Avatar billede franchize Nybegynder
22. september 2006 - 08:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

muligt at mounte 2 image filer som raid?

hej experter

jeg sidder med en sprit ny computer fordi min gamle døde en sørgelig død i min gamle pc havde jeg et raid0 array og der er ikke noget galt med det men jeg har ikke nok sata stik til at tilslutte det på mit nye mobo.
spøgsmål: er det muligt at lave et image af begge disks og mounte dem så jeg kan overføre de ting jeg gerne vil gemme ? kan godt indsætte en disk af gangen, eller er der nogen anden måde ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 13:27 #1
Har du en stor disk, burde du med Partition Magic kunne kopiere "partitionen", altså raid'et til en ny disk. Det kræver selvfølgelig at du har begge disks sat til, men du må da have nogle andre diske der kan pilles fra.
Får du overhovedet adgang til partitionerne? Som regel skal controlleren på det nye bundkort være den samme for at det virker.
Avatar billede franchize Nybegynder
22. september 2006 - 15:08 #2
jeg har en 500 gb disk i min nye pc men den består af 4 stk. 250gb i raid0+1 ,den anden sata controller på moboet består af en intern og extern sata port så chancen for at få dem begge i samtidig er ikke eksisterende desværre :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 15:20 #3
Jeg går ud fra at de 2 partitioner skal på 2 af dine 4 diske i Raid0+1, som så skal oprette spejlinger.
Hvad hvis du, inden du opretter dit Raid0+1, kopierer de to gamle partitioner, d.v.s. midlertidigt fjerner 2 diske, over på de to første diske, derefter lukker ned og monterer de 2 nye diske?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 15:22 #4
Har jeg forstået det ret at du i alt har 7 diske?

En 500GB, to gamle som skal kopieres, 4 nye på 250GB.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 15:23 #5
Eller En 500GB, to gamle på 250 som skal spejles med 2 nye på 250GB?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
22. september 2006 - 15:51 #6
var raidet med hardware eller software ? var det et hardware raid, så kan du ikke nej.
Avatar billede franchize Nybegynder
22. september 2006 - 16:14 #7
jeg har 6 diske 4 i et raid0+1 og 2 gamle 2x250gb i raid0 ja det er begge hardware raid ,jeg har ikke brug for hele den hele gamle raid0 disk kun enkelte elementer fra den såsom mine fotos og videoer, jeg acceptere nejet fra niels ,så det ser ud som om den enste løsning er at få dem rekonstueret i industrien og vi kender alle prisen på det eller vil helst ikke vide det :))
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 16:14 #8
Hvis Raidcontrolleren er af samme model, eller evt. nyere, kan han godt få gang i det gamle raid igen. Derefter kan han bare kopiere filerne til en anden harddisk!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
22. september 2006 - 16:20 #9
dit alternativ er at finde et board med samme RAIDBIOS version som den du havde, det bør virke, et PCI RAID kort med samme chip bør også virke.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 16:41 #10
...som jeg skrev.
Avatar billede franchize Nybegynder
22. september 2006 - 16:46 #11
ups glemte at acceptere
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 17:34 #12
Nå...?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 17:38 #13
Hvad giver du point for?
Avatar billede franchize Nybegynder
23. september 2006 - 13:06 #14
nej fordi det var et hardware raid og fordi der tilsyneladende ikke findes nogen former for software der kan hjælpe med mit problem..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. september 2006 - 13:17 #15
Og det er det jeg mener du kan. Hvis du alligevel har opgivet redningen, er det da et forsøg værd.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. september 2006 - 13:21 #16
Alternativet er, som jeg skrev, at finde et bundkort med samme controller. Kopiere alt til en ny HHD, og putte den i den nye maskine.