Avatar billede h8red Nybegynder
22. september 2006 - 16:07 Der er 9 kommentarer

Hvilken Office2003 Licens på terminal server

Kan man køre office 2003 retail på en terminal server ?
Hvor mange brugere kan have den åben på samme tid ?

jeg kan læse hos MS at både enterprise men også retail kan installeres på TS.

Det er jo noget billigere at købe en office 2003 retail end ex. 25 open license licenser.

Men hvis kun en kan have programmet åben af gangen er det jo som så...

Nogen der har erfaringer her ?
Avatar billede leif Seniormester
22. september 2006 - 16:11 #1
Om du køber Retail eller på Licens skulle være lige meget dog, skal du huske at installere den korrekt.

Som hovedregel skal du have samme antal licenser til Office som du har CAL til Terminal, men hvis du har Device CAL og de logger på fra en maskine som har licens til Office i forvejen skal du så vidt jeg har oplyst ikke også have til Terminal serveren.
Avatar billede h8red Nybegynder
22. september 2006 - 16:17 #2
hvordan skal jeg forstå det,
Jeg har 15 licenser pr. user installeret på TS og en office 2003 retail.
Dem der så har en office licens på deres pc kan starte programmet, men dem der ikke har kan ikke ???
Avatar billede leif Seniormester
22. september 2006 - 16:38 #3
Nej, sådan fungerer det ikke, det er mest et spørgsmål at du ikke overholder licensregler, men tag kontakt til fx. Ravenholm som blandt andet lever af at sælge licenser, da lige netop Microsoft licenssystem kan være indviklet er det bedst at du tager kontakt til nogen som kan vejlede dig 100%
Avatar billede h8red Nybegynder
22. september 2006 - 17:03 #4
Det vil jeg gøre... tak!

Ser lidt ud som om det måske er et samvittigheds spørgsmål :)
Avatar billede leif Seniormester
23. september 2006 - 09:48 #5
Det er det med meget MS
Avatar billede engelbrekt Nybegynder
23. september 2006 - 22:04 #6
Det fungerer sådan at du skal have en licens til hver bruger der har mulighed at starte office på terminal serveren. Tekniskt set er der ingen forhindring for at installere en retail version på terminal serveren, og så lade all bruge den, det virker fint, men det er ikke ok i forhold til licens aftalen.
Om brugerne også har office på deres computer så skal de have en anden licens til det.
Avatar billede leif Seniormester
23. september 2006 - 22:15 #7
engelbrekt -> Din sidste linie stemmer ikke overens med den besked jeg har fået.
Avatar billede engelbrekt Nybegynder
26. september 2006 - 11:30 #8
Ja det passer som du skirver, jeg tog lige fejl af licens metoden. Office licens metoden er "per device". dvs. sige at enhver computer der nognesinde vil køre office skal have sin dedikerede licens. Der bliver ikke gjort forskel på om office køres lokalt eller over terminal server.
Avatar billede h8red Nybegynder
22. februar 2008 - 13:47 #9
Vil du have nogen point for dette :)