Avatar billede dtn Nybegynder
22. september 2006 - 13:37 Der er 5 kommentarer

smtp;550-Verification failed for

Hej,

Jeg har skiftet mail server SBS Exchange 2003 (public IP og det hele).

Siden da har vi oplevet følgende fejl når vi sender mail til nogen:

Der er noget med "Reverse DNS lookup", men jeg har ikke helt styr på det

Noget bud?

Der kunne ikke leveres til følgende modtager(e):

xx@yy.dk den 13-09-2006 10:24

Der opstod problemer med SMTP-kommunikationen med modtagerens e-mail-server. Kontakt systemadministratoren.

<xx.com #5.5.0 smtp;550-Verification failed for yy@xx.com>

Og:

Der opstod problemer med SMTP-kommunikationen med modtagerens e-mail-server. Kontakt systemadministratoren.
<xx.com #5.5.0 smtp;517-MX records for xx.com violate section 3.3.9 of RFC 1035.>

På forhånd tak.

vh. DTN
Avatar billede cmoz Praktikant
23. september 2006 - 22:07 #1
Tror det er fordi at din MX record for dit domæne peger på en IP og når man laver en reverse lookup på den IP svarer den ikke med DNS navnet for din MX.

Hvis f.eks. din mx er mail.domæne.zzz og ip xxx.xxx.xxx.xxx, og man laver en reverse lookup på xxx.xxx.xxx.xxx, dvs "hvad er hostnavn for xxx.x..?" får man noget andet end mail.domæne.zzz igen.

Hvis du selv styrer din public DNS, sørg for at lave en pointer record, PTR for IPen din MX har og sæt den til det DNS navn som du bruger i din MX record.

MX mail.domæne.zzz xxx.xxx.xxx.xxx

PTR xxx.xxx.xxx.xxx mail.domæne.zzz

Du kan evt. køre dit domæne gennem http://www.dnsreport.com/ så kommer sådanne åbenbare fejl/mangler frem.

Andet godt site til relaterede lookups m.m. http://www.dnsstuff.com/
Avatar billede dtn Nybegynder
25. september 2006 - 11:41 #2
Jeg har adgang til at ændre i vores DNS opsætninger hos Dandomain. Er det der man skal gøre noget?

Tak.
Avatar billede cmoz Praktikant
25. september 2006 - 19:11 #3
Ved dandomain, kan du nok kun lave selve MX recorden.

Selve pointer record / reverse DNS record skal ændres der hvor dem som står for din IP eller IPs. Altså din internetudbyder, som IPen for MX hører under.

(Medmindre din SBS står ved DanDomain, så kan det nok ændres der, men det gør den vel ikke, det er på din egen/firmaets linje at den står fysiske ikke?)

Hvis f.eks. hvis man har xxx.xxx.xxx.0 til xxx.xxx.xxx.254 så styrer man det nok selv reverse DNS for de IPs, men hvis man bare har en enkelt IP, f.eks. xxx.xxx.xxx.155, så er det nok internetudbyderen du har, der skal rette det for dig.
Avatar billede dtn Nybegynder
23. oktober 2006 - 14:00 #4
Det er løst. Jeg skrev en mail til hostmaster@tdc.dk og få dem til at ændre reverse lookup.

Kom med et svar, så får du pointerne :)

Tak.
Avatar billede cmoz Praktikant
23. oktober 2006 - 19:11 #5
Super! :)