Avatar billede articfruit Nybegynder
22. september 2006 - 12:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at enable oracle support i php.ini (oci8.dll)

Hej!

Jeg er stødt på et lille problem, jeg prøver på at oprette forbindelse til en oracle database via php. I den forbindelse vil jeg så fjerne ';' i php.ini så modulet bliver aktivt. Jeg har bla. gjort dette med mysql og ldap modulet, hvilket virker fint, som også fremgår af http://intranet.unv.silkets.dk/Test/phpinfo.php så er disse udvidelser fint aktive, men der kommer oci mangler!?

Nogen ideer til hvad der er galt, eller andre forslag til hvordan jeg får skabt kontakt til oracle databasen, som i øvrigt er på en anden server, end webserveren...?

Kører php 5.1.2 på en Apache2
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2006 - 04:48 #1
http://us2.php.net/manual/en/ref.oci8.php

siger

You will need the Oracle client libraries to use this extension. Windows users will need libraries with version at least 10 to use the php_oci8.dll.

The most convenient way to install all the required files is to use Oracle Instant Client, which is available from here: http://www.oracle.com/technology/tech/oci/instantclient/instantclient.html. To work with OCI8 module "basic" version of Oracle Instant Client is enough. Instant Client does not need ORACLE_SID or ORACLE_HOME environment variables set. You still may need to set LD_LIBRARY_PATH and NLS_LANG, though.

Before using this extension, make sure that you have set up your Oracle environment variables properly for the Oracle user, as well as your web daemon user. These variables should be set up before you start your web-server. The variables you might need to set are as follows:

    *

      ORACLE_HOME
    *

      ORACLE_SID
    *

      LD_PRELOAD
    *

      LD_LIBRARY_PATH
    *

      NLS_LANG

har du ordnet det ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
23. september 2006 - 18:54 #2
jeg kigger på det mandag når jeg kommer på arbejde igen :)
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. september 2006 - 12:14 #3
Efter igen at have tæsket manualen igennem, har jeg endelig fået det til at virke... Havde lavet et dir til de tre dll filer der skulle bruges til instant client, og tilføjet stien til path, men det hjalp ikke. Da jeg så smed dem ind i php mappen i stedet, så fungerede det, og jeg får nu oci enabled i min phpinfo...