Avatar billede oprah Nybegynder
22. september 2006 - 03:27 Der er 8 kommentarer

Hvordan sletter man Windows XP?

Hejsa
Min computer har fået en del viruser, heriblandt et par trojanske viruser. Derfor har jeg tænkt på at slette harddisken fuldstændig. Jeg håber at det vil afhjælpe problemet. Jeg vil starte med at slette Windows XP. Men ved ikke hvordan det kan gøres. Altså hvordan sletter man Windows XP? Ved at slette XP, sletter man også de andre programmer?
På forhånd tak

Oprah
Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2006 - 04:57 #1
http://www.eksperten.dk/spm/292096

Husk bare på at du skal lige skaffe alle driverne til din computer inden du begynder, ellers kan du godt sidde i en kattepine bagefter.
Ydermere BACKUP af alle dine personlige ting på en DVD eller ekstern HDD.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. september 2006 - 05:22 #2
Først skal du finde din XP KEY.

Brug programmet SIW eller "Belarc Advisor" så kan du skrive din XP kode op inden du sletter oplysningerne fra din HDD.

NB! husk at gemme vigtige mail, adresse kartotek mv.

Hvis du bruger partitioner (opdeling af HDD) Kan du genne alle vigtige data i din "dokument mappe" og højreklikke på den, vælge "Egenskaber" og flytte den over på en partition.

www.arlet.dk findes et program, som flytter alle e-mails plus Adressekartotek, samt evt. postregler på en gang. Bagefter kan de flyttes tildage.

Hvis du vil formatere din disk helt i bund kan du på samme side finde et program der hedder KillDisk, som sletter alt inkl. partitioner.

Når du har gjort det kan du boote din PC op med din XP cd-rom.
og kører en almindelig installation.

vh

Jan    C",)
Avatar billede jacla Nybegynder
22. september 2006 - 05:27 #3
Killdisk kan også hentes her: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede hcma Novice
22. september 2006 - 11:29 #4
hvis din hd/system er fuldstændig smadret p.g.a. vira o.s.v., ville jeg vælge at køre Killdisk, som nulstiller og sletter ALT på harddisken og så ellers starte helt forfra med installering.

http://www.killdisk.com - Sletter alt og nulstiller HELE harddisken og ikke kun partitionen.
exe-fil ligger her: http://download2.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe

Vejledning til Killdisk kan ses her: http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html

Vejledning i installation af WinXP her: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

MEN HUSK at tage back-up af dine dokumenter, billeder, drivere du selv har installeret o.s.v.
Avatar billede oprah Nybegynder
22. september 2006 - 19:19 #5
Tak for alle de nyttige informationer. Men jeg synes ikke, jeg har fået svaret på mit spg. Skal jeg indsætte XP-cd'en før, jeg kan slette Windows fra min computer? eller skal det gøres gennem Konrolpanel og fjern- tilføj programmer. Det kan godt være mit spg. lyder dumt, men det er første gang jeg skal gøre det.
Avatar billede hcma Novice
22. september 2006 - 21:26 #6
du skal slet ikke bruge din WinXP-cd hvis du vælger at slette alt på harddisken med Killdisk (som godt kan tage lang tid)
Når Killdisk så er færdig, kan du begynde med at installere WinXP igen.

læs vejledningen til Killdisk
Avatar billede oprah Nybegynder
23. september 2006 - 00:05 #7
Tak. smid et svar.
Avatar billede hcma Novice
23. september 2006 - 00:20 #8
du kunne også bare gøre dette:
Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv -> format c: -> klik enter  (og så er hd'en / partitionen tom)

MEN!!!  jeg ville til enhver tid foretrække at køre Killdisk, hvis hd'en er smækket fuld at vira o.s.v.

Jeg lægger først et svar, hvis det altså er mig du mener, når du har fået løst problemet og vender tilbage med en klarmelding.