Avatar billede merada Nybegynder
20. september 2006 - 11:28 Der er 22 kommentarer

Farver forskel på billeder afhængig af hvor de åbnes

Spøjst problem;

Når jeg åbner et billede i photoshop, typisk for at ville redigere farve (Kontrast eller lys/mørke) så er visningen af billedet, når det er åbent i photoshop markant lysere end hvis jeg bare åbner det fra en filmappe og jeg har svært ved at kunne bruge photoshop. (efter køb af ny maskine og ny skærm)

Eks: Jeg åbner et billede i photoshop. Billedet er for lyst. -Jeg laver mine rettelser = gør billedet mørkere og når jeg så gemmer det er markant mørkere end min visning af det i photoshop.

-Det er meget mærkeligt! -Gemmer jeg det med 'save for web' så kan jeg se hvor mørkt det er, men ikke i selve dialogboxen hvor jeg har det åbent.

Er der nogen som har en ide om hvorfor dette problem er opstået?
Ét er at jeg har fået ny hardware, men photoshop er vel photoshop??
Jeg har tjekket farveindstillinger, men min opsætning er = min gamle..

På forhånd tak, hvis nogen kan/vil hjælpe..
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
20. september 2006 - 14:55 #1
Copi af mit svar i http://www.eksperten.dk/spm/726697

Årsagen er at når du ser et billed i photoshop ser du det gennem en farve profil (et "filter")
Hvordan billedet ser ud afhænger af vilken farveprofil billedet kommer fra. og vilken profil du ser det med. Disse to ting er vigtigt at passer sammen.
En måde du kan se hvordan billedet forandre sig afhængit at farveprofil og system er at gå ine i save for web. Prøv her at sætte alle 4 view's til samme standart. vælg så de 4 en ad gangen  og brug den lille pil øverst til højre til at sætte hvert windue til at vise hnv. uncompensated , document color profile , standart Mac og standart Pc. ... Du vil så se at billedet ser ud på 4 forskellige måder.
En farveprofil består af flere elementer, de vigtigste for dig er arbejdsrummet, med det menes der det fraverum du arbejde i, det kan være både RGB såvel som CMYK. Farverum kan være meget forskellige. og bør andvendes med omhu. Et kendt farveruum er feks Adobe RGB. Dette er et stort farverum (Har mange farve) og det som feks fotografer oftest bruger, og er velgegnet til feks fotoprint og offsettryk. Adobe RGB's farverum er faktisk størere end hvad din skærm kan vise.
Et andet kendt farverum er sRGB. som er et relativt lille farverum og passer bedre til visning på skærm. Det er også sRGB der er standartfraverum for PC'ere generelt og det er webstandarten. sRGB kan sagtens trykkes/print men udnytter ikke trykkeri/printe farverne fuldt ud.
Når du laver grafik til nette bør du altid arbejde i sRGB.

n fil kan indeholde en farveprofil. (feks. en jpeg fil) når sådan en åbnes i photoshop og den er forskellig fra det farverum du arbejde med (har instillet photoshop til) har du mulighed for at enten ignorere farveprofilen og åbne filen som den er. eller åbne filen i det farverum som den farveprofil har, eller konvertere til den farveprofil du ønsker at arbejde i.
(Anbefaler altid at åbne en fil i dens egen farveprofil)
Har du hentet et billed fra nettet uden farveprofil kan du altid vælge sRGB som dit farverum (kan du også oftest med mange billeder fra kamera ol)
Prøv at åbne et tilfældigt bille i PS og med dit messure tool sæt nogle målepunkter. gå så i image>convert to colorprofile og converter til en anden profil. og du vil se at farvetallene ændre sig (Selvom billedet ser ligedan ud) PS omregner farveværdierne i billedet til den nye farveprofil.
en anden måde at se hvordan en farveprofil påvirker dit bille et dette. Lave et nyt hvidt dokument .. sørg for det er i sRGB (converter evnt)... i din farvepalet vælg ren blå (#0000FF) og tegn en gradiant (blå til gennemsigtig) og tegn gradienten på documentet.. gå så i image og vælg gammut warning... du vil nu se en stor del af det blå bliver gråt ... det betyder at de grå dele af billedet ligger uden for sRGB's farverum og ikke vil kunne printes som du ser dem...(de vil få den farve de ligger nærmest)

Rettelse: convert to colorprofile finder du her:
image>mode>convert to colorprofile
Avatar billede merada Nybegynder
20. september 2006 - 15:10 #2
Jeg finder ikke noget som hedder; convert to colorprofile under image->mode..

