Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 17:14 Der er 24 kommentarer

DNS-problem - tror jeg. Kan ikke tilgå min side ekstramedium.dk

Jeg har lige registreret ekstramedium.dk for et par dage siden hos GratisDNS.dk Igår aktiverede jeg det hos dk-hostmaster, og det virkede fra omkring kl. 13 - for mig, men ikke for et par af mine venner jeg spurgte. Jeg tænkte at det nok bare skulle have tid til at sprede sig rundt på de forskellige nameservere eller sådan noget.

I går aftes stoppede det med at virke for mig, så nu kan jeg heller ikke tilgå siden.

Da jeg registrerede det satte jeg det til at bruge dreamhosts nameservere (det skal man, hvis man vil bruge dem som host) og jeg kan se hos dk-hostmaster at den bruger følgeende:

Navneservere

    * ns1.dreamhost.com
    * ns2.dreamhost.com
    * ns3.dreamhost.com
    * ns4.gratisdns.dk
    * ns5.gratisdns.dk

Jeg har installeret wordpress på serveren hos dreamhost, så jeg ved det har virket, for det kunne jeg sagtens se.
Jeg kan stadig tilgå dreamhost, og andre sider jeg har hosted der, men domænet ekstramedium.dk sender mig tilsyneladende ikke dertil længere.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt, eller gode råd til hvad jeg kan undersøge?

/Jacob Andersen
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. september 2006 - 17:20 #1
http://www.dnsstuff.com/tools/lookup.ch?name=ekstramedium.dk&type=ALL det peger ikke på nogen IP så det er et DNS problem
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 17:21 #2
det virker fint her
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 17:26 #3
Jeg forstår ikke hvorfor du bruger gratisdns når du ikke selv hoster din webside
dreamhost skal da sætte dns op
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. september 2006 - 17:34 #4
kim du kan sagtens se siden ekstramedium.dk ? :O (det er ret imponerende når der tilsyneladende ikke er nogen IP resolving til det domæne)
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 17:47 #5
ingen resolving ??? ping ekstramedium.dk >> 208.97.161.148
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 17:52 #6
"Jeg forstår ikke hvorfor du bruger gratisdns når du ikke selv hoster din webside
dreamhost skal da sætte dns op"

Jeg ville egentlig også bare have registreret det ved dreamhost, men de havde ikke mulighed for at registrere dk-domæner direkte hos dem.
Jeg ved ikke specielt meget om alt det her, men faldt mere eller mindre tilfældigt over gratisdns, og tænkte at de da i hvert fald måtte give mulighed for at jeg kunne bruge de dns-servere jeg nu engang skulle bruge.

Jeg indtastede da også deres nameservere ved oprettelsen, ns1.dreamhost.com; ns2.dreamhost.com og ns3.dreamhost.com

På dk-hostmasters whois-lookup (og i deres selvbetjening) ser det ud til at den bruger følgende nameservere:

ns1.dreamhost.com LIC6-DK
ns2.dreamhost.com LIC6-DK
ns3.dreamhost.com LIC6-DK
ns4.gratisdns.dk PL302-DK
ns5.gratisdns.dk LDVL4-DK

Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg også tastede to af gratisdns'es servere ind. Tror bare jeg tænkte jo mere jo bedre.

Men nu kan jeg se, at siden som Niels Hansen linker til, mener at jeg kun bruger gratisDNS'es servere.
I den forbindelse er det der undrer mig mest at det HAR virket, om end det kun var i en 7-8 timers tid.

Nogen bud på løsninger?

/Jacob
Avatar billede iss Novice
16. september 2006 - 17:56 #7
Du skal sætte GratisDNS op som sekundær og sørge for dreamhost har NS4 og NS5 i deres NS  records, ellers drop NS4 og NS5 (som ville være den kloge løsning)
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 17:57 #8
Kim, er der rent faktisk noget på den side du kommer til?
Hvis det "virker" virker, så skal der være en wordpress blog. Hvis jeg går ind på den ip-adresse du sender der får jeg bare at vide at siden er "temporarily unavailable.

/Jacob
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 17:57 #9
slet gratisdns
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 17:58 #10
iss, hvor gør jeg det? I gratisDNS'es kontrolpanel, eller hos DK-hostmaster?
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 18:06 #11
du må kunne gøre det ved gratisdns
Avatar billede iss Novice
16. september 2006 - 18:09 #12
Du skal lave en redelegering hos DKH og så kun skriv 1-3 på.
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 18:14 #13
Nu har jeg istedet gjort det på dk-hostmasters selvbetjening. Det burde umiddelbart virke, så vidt jeg kan regne ud. Jeg har fået denne bekræftende mail fra dem:

DK Hostmaster A/S
<info@dk-hostmaster.dk> to me
    More options      6:06 pm (4 minutes ago)

Domæne: ekstramedium.dk

Nye navneservere:
--------------------------
ns1.dreamhost.com
ns2.dreamhost.com
ns3.dreamhost.com

Gamle navneservere:
--------------------------
ns1.dreamhost.com
ns2.dreamhost.com
ns3.dreamhost.com
ns4.gratisdns.dk
ns5.gratisdns.dk

Redelegeringen godkendt af
--------------------------
Navn:  Jacob Andersen

Så må jeg jo bare vente og se. Men det undrer mig stadig at dnsstuff.com var af en anden mening om hvilke dns-servere der blev brugt end DK-hostmaster.

Nu må jeg vel bare vente og se om det kommer til at virke.

/Jacob
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 18:15 #14
ISS, det er også det jeg endte med at gøre. Tak for hjælpen. Håber det kommer til at virke.
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 18:16 #15
Jeg kan bare ikke forstå det ikke virker hos dig jeg kan se Hello world!
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 18:18 #16
Fark det er sært. Det er præcis sådan det var igår i adskillige timer. Der var det mig der kunne se det, og min ven der ikke kunne (han kan stadig ikke). Nu kan du åbenbart se det.

Jeg aner ikke hvad der kan være skyld i det. Hvis jeg gjorde, havde jeg sikkert ikke haft brug for hjælp. Nu håber jeg redelegeringen giver det ønskede resultat.

/Jacob
Avatar billede iss Novice
16. september 2006 - 18:19 #17
Kim, det kræver man forstår hvordan DNS virker for at kunne se problemet.
Avatar billede iss Novice
16. september 2006 - 18:20 #18
Ens udbyder's server (DNS cache server) spørger en tilfældig DNS server der er auth for domain'et og cacher den lige så længe som TTL siger den skal, har en ramt en af GratisDNS' servere (som ikke har den rigtige zone) vil man ikke få resolvet til en IP.

Det var den korte udgave.
Avatar billede agentjacob Nybegynder
16. september 2006 - 18:22 #19
iss, jeg går ud fra at den endnu kortere version er, at det kommer til at virke når redelegeringen har spredt sig?

/Jacob
Avatar billede iss Novice
16. september 2006 - 18:26 #20
Jep
Avatar billede kim Nybegynder
16. september 2006 - 18:54 #21
iis LOL
Avatar billede yovip Nybegynder
24. november 2006 - 14:53 #22
Det er sgu en fed blog. Ærgerligt, at det her er det eneste, Google finder, når man gurgler 'ekstramedium.dk'.

Check bloggen - mediekritik på den fede måde!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 08:02 #23
brug for mere hjælp ?
Avatar billede bipbipbip Nybegynder
28. juni 2007 - 13:28 #24
Hvor lang tid mon der går før en redelegering spreder sig?

Jeg har ændret min redelegering hos DK-hostmaster for 4-5 timer siden og jeg kan stadig ikke se en bjælde på mit domæne :(