Avatar billede tmo Nybegynder
21. september 2006 - 09:03 Der er 5 kommentarer

Igang med porlets

Hej,

Jeg går og roder lidt med tanken om at kigge nærmere på portlets. Jeg har i en del år brugt Resin som applikationsmiljø og vil gerne forsætte med dette. Som udgangspunkt kan Resin sagtens afvikle portlets da det er en del af JDK, men vil gerne høre der er nogen som har erfaringer fx. Pluto, liferay og Resin?

Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 13:31 #1
resin er en servlet container
pluto og liferay er en portlet applikation
pluto og liferay professional kan køre i en servlet container mens liferay enterprise kræver en fuld J2EE

Pluto er helt fin til at lære portlets med.

Liferay er en fremragende portal. Men den er lidt ressource krævende.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 13:31 #2
pluto og liferay er en portlet applikation

er noget sludder

pluto og liferay er en web applikation som kan vise portlets
Avatar billede tmo Nybegynder
21. september 2006 - 13:39 #3
Som jeg kan forstå det kan Resin også vise/afvikle portlets, men pluto og liferay stiller en masse ressourcer til rådighed. fx. et portalgrid hvor de enkelte portlets afvikles. Jeg har fået liferay ned på min lokale maskine og den ser super ud.

Resin 3.x er en fuld J2EE server, ifølge Caucho. Jeg kan næsten ikke arbejde i dag. Er helt optaget af tanker med portlets. Det er super spændende!!
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 13:51 #4
det er muligt at resin kommer med en portal app

en portal app er det som viser portlets

pluto er en minimalistisk implementation af en JSR168 compliant portal app

liferay er alt andet end minimalistisk

----

traditionelt har Resin kun været servlet container (inkl. JSP) men haft
noget ikke fuldt EJB support i enterprise edition

det er muligt at de er blevet J2EE compliant

men jeg kan dog ikke finde dem på listen hos SUN:

http://java.sun.com/javaee/overview/compatibility.jsp
http://java.sun.com/j2ee/compatibility_1.4.html
http://java.sun.com/j2ee/compatibility_1.3.html
http://java.sun.com/j2ee/1.2_compatibility.html
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 00:34 #5
OK ?