Jeg har bitmap, grayscale, duotone, indexted color osv., men ingen 'convert to colorprofile'
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
20. september 2006 - 17:27 #3
Avatar billede merada Nybegynder
21. september 2006 - 00:25 #4
Jeg kan forstå ud fra det læsestof jeg har fundet, at versioner ældre end photoshop 7 ikke længere har den mulighed!? Hvad gør jeg så?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
21. september 2006 - 01:16 #5
Sory ... :-) ... det er i elements ..

I CS / CS2 er det Edit>Convert to Profile
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
21. september 2006 - 01:17 #6
Avatar billede merada Nybegynder
21. september 2006 - 09:23 #7
Jeg takker fordi du vil hjælpe.. Jeg har dog bare ikke den 'convert to colorprofile' mulighed nogen steder..
Heller ikke 'assign profile'..
'Color settings' er den eneste mulighed jeg har (ang. farver) i 'edit'..???
Avatar billede merada Nybegynder
22. september 2006 - 12:52 #8
Ingen som har løsningsforslag!!??

Jeg har gået alle punkterne igennem i menuen. Jeg finder ingen steder muligheden for 'convert to colorprofile'.
Jeg bruger Photoshop version 7. Jeg ville være meget taknemlig for løsningsforslag til denne..
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. september 2006 - 17:17 #9
i photoshop 7 (7.0+)
ligger profilerne som rigtigtnok skrevet under; image>mode>
(bare husk at have dit dokument åben f¸rst :)
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 11:07 #10
Hej mobius6!

Også tak for hjælpen til dig:-) Jeg sad med himmelvendte øjne da jeg så dit indlæg, for selvfølgelig havde jeg da prøvet det, mente jeg.. Men men men..
-Nu kan jeg så vælge forskellige profiler;-)

Som jeg forstår det (meget gerne korriger mig hvis det er forkert), er det billedet som indeholder denne profil. -Jeg kan vælge at få vist billedet i mit 'workingspace' i forskellige profiler!

Men er der ikke en 'nem' måde at finde ud af hvilken profil ens billede har? (jeg har siddet og prøvet mig frem)

Og hvis nu jeg overvejende har en profil, kan jeg så ikke 'sætte' photoshop til det, så jeg ikke ved hvert billede skal ændre det?

Nu mener jeg at have fundet den rigtige profil, -mit billede bliver vist nogenlunde, men browser jeg til den mappe hvor billedet ligger og åbner det i min photo'viewer', så er billedet meget mørkt! -Jeg mangler måske lidt mere forståelse??
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 11:56 #11
>er det billedet som indeholder denne profil. -Jeg kan vælge at få vist billedet i mit 'workingspace' i forskellige profiler!

Ja

>hvis nu jeg overvejende har en profil, kan jeg så ikke 'sætte' photoshop til det, så jeg ikke ved hvert billede skal ændre det?

Jo . I color setting vælg din foretrukne ... og sæt  PS til at spørge hva den skal gøre hvis den møder en fil der ikke macher den profil (ask when opning)

> er der ikke en 'nem' måde at finde ud af hvilken profil ens billede har

Hvis du går ind i convert to .. vil du få at vide vilken profil billedet har (nu bliver set med)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 12:01 #12
> mit billede bliver vist nogenlunde, men browser jeg til den mappe hvor billedet ligger og åbner det i min photo'viewer', så er billedet meget mørkt! -Jeg mangler måske lidt mere forståelse??

PS viser dig hvordan billedet ser ud med den farveporfil ... det er ikke nøedvendigtvis den samme som din skærm viser den med..
Under View>Proof Setup kan du gå ind og sætte PS til at vise hovrdan den vil se ud på din skærm "Monitor RGB" (Den står normalt på working CMYK vilket er korekt) du kan også se forskellen på feks mac og windows ;-)
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 13:07 #13
Hejsa Jesper-Moeller (igen)

Tak for svarene.. -Jeg er ved at få lidt forståelse omkring det.. MEN der er stadig ting som forekommer mig mærkelige og jeg har stadig tvivlspg.

Den profil som viser mit billede bedst muligt i mit working space, i forhold til visningen i 'save for web' er en profil som hedder Samsung... (min skærm er en samsung skærm) - når jeg vælger den, ser billedet 'normalt' ud i farverne.

