Avatar billede kinginkvong Nybegynder
19. september 2006 - 18:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

køre linix fra cd

Hej, jeg har engang fået foræret en Cd. Der gjord, at hvis man startede sin pc op med den i cd-romdrevet så kørte computeren fra et styresystem der lå på cd’en, i dette tilfælde en Linux version.

Jeg har imidlertid smidt cd’en væk, fordi systemet der på var tysk sproget. Jeg vil dog nu gerne have en lignede CD, blot med engelsk eller dansk sprog.

Jeg har ikke meget forstand på Linux, men da systemet jo er open source så tænkte jeg at man kunne finde nogle filer, med en eller anden version af Linux til at lave sådan en cd, på nettet.

Problemet er bare hvor. Er der nogen der kender til sådanne filer og evt. hvor man kan finde dem?
Avatar billede anje Nybegynder
19. september 2006 - 18:29 #1
jeg mener at knoppix kan klare det du spørger om, se http://www.knoppix.org/
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2006 - 18:42 #2
Mandriva Linux Free kommer også på dansk: ftp://klid.dk/Mandrake/official/iso/2006.0/i586/live/ - Den der hedder Central Europe kan også dansk :)
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2006 - 18:43 #3
(Det er også en LiveCD, som Knoppix)

Knoppix på dansk: http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2006 - 18:48 #4
Jeg er helt enig med anje. Knoppix sætter standarten inden for live-cd'er. Så hent du bare den ned. Der findes dog mange andre live-cd'er. Fx er Ubuntu, som er en meget populær linux-distribution, faktisk også en live-cd. Du kan læse mere om de forskellige distroer her: http://www.distrowatch.com

Dappix er en dansk udgave af Knoppix.

(jeg skal ikke have points)
Avatar billede anje Nybegynder
25. september 2006 - 05:29 #5
Der er lidt mere her: http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=7614
Håber at du kan bruge linkene, ellers må du skrive så vi kan finde noget mere til dig?
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
23. maj 2007 - 16:38 #6
hej, sidder og kigger gamle spørgsmål igennem og vil gerne få lukket denne tråd, så hvis en af jer gider at poste et svar.

Jeg ved godt jeg burde have fult op på dette noget før, jeg undskylder
Avatar billede coderdk Praktikant
23. maj 2007 - 18:45 #7
Du får et af mig - Anje bør også smide et svar :)
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
23. maj 2007 - 19:02 #8
ok, så venter vi på anje:-)