Avatar billede abildtrup Nybegynder
20. september 2006 - 10:28 Der er 16 kommentarer

Hjælp efter UglyPictures

Min søns computer er inficeret med MSN-virussen fra UglyPictures. Jeg bliver rådet til at starte med af afinstallere MSN - men  kontrolpanelet svarer ikke. I fejlsikret tilstand kan jeg komme til tilføj/fjern programmer, men afinstallationen mangler åbenbart et element... Har nogen en genvej til at afinstallere MSN?
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 10:37 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/1021 - ikke mig der følger op.
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 10:38 #2
Udfør resten og vent med afinstalleringen til senere når det nu giver problemer.
Avatar billede abildtrup Nybegynder
20. september 2006 - 10:53 #3
Jamen så prøver jeg det i aften. Vender nok tilbage. Hvad har bagmændene bag sådan en virus ud af det??
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 11:48 #4
Som regel er det jo blevet et spørgsmål om penge - sjældent bare for at ødelægge noget.
Avatar billede abildtrup Nybegynder
20. september 2006 - 12:40 #5
Min søn spammes lige nu til af bl.a. poker-reklamer - og ja, reklame er selvfølgelig penge værd - men det foregår så klæbende, uopfordret, bombarderende og computerødelæggende , at det da ikke er noget værd for nogen som helst? Eller hvor ligger værdien?
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 13:19 #6
Det virker på nogen at se en reklame mange gange - på andre (mig) er det pisse irriterende. Nogen får penge for hvert klik på en reklame - jeg er ikke inde i den slags, for det interesserer mig nada ;-)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
20. september 2006 - 13:35 #7
Du kan i første omgang slette mappen MSN Messenger som ligger i C:\Programmer. Det skulle gøre tricket, ind til du får kørt scannerne igennem.
21. september 2006 - 23:12 #8
Gør som <forevernewbie> skriver !!!
I stedet for at oprette nye spm. -> http://www.eksperten.dk/spm/733903 !!!
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
22. september 2006 - 00:11 #9
Den infektion gør alt hvad den kan for at forhindre at scannere bliver installeret.

Gør først dette:

Hent denne fil, og pak den ud til en mappe på skrivebordet:
http://downloads.andymanchesta.com/RemovalTools/SDFix.zip

Genstart i fejlsikret, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Gå så ind i mappen SDFix, som du hentede tidligere. Dobbeltklik på filen RunThis.bat, for at starte værktøjet. Tryk "y" for at bekræfte, at du kører værktøjet på egen risiko. Så vil værktøjet gå i gang med at fjerne trojanservicen, og lave et par reparationer af registreringsdatabasen. På et tidspunkt vil det bede dig om at trykke en taste for at genstarte computeren. Det skal du gøre, hvorefter computeren vil genstarte efter 15 sekunder.

Genstarten vil tage lidt længere end sædvanligt, idet værktøjet skal have tid til at udføre sit arbejde. Når skrivebordet dukker op, vil værktøjet skrive "Finished". Tryk herefter en taste for at indlæse dine skrivebordsikoner igen.

Åben så SDFix-mappen, find filen Report.txt, og kopier indholdet af denne fil herind.

Derefter:

Hent Combofix, og gem den på dit skrivebord:
http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/combofix.exe

Kør så combofix.exe, og følg anvisningerne.

Du bør ikke klikke på vinduet imens værktøjet kører, idet det kan få din computer til at fryse.
Når combofix er færdig, og efter det har genstartet, skulle der gerne åbnes en logfil: combofix.txt som kan findes her-C:\combofix.txt

Kør derefter scannerne nævnt i denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/1021

Start med Dr.Web.

Kom derefter med HijackThis loggen, og diverse andre logs.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
22. september 2006 - 00:15 #10
Andre må gerne tage over her. Jeg får ikke tid til at følge op de næste par dage.
02. oktober 2006 - 08:36 #11
<abildtrup>: Har du tænkt dig at vende tilbage hertil - engang ?
Avatar billede abildtrup Nybegynder
02. oktober 2006 - 08:47 #12
De velmente råd strander fortsat på, at antispywareprogrammer ikke lader sig installere, så der ikke ryddes helt op. Er derfor ved at redde musik- og tekstfiler, vil afinstallere WindowsXP, skaffe en ny - og så opbygge computeren forfra...
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. oktober 2006 - 10:34 #13
Husk at skifte bankkoder og passwords, da de kan være lækket.
Avatar billede abildtrup Nybegynder
02. oktober 2006 - 10:47 #14
Burde alle virus-rester ikke forsvinde ved at afinstallere WindowsXP?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. oktober 2006 - 13:03 #15
Jo, alt forsvinder hvis du formatterer, men passwords og bankkoder kan være blevet opsnappet af malwaren, og bør derfor ændres
07. november 2006 - 08:43 #16
Feedback ?