Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
20. september 2006 - 18:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvilken skærmopløsning bruger danskere?

Jeg bruger en engelsk grafiker til at designe en ny hjemmeside og han spørger om det skal kunne passe ind i et 800x600 vindue eller om 1024x768 er nok.

Hjemmesiden kommer kun til at henvende sig til danske brugere.
Så mit spørgsmål er: Hvor mange danskere bruger stadig 800x600 opløsning i deres browservindue?

Jeg håber på hurtigt svar, da han ikke rigtigt kan gå videre førend jeg har svaret.

/DFL
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
20. september 2006 - 18:26 #1
På min side er det ca. 14% som har skærmen sat til en opløsning på 800x600. Folk med højere opløsning har jo heller ikke nødvendigvis maksimeret vinduet. Generelt bør et design kunne tilpasse sig så det virker på alle opløsninger (dvs at designet er bygget af små billeder og bredder/højder angiver i %)...
Avatar billede jowii Nybegynder
20. september 2006 - 18:39 #2
Helt enig - designet skal kunne tilpasses til alle skærmopløsninger.

Hvis det er en firmaside, mister du sandsynligvis kunder, hvis kunderne kommer forbi med en skærmopløsning på 800*600. Det bedste er helt sikkert at lave det 100% ens i alle browsere, opløsninger osv.

Så brugervenligt som muligt :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
20. september 2006 - 20:37 #3
det kommer 100% an på hvem målgruppen er.

800x600 opl¸sninger er fortid, skulle nogen i DK sidde og kigge i 800x600
er de sikker vandt til at det meste for dem ser herrens ud.
"standarden" er 1024 og opefter.

men igen, indhold skal naturligvis tilpasses målgruppen, s¿lger du forbrugervarer
til den brede befolkning skal dit site naturligvis v¿re stuktureret til det, med forbehold for sk¿rmopl¸sning, browser, popup blokkere og manglende plug-ins hos brugerne osv... S¿lger du mod-casings til gamermaskiner skal du tilpasse til målgruppen, som sidder på h¸je opl¸sninger, nyt grej og store sk¿mrme og sandsynligvis har alle t¿nelige plug-ins og forventer en "tilpasset" oplevelse. "butikken skal selvf¸lgelig tilpasses g¿sten, ligesom i den virkelige verden. det er en fin ballance på den ene side vil du v¿re 100% tilg¿ngelig for alle og give alle en optimal oplevelse, men en optimal oplevelse skaber men ikke v¿re at lave et "bredt" produkt (det er i hvertfald meget sj¿ldent det sker) ligesom i den virkelige verden. Markrellsalat får nemmest og billigt i NETTO, kaviar og tr¸fler er nok smartest at hente i en delikatesse, men de har nok ikke markrellsalat? men det ved man allerede inden man går der ind ;-)

Grafikkere k¿mper med dette "problem" hver eneste gang der skal s¿ttes en pixel
rigtigt l¿kkert grafisk design har det sj¿ldent godt med at v¿re s¿rligt skallerbart og designes oftest til een specifik opl¸sning og en håndfuld komprosis til de ¸vrige.

hvis du beskriver HVEM din målgrppe er så er det lidt nemmere at komme med et fornuftigt svar.
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
20. september 2006 - 20:55 #4
Målgruppen er danske mænd fra 18 år og opefter.
Det var derfor jeg oprindeligt formulerede det "hvilken skærmopløsning bruger danskere".

Der skal være temmelig meget information på siden, så det vil derfor være en stor fordel at kunne bruge så meget plads som muligt.
På den anden side er det også lidt af en udskrivning hvis der om et halvt eller et helt års tid skal købes nyt design fordi forsvindende få bruger 800x600 til den tid.

Det svar jeg gerne vil høre er det mobius6 skriver, men det nytter jo ikke hvis sandheden var en anden.

mobius6> er du grafiker/webdesigner?
Avatar billede jowii Nybegynder
20. september 2006 - 21:16 #5
"800x600 opløsninger er fortid, skulle nogen i DK sidde og kigge i 800x600
er de sikker vandt til at det meste for dem ser herrens ud."

Men på den anden side - kommer de så til en perfekt side, så siger det vupti, og der er en kunde i fælden..

Det vil altid give lidt ekstra (+ bedre brugervenlighed) at designe efter alle opløsninger og browsere.

Der er klart forskellig mening om emnet, og jeg vil give jer ret i at man skal designe "mest" efter målgruppen, men det skal altså så vidt muligt, helst designes 100% ordentligt, så det vises 100% ens i alle browsere..

