Avatar billede katemunk Nybegynder
16. september 2006 - 06:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor diskette til sata

Hej
Nogen som kan give et svar på dette:
Når man inst.windows på en sata skal man først lave en raid start diskette.
Hvorfor bliver denne controlle ikke fra start lagt i bios?Så man er fri for denne manøver.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. september 2006 - 08:42 #1
Fordi der er meget forskel på controllerne, så de kræver en specifik driver.
Du kan blot glæde dig over at i Vista er der mulighed for andre medier end diskette for at tilføre raid driver.

Man kan dog også godt tilføje drivere til XP/2k3, så disketter bliver overflødige.
Avatar billede katemunk Nybegynder
16. september 2006 - 09:02 #2
tak for svar
Men det er jo de driver som ligger på cdromen som følger med bundkortet.
De er vel ikke mere specifik end de kan ligge i bios.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2006 - 09:08 #3
Der er visse chipsetproducenter der har det lagt ind i BIOS, og har man et af disse bundkort, så skal man ikke have en diskette med driver til SATA. Disken skal blot kobles til, og den bliver fundet af BIOS.

Så hos visse er den lagt i BIOS.

F.eks. har Intel chipset fra ICH5 og fremefter medfødt support til SATA. Meget nemt og virkelig behagelig.
Avatar billede katemunk Nybegynder
16. september 2006 - 09:30 #4
ok tak
smid et svar begge
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2006 - 12:44 #5
Ping :-)