Avatar billede simonoscar Nybegynder
15. september 2006 - 00:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Asus M6 notebook (Ram)

Hej Eksperter...

Jeg har nu haft min Asus M6 notebooke i lidt over et år, og har været rigtig godt tilfreds med den.

Den er oprindelig født med 512 mb ram, med mulighed for udvidelse til 2 gb i 2 x slots! Jeg valgte allerede fra start at udvide med 1024 mb ram hvorved den nu har 1,5 gb ram.

I specifikationerne på maskinen (http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=39&l1=5&l2=24&l3=128) står der, at der er 2 x ram slots! Problemet er bare, at jeg ikke kan finde det ene! Det ene har jeg direkte adgang til fra bagsiden, hvor jeg også placerede de ram (1024mb) jeg købte. Men hvor sidder det sidste slot, og dermed de sidste 512mb ram? Jeg vil nemlig gerne udvide til max, - altså 2 x 1024mb. Er der nogen der kan hjælpe mig med, at finde det sidste slot???

Vil det ikke være at fortrække, at man har 2 slots med et lige antal ram rent ydelsesmæssigt?

Jeg har desuden problemer med, at min notebooke bliver meget varm, hvilket resulterer i at blæserne larmer en del! Kan dette være pga. at det skæve antal ram (1x512 + 1x1024)?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede jokkejensen Novice
15. september 2006 - 09:27 #1
Der er ofte en "let" tilgængelig ram slot - til udvidelser - og en mere gemt, du skal nok have den "åbnet" for at komme til den..

Det er ligegyldigt med ens antal ram, så længere dit bundkort ikke understøtter dualDDR/II - og jeg har ikke hørt om det skulle sidde i bærbarer endnu.

Nej det har intet med varmen at gøre - varme kan godt komme fra rammene, men der sidder ingen aktiv køler - mig bekendt sidder der kun en aktiv køler - blæser - ved CPU'en - det er altså denne der ikke helt kan følge med i lave omdrejninger - og bliver nød til at køre stærkt - Det kan skyldes en støvet blæser/radiator, varme i rummet, eller bare at din cput bliver meget varm. Jeg kan se det er en Pentium M, så du skulle have alle forudsætningerne for at lave den meget støjsvag, larmer den derfor meget - så få en til at kigge på kølingen deri.

Mvh
Avatar billede simonoscar Nybegynder
15. september 2006 - 12:30 #2
Tak for svaret.

Jeg vil prøve at "åbne" maskinen en af de kommende dag, for at se hvorledes det ser ud mht. kølingen og placeringen af rammene.

I denne test (http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=493122) snakker de om forskellige programmer til at styre køllingen + div. andre ting på computeren. De nævnte programmer hedder "Notebooke Hardware Center" og "Speedfan", - er der nogen der har erfaringer med disse programmer til notebooks?

De to programmer nævnes i afsnittet "tweake"...
Avatar billede simonoscar Nybegynder
15. september 2006 - 12:38 #3
Lige en rettelse af mig selv, - programmet hedder ikke "Notebook Hardware Center", men istedet "Notebook Hardware Control"...

Jeg håber der er nogen der har erfaringer med programmerne, og vil dele ud af dem...
Avatar billede jokkejensen Novice
15. september 2006 - 13:12 #4
De fleste bærbarer - især de nye med en pentium M processer er som regel konfigureret til at blæseren forsøger at holde CPU'en under et præcist antal grader celcius.

Ex hvis den er sat til 60grader, vil blæseren blæse lidt ved 65 grader, og voldsomt ved 80-90 grader..

Nægter du den det ved at kontrollere hastigheden på blæserne manuelt, skal du konstant overvåge og tilpasse RPM på køleren (hvis softwaren ikke selv styrer dette)..

I værste fald kan det resultere i fejl fra CPU (blå skærme, genstart ), og i ekstreme tilfælde kan den tage skade.

/J
Avatar billede simonoscar Nybegynder
20. september 2006 - 22:38 #5
Er der andre der har erfaringer med ovenstående programmer...???
Avatar billede simonoscar Nybegynder
27. september 2006 - 17:31 #6
Er der ikke nogen der har erfaringer med Notebook Hardware Control og Speedfan på en bærbar?
Avatar billede simonoscar Nybegynder
30. september 2006 - 14:30 #7
jeg lukker