Der er ikke mange der bruger 800*600 mere, men opløsningen ligger på de fleste (alle) computere, så der er stadig stor chance for at den bliver brugt i stor omfang. Når målgruppen er 18 år og op, vil jeg helt sikkert satse på en 100% sikker brugervenlighed. (Så vidt muligt) - i hvert fald hvis det er til ældre folk.
Avatar billede mobius6 Juniormester
20. september 2006 - 21:33 #6
20/09-2006 20:55:46- svar, ja har designet sites siden 1994 til små og store kunder over hele verden.

mht. svar, så er det igrunden det helt forkerte forum at sp¸rge i :-)
her sidder folk som typisk arbejder og laver af internettet, en programm¸r vil med rimeligsand synlig stå skarpt på at selvf¸lgelig skal alle sites laves til alle sk¿rmoplysninger og til alle browsere, dette naturligvis på bekostning af designet (grafisk design) - sp¸rger du en grafiker eller en i marketing vil du få svar som går på at man må tilpasse sig målgruppen for at stå du fra m¿ngden og give det målguppebrugeren forventer på bekostning af den helt brede tilgang.

du har stadig ikke beskrevet HVAD det er du skal s¿lge ;-)
Avatar billede jowii Nybegynder
20. september 2006 - 21:45 #7
Nej du har ret mobius6.. Sådan tror jeg også det er..

Du er som jeg kan se også mere erfaren end mig. Jeg blev jo snart født i 1994 (91 :-)) så jeg er nok ret ung i forhold til dig :?..

Jeg har skrevet i meget lang tid på usenet og dér siger de fuldt ud deres meninger. Jeg kan huske engang da jeg spurgte om nøjagtigt det samme, som i denne tråd. Der fik jeg lige banket ind i hovedet, at der ikke er noget der hedder "denne side er designet til xxx og over" men at siden skal tilpasse sig nøjagtig alle skærmstørrelser og browsere.. Det har jeg så siden rettet mig efter. Skal brugervenligheden også være i top, skal man jo efter min mening, have designet siden til alle parter. (-Altså alle opløsninger, browsere osv.)

:-)
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
20. september 2006 - 21:45 #8
Ok ok... I bliver ved at spørge, så jeg må jo så afsløre at det handler om en informationsside om købesex.

jowii> ja hvad er "ældre" så? Der er tale om mænd over 18 der er seksuelt aktive.

mobius6> siden skal sådan set ikke "sælge" noget. Men det er en informationsside kunne man sige. Svarende til en dating-side. Kvinder informerer om sig selv om mænd sæger blandt deres "profiler" på siden.

Altså er brugerne et meget gennemsnitligt udsnit af Danmarks mandlige befolkning som er over 18 og i seksuelt aktive.

Som jeg læser jeres svar og kommentarer ændrer det jo ikke rigtigt noget, eller?
Avatar billede mobius6 Juniormester
20. september 2006 - 22:19 #9
jo, det ¿ndrer lidt og jeg vil klart anbefale dig OGSÅ at servicere 800x600 folket, der vil med sikkerhed v¿re en del.
MEn det prim¿re er at g¿sterne ved n¸jagtigt hvad de kommer efter, de skal så at sige ikke overtales f¸rst, sål¿nge billederne er gode og rå data (priser og kontaktinfo) er nemt tilg¿ngeligt har du ikke de store bekymringer, jeg er ganske sikker på at lagt de fleste lige i denne specifikke brugergruppe er t¿mmeligt ligeglade med indpakningen, der er kommet med eet specifikt formål og vil have info hurtigt uden så meget b¸vl :-)
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
21. september 2006 - 00:25 #10
Hmm... øv og ok =)

Tak for hjælpen.
Avatar billede jowii Nybegynder
21. september 2006 - 09:00 #11
Ja god idé. Design også til 800*600 :-)

Og grunden til jeg skrev ældre var, at hvis det havde været en salgsside/informationsside, der henviste sig til ældre mennesker (dem der er mindre kendt i computer verdenen) så skal man lave 100% brugervenlighed. Det vil sige både layout, opløsning, så det ses ens i browsere, skriftstørrelser der kan ændres - og man kan blive ved. HVIS det havde været til denne målgruppe også, så var det meget meget vigtigt at sætte brugervenligheden helt i top.. men det er det jo så ikke i dette tilfælde, så det er ikke lige så vigtigt.. MEN uanset målgruppen så design efter alle opløsninger - det er et must ;) (efter min mening) :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. september 2006 - 14:29 #12
her er lidt statestik: (fra uge 36 - 2006)

Browser:
IE 6.x 87,749%
på andenpladsen kommer; Firefox 1.x 6,497%
dern¿st 3.4.5 pladsen il andre IE
alle andre browsere er representeret med under 1%

man kan så sp¸rge sig selv hvor meget arbejde man skal ligge i det for de sidste 12% ?

OS:
WinXP 83,597%

l¿s selv vider her: http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73

skal tages med forbehold da visse helt perif¿re systemer KAN blive fejl-l¿st og ses som noget andet en det er, så tag forbehold på et par % op/ned.

har dev¿re ikke kunne finde en trov¿rdig en om sk¿rmopl¸sning :-/