Men printer jeg billedet, ser det helt vildt ud med meget mærkelige farver.
-Jeg skal tit bruge billeder til tryk - og min roden rundt med profiler har vel indflydelse på farverne i billedet?

Som nævnt tidligere har jeg fået ny hardware og førhen havde jeg ingen problemer
(Jeg havde standart indstillinger i photoshop).
-Mine billeder kan vel ikke ved flytning bare have fået helt anden profil??
Hvorfor får jeg problemer nu?

Det kan ikke nytte noget for mig 'bare' at ændre profilen så jeg får en ok visning på min skærm, hvis ikke jeg kan regne med det jeg ser på skærmen i forhold til print/tryk..

Dvs. Jeg er nød til på en måde at ændre profilen på mine billeder..
Hvordan gør man det?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 13:35 #14
Til tryk bør du arbejde i Adobe RGB
Til Webgrafik bør du arbejde i sRGB

hvis du ser en fil der er lavet i Adobe RGB i save for web vil den se anderledes ud, og det skal den gerne gøre da internetstandarten er sRGB ...som er et meget mindre farverum

Samsung... er en skærmprofil ... ikke en arbejdes profil.. så den bør du ikke bruge

Farvestyring er et KÆMPE emne som kan tage lang tid at lære.. men der er lys forude
Her er et godt link der forklare en masse om hvorfor og hvordan det virker ... med mange gode eksempler.
Det kan være lidt tung læsning i starten, men hvis du tager det med ro og læser det grundigt igennem (gerne flere gange) skal du nok få fat idet

Color Management Free Photoshop Tutorials -> http://www.gballard.net/psd.html
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 13:49 #15
Tak skal du have.. Jeg læser det igennem så jeg hurtigt kan få rettet de her indstillinger til.

Vil du, hvis du kan og har tid, svare mig på spg:
1. -Mine billeder kan vel ikke ved flytning bare have fået helt anden profil??
Hvorfor får jeg problemer nu?

2.Dvs. Jeg er nød til på en måde at ændre profilen på mine billeder..
Hvordan gør man det? -Og kan man..
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 13:52 #16
-Den forståelse jeg har fået nu, er jo at det kun er visningen i mit workspace som skifter, og ikke selve billedets profil..
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 14:00 #17
1. Nej ... ikke medmindre du har haft dem åbnet og gemt igen i en forkert profil Hav altid en original kopi af filen et sted)

2. ja og nej ... du bør altid abejde i det for dit billed optimale fraverum (profil)
hvis du vil ændre på et billedes profil skal du konvertere det... (som tidliger beskrevt)

Læs linket grundigt igennem
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 14:04 #18
Det første (og måske vigtigste) er at sikre sig at man arbejder i det rigtige farverum.
Et farverum vil sige, de farver man har tilrådighed. Og som kan gengives korekt afhængigt af hvilket medie de skal bruges i. Når man laver tryksager og foto er "Adobe RGB (1998)" et meget brugt farverum. "Adobe RGB (1998)" er et meget stor farverum, der indeholder mange flere nuancer end man fysisk kan trykke. men dette egner sig ikke til feks. billeder på internettet.
Til internettet er "sRGB" gået hen og blevet standarden. "sRGB IEC61966-2.1" (Fremover kaldt "sRGB") er det farverum de fleste PC'ere er født med som standard, og er det farverum browserne bruger hvis intet andet er blevet sat. Selvom "sRGB" er et meget mindre farverum end "Adobe RGB (1998)" (har færre farvenuancer) er det det bedste valg til at lave graifk og billeder til internettet, da de fleste vil se din grafik og dine farver som du havde tænkt at de skulle ses, uanset om brugerens skærm står lyst eller mørkt, eller brugeren har sat en anden farveprofil som standard (folk der gør det har som regel så meget styr på det at de kan gøre dette ordenligt)
Hvilket farverum der er brugt til et billed, er beskrevet i billedets farveprofil. Ikke alle billeder indeholde en farveprofil. Nogen pga. at formatet ikke understøtter farveprofiler, andre pga at vedkommende der har lavet billedet har valgt ikke at vedhæfte en farveprofil (eller glemt det).
Profilen er en del af billedet og giver billede editor programmet (feks Photoshop) besked om hvordan billedet ser ud, således at programet kan gengive det så det ligner det, som vedkommende der har lavet billedet mener det skal se ud, så meget som muligt. Ufahængigt af hvilket udstyr der bruges. Photoshop forsøger så at sige at gengive billedet så godt som muligt ud fra profilen kontra brugerens indstillinger af feks. skærmen. Man kan sige at Photoshop lægger et filter over billedet der gør du ser det, som vedkommende der har lavet billedet har set det. Uden at selve informationerne i billedet ændres.
En farveprofil bruges også til at fortælle feks. en printer hvordan billedet skal printes ud. Man kalder billeder med farveprofiler for udstyrsuafhængige

