Avatar billede godtesen Nybegynder
15. september 2006 - 21:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Gave/velgørende formål

Hej
Hvad gør jeg når mit firma har støttet et velgørende formål, hvad bogføres det under? og jeg går ud fra at jeg kan trække momsen fra?
Venlig hilsen
Gitte
Avatar billede migo Nybegynder
26. september 2006 - 11:34 #1
Nedenstående er klippet fra SKAT's hjemmeside, hvor jeg søgte med ordet "sponsorbidrag".

>>Det skatteretlige udgangspunkt er, at en gave er en gave, og dermed ikke fradragsberettiget. Dette gælder uden undtagelse for private, mens regelsættet er mere kompliceret for erhvervsdrivende og virksomheder.

For sidstnævnte gælder således, at reklameudgifter og sponsorbidrag kan fradrages i den skattepligtige indkomst. Fradragsretten er dog betinget af, at udgiften - eller her gaven - repræsenterer en reel reklameværdi, og således ikke er afholdt af udelukkende personlig interesse.

Ved vurdering af om virksomheden opnår reklameværdi henses bl.a. til virksomhedens størrelse, kundegrundlag samt de samlede reklameudgifter. Der kan således ikke opnås fradrag hvis reklameværdien/-effekten står i åbenbart misforhold til udgiften. <<

For mig at se skal man passe på med at fratrække den slags udgifter, især hvis man er selvstændig erhvervsdrivende. Derimod kan man bogføre det på en særlig konto under mellemregningskontiene, hvorved man husker at fratrække udgifter til fx. Redbarnet og lignende i sin personlige indkomst.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
24. juni 2007 - 18:17 #2
Jeg går ud fra at det ikke er et selskab du driver, men personlig virksomhed.

Gave, vil, blomster, repræsentation:
Der er kun fradrag for 25% i skatten. Ergo 25% er fradragsberettiget.

SKAT skelner mellem om tilskudet/sponsorbidraget er i relation til firmaets interesse, eller det mest er i din interesse.
Et godt eksempel er virksomhedsejerens golfklub, som støttes med 20.000 hvert år, hvor der incl. i sponsoratet er fri spilleplads for 4 personer mm.
- der er det tvivlsomt om det er i firmaets interesse - det er nog privat interesse, og der vil SKAT nok ikke anerkende hverken momsmæssigt eller skattemæssigt fradrag.

Men er det en reelt sponsorart incl. en modydelse som reklame, kan du trække alt moms fra, og du kan få få fuldt fradrag.

Er det et sponsorart som ligner en gave, vil du nok ikke kunne gå fradrag for momsen overhovedet, men du vil kunne få fradrag for 25% af omkostningen skattemæssigt.

Håber det var svar.