Avatar billede 131421 Nybegynder
15. september 2006 - 22:52 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

deflector spm

Hej med jer

jeg er i gang med et projekt, hvor en bold skal rulle over en ujævn overflade, har i forslag til hvordan man laver animation, således når bolden går op og ned i trakt med at den ruller på pladen?? tak for hjælpen
Avatar billede 131421 Nybegynder
16. september 2006 - 04:22 #1
jeg mener når bolden så ruller hen over overfladen, så skal den komme i kontakt med overfladen hele tiden, dvs. hvis der er et hul, så ruller den nedad, og hvis der er bakke, så skal den rulle opad.
Avatar billede osborne Nybegynder
23. september 2006 - 14:01 #2
Jeps, der kommer du længst med at bruge noget scripting - der styrer boldens rotation i forhold til aflagt distance. Jeg prøver lige om jeg kan finde noget til dig (har set noget for et stykke tid siden)
Avatar billede osborne Nybegynder
23. september 2006 - 14:16 #3
Her muligvis noget hjælp til dig.
1. Animer din bold på overfladen som du ønsker (blot uden at den roterer)
2. Bruge følgende metode til at få den til at rotere ifht. aflagt afstand:
http://www.cuneytozdas.com/tutorials/maxscript/

En anden tilgang er at bruge Reactor systemet i 3ds max.
Avatar billede osborne Nybegynder
23. september 2006 - 14:21 #4
En anden måde er at lave en spline (som svarer til den bane bolden skal rulle) og så bruge fløgende metode:

http://www.rethinkfx.com/tutorials/ball.htm
Avatar billede 131421 Nybegynder
24. september 2006 - 15:31 #5
tak for hjælpen, osborne!! bestemt noget jeg kan bruge...
Avatar billede osborne Nybegynder
24. september 2006 - 16:14 #6
Det var så lidt .. og mange tak for pointene.

Med hensyn til første metode (med brug af Cuney Tozdas script), så mener jeg at der findes både scripts (søg evt. på scriptspot.com) og en modifier i 3ds max som får et objekt til at "klistre" sig til et andet objekt f.eks. i højden (her tænker jeg på din bold når den bevæger sig hen over overfladen). Husker desværre ikke lige navn på de nævnte .. ville bare lige nævne det for dig.