Her er et par eksempler på farverummets betydning. Alle billeder er lavet ud fra det samme billede (PSD billed lavet i Adobe RGB (1998)).  Men med forskellig brug af farverum og profiler. I første omgang koncentrerer vi os om Jpeg
Først prøver vi at lave  billederne i det store "Adobe RGB" farverum
Ser begge billeder ens ud for dig, kan det være fordi din browser ikke er sat til at vise billeder med farveprofil. Du kan slå farveprofiler til og fra under indstillinger i din browser. Se efter ord som colorprofile colorSync og lignende (ikke alle browsere har denne mulighed)

1> http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/target-jpg-ma.jpg
2> http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/target-jpg-ua.jpg
Billed 1 er gemt med farveprofil. Billed 2 er uden.
Det uden farveprofil er noget mere mat i farverne end det burde være.

Lad os nu prøve med et for intetnettet mere passende farverum. "sRGB".
Jeg åbner billedet og konverter det til "sRGB". Photoshop omregne nu billedets farveværdier fra "Adobe RGB" til "sRGB" så farverne ligner de originale så meget som muligt

3> http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/target-jpg-ms.jpg
4> http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/target-jpg-us.jpg
Billede 3 er gemt med farveprofil. Billede 4 er uden.
Som det ses er billede 3 og 4 mere farvemættede/klarere. Billederne ser mere "rigtige" ud.

Hvis din browser bruger farveprofiler vil billede 1, 3 og 4 se ens ud og billede 2 skille sig ud. Hvis din browser ikke bruger farveprofiler vil billede 1 og 2 ser ens "mat" ud, og billede 3 og 4 ser også ens ud, men begge med bedre farve.

Uanset om din browser er sat til at bruge farveprofiler eller ej, vil billede 3 og 4 se ens ud. Dette skyldes de begge er lavet i et farverum der passer til internettet (browsernes) standart. Og da farveprofilen i billede 3 svarer til den standard svare til den som browsere bruge se det altid ud lige som billede 4 (uanset om farveprofiler/colorsync er slået til eller fra), da farverummet er det farverum der er standard for intenettet/browsere.
Selvom det kunne se ud som at det er ligegyldigt at gemme farveprofilen i Jpeg billedet, hvis det er lavet i "sRGB", bør man dog altid gemme farvepprofilen i sine Jpeg billeder

De overstående eksempler skulle gerne give en god ide om hvorfor al webgrafik og billede bør laves i "sRGB". Abejder man i det farverum har man styr på sine farver og sikre sig at flest mulige ser ens grafik og billeder som man havde tænk sig det.
Jeg vil senere komme mere ind på hvordan og hvorledes selve arbejdsgangen mht. farverum/farvestyring foregår.

Jeg nævnte tidligere at jeg havde åbnet originalen i "Adobe RGB (1998)" og så konverteret det til "sRGB". Men hvad nu hvis jeg bare havde åbnet originalen i "sRGB" og gemt det som Jpeg ? Det viser billede 5. Her har jeg åbnet originalen i "sRGB" og gemt den som Jpeg (uden farveprofil)

5> http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/target-jpg-no.jpg

Alt dette med farverum, profile og lignende kaldet Colormanagement, og er et meget stor emne. Men kender man grundbegreberne er det ikke så svært at forstå og benytte.
Grundideen er at billedet indeholder de oplysninger der fortæller hvordan det ser ud. Udstyr som f.eks. printer og monitor beregner så hvordan billedet skal behandles for på bedste måde at gengive det med de forudsætninger/begrænsniger de har. Det samme gør sig gældende når billedet skal "ind" i computeren fra f.eks. et digitalt kamera eller en scanner. Kameraet eller scanneren vedhæfter en "farveprofil" der fortæller i hvilket farverum billedet er dannet. På næsten alle scannere og de fleste kameraer kan man indstille hvilken farveprofil de skal arbejde i. Det er altid bedst at vælge det størst mulige farverum for sine originaler. Hvis man konverterer et billede fra f.eks. "Adobe RGB (1998)" til "sRGB" vil man miste informationer i billedet, da sRGB er mindre end "Adobe RGB". Konverterer man den anden vej får man ikke det optimale ud af det  nye farverum, da det har flere farveinformationer end det lille (Der vil mangle/gættes på de manglende informationer)

Nedenstående billede giver et simpelt overblik over Colormanagement flow
http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/colorflow.gif
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 15:37 #19
1. Color settings: Til tryk arbejder jeg i Adobe RGB - til Webgrafik arbejder jeg i sRGB..

