Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
16. september 2006 - 18:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ram-opgradering af bærbar

Jeg har en Acer TravelMate 233XV bærbar, som jeg godt kunne tænke mig at få opgraderet fra 256MB DDR SDRAM til min. 512MB.

Første spørgsmål:
Kan jeg bruge den ram-blok, der allerede sidder i maskinen og blot sætte en ny blok i den ledige slot? Jeg har hørt, at det godt kan give nogle problemer. Bl.a. hvis hastigheden ikke er ens på den nye og gamle blok. Hvad skal jeg gøre her?

Andet spørgsmål:
I min brugervejledning står der, at computeren har to 144-pin soDimm slot til DDR SDRAM. Men de ramblokke, jeg kan finde på nettet, der ifølge forhandlerne skulle passe til maskinen er 200-pin. Kan det passe?

Tredje spørgsmål:
Hvilke specifikationer på ram-blokkene skal jeg gå efter? Jeg tænker her på type (PC2700, PC200 osv.) og hastighed (ns.) og Mhz?

Jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe.
På forhånd tak.

Martin Poulsen
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
16. september 2006 - 19:28 #2
Så vidt jeg kan se er det bare SDRAM, men min computer skal bruge DDR SDRAM.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. september 2006 - 19:47 #3
nej 144 pins ram er SD ram, 200pins er DDR ram 8kan ikke huske hvor mange pins DDR2 ram er på) har en bærbar til hver af typerne ram, og det passer altså hvad jeg skriver ;)
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
16. september 2006 - 19:58 #4
Ok... Hvad så med type og frekvens mv. gælder det om at vælge så hurtigt som muligt eller hva? Og hva med mine gamle ram... Kan de bruges sammen med de nye?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. september 2006 - 19:59 #5
1 ja du kan godt bruge 2 ram klodser, bare du vælger en der ligeså hurtig eller en der kan køre med en højere hastighed.

2. står der i din manual at der er 144pins klodser du skal bruge, ja så er det 144pins og ikke 200 pins.

3. det skal være PC133 i følge spec på acers hjemmeside. (sd ram kaldes ikke PCXXXX men i frekvens, og er = 133Mhz.)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. september 2006 - 20:00 #6
du skal købe en (eller 2) 133Mhz klodser, maks størrelse understøttet er 512MB pr klods (mener jeg der stod på deres hjemmeside)
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
16. september 2006 - 20:16 #7
Jeg har lige haft ramblokken ude af min maskine. Og det er altså en 200-pin blok. Ved ik hvorfor der står 144-pin i manualen? Beklager... Hvad betyder det mht.
PCXXXX.. Når du skriver at jeg skal vælge en hastighed, der er lige så stor som den eksisterende eller hurtigere snakker vi så om ns.? Og hvordan kan jeg finde ud af, hvilken hastighed, mine eksisterende ram har?