia, og så kan du jo se hvad de siger til det.
Hvis du gør det vil jeg meget gerne have at vide hvad svaret er her i tråden.
Synes du ikke det ville være en god ide for at få et hurtigere gennembrud i sagen.
Avatar billede runesteiness Nybegynder
26. september 2006 - 23:28 #33
Jo, vi mangler bestemt et gennembrud, så jeg er villig til at gøre det meste ;-)

Men jeg tror, at jeg vil teste den bærbare på en anden trådløs forbindelse inden da, så jeg kan finde ud af om der evt. er noget galt med netkortet.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. september 2006 - 16:47 #34
Okay jeg venter at høre fra dig
Avatar billede runesteiness Nybegynder
08. oktober 2006 - 14:47 #35
Det lykkedes heller ikke at komme på andre trådløse netværk som endda var åbne, så nu har jeg afleveret den til forhandleren til reperation. Håber det er i orden, når jeg får den tilbage.

Tak for hjælpen!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
08. oktober 2006 - 15:04 #36
Jamen det var da godt at der endelig kom en løsning på problemet.
Holder du tråden åben, så jeg lige får at vide hvad der sker når du får den tilbage?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
09. november 2006 - 21:21 #37
runesteiness, har du fået computeren tilbage fra reparation?
Avatar billede runesteiness Nybegynder
19. januar 2008 - 14:07 #38
Beklager det (meget, meget) sene svar. Ja, den kom tilbage fra reparation, og det var det netkortet, der fejlede noget! Hvordan giver jeg dig mine point?