2. Convert: Her vælger jeg hvilken farveprofil jeg vil se mit working space i!

3. Assign: Her kan jeg konventere selve billedets profil til en anden (Korrekt?)

4. View>Proof Setup: Her kan jeg vælge forskellige muligheder, for at se hvordan det vil se ud i min browser..

5. Kamera, bør sættes til colorprofile: Adobe RGB (1998) da jeg altid kan konventere til sRGB hvis billedemateriale skal bruges til webbrug, hvor farve spektrum er meget mindre..

Korrekt??
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 16:13 #20
1. Ja . ... vælg dit foretrukne ... (Man kan godt arbejde i et andet end det PS er indstillet til. så spørger PS om hvad du vil)

2. Conver ter betyder du ændre dit billeds farver til det nye farverum. PS omregner farveværdierne fra det ene farverum til de tilsvare farveværdier (De farver der ligner mest) i det nye farverum

3. assign betyder du giver dit billed en specifik farveprofil som billedet skal bruge ..uden at omregne farveværdier

Se http://www.gballard.net/psd/assignconvert.html

4. Ja .. her kan du betragte dit billed som det vil se ud under forskellige forhold. feks skærme (Mac/pc/dinskærm)
Standart er at man ser CMYK (Tryk farver)
I save for web kan du i "4up" se 4 forskellige versioner af dit billed ... nr 1 er din original .. udover at vise forskellige indstillinger (feks jpg og gif) i de andre, kan du sætte vinduerne til at vise billederne med farveprofil i det ene, uden i det andet, PC standart i det 3 og mac i det 4 .. Mener det er en lille pil du kan trykke på øverst til højre i save for web vinduet.. Du kan så vælge vilken måde det valgte eksemple skal visses i.

5 ja... hvis dit kamera kan sættes til det er det godt ... med nogle kamera følger der en speciel farveprofil man kan indlæse i PS (Og så evnt converter til feks Adobe RGB) et andet meget brugt format er Raw.. som en del kamera arbejder i. .. forhør dig evnt hos fabrikanten.
Gem altid dine originaler (Det er dit digitale negativ). arbejd i en Kopi. har du først ændret noget kan det ikke komme tilbage.
Avatar billede merada Nybegynder
25. september 2006 - 16:49 #21
Godt, så forstår jeg stadig ikke 2. og 3.

Hvor er det jeg ændringer VISNINGEN af mit billede uden at ændre billedets farveværdier?

Hvor ændre jeg billedet farveværdier?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. september 2006 - 20:00 #22
>Hvor er det jeg ændringer VISNINGEN af mit billede uden at ændre billedets farveværdier?

det gør du view > proof setup

>Hvor ændre jeg billedet farveværdier?

Det gør du når du convertere dit billed

Læs følgende (Minst 2 gange)
http://www.gballard.net/psd/cmstheory.html
http://www.gballard.net/psd/assignconvert.html
http://www.gballard.net/psd/honormyembeddedprofile.html
http://www.gballard.net/psd/colorlooksbad.html
og resten af linksne på http://www.gballard.net/psd.html

her er mere læsestof
http://www.photoshopsupport.com/resources/color.html
http://www.photoshopsupport.com/tutorials/tt/color-management.html
http://www.inkjetmall.com/store/techsupport/photoshop6-tutorial.html
Video tutorials -> http://www.vtc.com/products/photoshop-color.htm

og der er meet mere hvis du søger på >> "Color Management " tutorial photoshop << i google

Emnet er MEGET omfattende og ikke noget man bare lig lære, men det grundlægende skulle du nok kunne få fat i

Husk
Det billed du ser på skærmen er ikke det billed der er i computeren.  Det er billedet vist med skærmprofilen
Det billed du ser på printeren er ikke det billed der er i computeren.  Det er billedet vist med printerprofilen
http://www.jart.dk/jgom/phpgrafik/colorflow.gif