Avatar billede m_p55 Nybegynder
21. september 2006 - 14:05 Der er 9 kommentarer

Eksportere InDesign til gråtone PDF

Jeg skal lave en anonnce der skal eksporteres til PDF i gråtoner, hvordan gøres det?. InDesign arbejder jo pr. defenition i farver og det er ikke helt klart hvordan man fremstiller en sort/hvid PDF.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
21. september 2006 - 14:12 #1
ellers kan du hive det over i photoshop og lave farverne til gråtoner der, og så gemme det som PDf fra photoshop.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
21. september 2006 - 14:24 #2
Ja, det vidste jeg godt og sidder lige nu og arbejder med, men den udgave der er lavet til gråtone i PhotoShop mangler kontrast. Det kan jeg jo sagtens give den i PhotoShop, men det må da være muligt at lave i InDesign..
Avatar billede gecko Nybegynder
22. september 2006 - 09:47 #3
Hvis du kun har brugt ren sort, så eksporterer du den bare.
Hvis du sletter alle ubrugte farver i farvepaletten, så er du sikker på at der ikke er brugt andre.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
22. september 2006 - 11:15 #4
Selv om jeg sletter andre farver og kun bruger sort, vil dokumentet stadig være CMYK eller RGB og det er det der kan være problemet da nogen avisredaktioner kun accepterer ren gråtone. Og det kan InDesign ikke levere, kun farve.

Løsningen var at udskrive til PostScript-fil/destiller ->i output sætte farve til sammensat grå. Herefter får man en .ps fil der åbnes med Destiller og laves til gråtone PDF. Destilleren er ikke 100% præcis så man skal tjekke størrelsen i PhotoShop.
Puuuha -sikke et besvær! Det kan undre mig at et program som InDesign der kan så meget ikke har denne simple feature.
Dette kan også laves hvis man investerer i et program ved navn PittStop, men så skal man jo have tegnebogen op :-(
Tak for svarene og go weekend :-)
Avatar billede gecko Nybegynder
22. september 2006 - 12:03 #5
Jeg har godt nok aldrig hørt at filer blev leveret på den måde - hvad er det for en avis?
Avatar billede m_p55 Nybegynder
22. september 2006 - 12:17 #6
Jeg kan i øjeblikket ikke huske hvilke aviser eller blade der var tale om, men det er meget almindeligt at man helst vil have PDF.
Avatar billede gecko Nybegynder
22. september 2006 - 12:49 #7
Ja, pdf ved jeg godt - men jeg har aldrig i min lange tid som grafiker brugt den fremgangsmåde.
Normalt bruger man bare ren sort i de forskellige %
Avatar billede m_p55 Nybegynder
22. september 2006 - 12:57 #8
Den fremgangsmåde er som jeg skriver den eneste, med de programmer jeg har, der kan bruges til at fremstille en gråtone PDF. Og du har måske ikke, men jeg har oplevet at få afvist en PDF fordi den var RGB eller CMYK. Om de vil forlange gråtone i det kommende job ved jeg faktisk ikke, men jeg ville være sikker på at kunne levere det.
Avatar billede verakso Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:47 #9
Hvilken version af InDesign er der tale om?

Jeg har selv lavet masser af annoncer i InDesign til avis som PDF, og er godt nok ikke stødt på nogen der ikke kunne håndtere en s/h pdf (der godt nok stadig er CMYK, men 0,0,0,n), blot den er produceret efter den danske standard for avis PDF (se selv mere på www.kankanikke.dk)

Så jeg har godt nok aldrig været ude for at skulle lave en ren 1 farvet annonce, men afhængigt af hvilken version af InDesign du benytter, er jeg overbevist om at du kan benytte en profil, for at komme en del videre.

Og ligesom gecko, så vil jeg da gerne vide hvilken avis der kan være så påståelig. Nu har jeg lavet annoncer de sidste par årefter den standard der er beskrevet på http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/index.html og har da ikke fået nogle annoncer afvist.