Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 21:09 Der er 11 kommentarer

VNC over internettet

Hej eksperter
Jeg har nogle computere med et lille netvaerk, jeg vil gerne kunne styre dem overnetvaerket. De koere med en Dlink router, hvordan goer jeg ?? har vaeret inde paa routeren i remote access og skrevet min ip adresse ind, men der sker ikke noget. Jeg ved ikke lige hvilken ip jeg skal taste ind, jeg har en WAN ip og en default ip der hvor jeg vil styre dem fra, har proevet med begge to. og hvilken port skal jeg tillade naar jeg taster min ip ind paa routeren ? og hvordan kommer jeg saa til en af pc'erne bag routeren ??
Hjaelp
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 21:25 #1
ok nu har jeg faaet tastet min ip ind i routeren, og naar jeg skriver dens ip adresse kan jeg faa adgang til routeren, men hvordan kommer jeg videre derfra til en pc inde i lokalnetvaerket ???
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. september 2006 - 22:11 #2
Det er faktisk ikke muligt at fortælle dig hvad du skal gøre præcist med de sparsomme oplysninger du giver.

Har du kun en router og sidder alle maskinerne på samme net. hvis det er sådan så er routeren ligegyldig

skal du faktisk over internettet, så mmå der jo være en router i hver ende er det alle d-link eller hvad

Vil du køre VNC helt uden sikkerhed eller skal vi ud i VPN også

osv osv det er lidt lige som at gå til læge og sige man er syg og så forvente at han kan gøre noget ved det, det kan jo være alt fra nedgroede negle på store tåen til kraniebrud
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 22:26 #3
Jeg har kun en router, en d link 604, bag denne sidder alle pc'erne paa et lokal netvaerk. Paa den anden side sidder en voyager 2091, hvorfra jeg vil koere remote access.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. september 2006 - 22:39 #4
Kender ikke voyager, men du har grundlæggende nogle problemer i dette sætup.

Hvis jeg forstår dig ret vil du fra voyageren kunne administrere maskinerne på det lokale net. problemet her er at maskinerne på det lokale net køre med interne ip adresser (sikkert 192.168.x.x adresser) og det vil normalt betyde at du skal port forewarde i din d-link, f.eks. forwarde alt trafik på port 5900 (der er standard VNC porten) til en maskine. Dette kan du doog kun gøre til en intern maskine og derfor duer det ikke.

Som jeg er det kan du løse det på to forskellige måder.

køre VNC over forskellige porte og så forwarde en port til hver maskine. Det er besværligt og usikkert

Du bør vælge at køre VPN mellem din voyager og din d-link (hvis de kan det, ellers vil jeg anbefale at du skifter til routerudstyr der kan) og så køre VNC via VPN forbindelsen som om alle maskinerne sad på samme net. Denne løsning er sikker og let, når det først er sat op
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 22:49 #5
jeg kan godt komme ind paa min d link router, ved du hvilken port der normat er ledigt saa jeg kan aendre det fra port 5900 som jeg bruger lige nu, og saa kan jeg goere det at jeg kan aendre enaf min vnc pc'ere til at lytte paa en anden port saa jeg bare kan komme ind paa en af dem, det er ogsaa fint nok.
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 22:53 #6
og hvordan forwarder jeg en port fra min d link router
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
14. september 2006 - 22:55 #7
og hvilken port kan jeg aendre min vnc listen til som ikke bliver brugt af andet ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2006 - 10:02 #8
der er masser af muligheder, du kunne f.eks. anvende protnumrene 5901 til 5950 eller flere hvis det er nødvendigt. Hver enkelt port skal så forwardes til en navngiven (IP adresse) maskine på det interne net. Du skal dog vide at der ikke er nogen form for sikkerhed i denne løsning. Husk også at VNC i hvert enkelt tilfælde skal opsættes til at køre på n anden port end standard.

Mht d-linken så mener jeg atdu administrere port forwarden viaet web interface, som du tilgår via en browser hvor du skriver routerens ip som adresse
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
15. september 2006 - 22:44 #9
Ok jeg kan bruge portene 5901 - 5950 til min vnc, men nu sidder jeg ogsaa og mangler en port til at komme ind til min router, da jeg ikke er paa selve stedet. Der hvor jeg taster min ip ind til remote access paa routeren, der har jeg tastet min ip ind, og saa spoerger den om en port til hvor jeg skal kunne styre routeren med, der bruger jeg foreloebigt 5900, som maaske ikke er en saa god ide, da vnc ogsaa bruger den samme. Hvilken anden port kan jeg bruge til at remote access min router som ikke bliver brugt af andet. Eller er det godt nok med 5900 ? Og du har ret, det er et webinterface jeg skal ind og forwarde porten til vnc, men her har jeg saa noget der hedder DMZ hvor jeg kun har mulihged for at offentlig goer en lokal ip, der staar intet med nogen port nummer, udover det har jeg noget der hedder virtuel server, hvor jeg kan angive navn til pc, lokal ip nummer, og public og private port, og tid. Det maa vel vaere denne funktion der forwarder porten til vnc ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2006 - 23:23 #10
Virtuel server er formentlig det der kandes port forwarding. hvilken port du anvender til routeren afhænger vil at hvilken protokol du bruger til at administrere. Taler vi telnet eller snmp eller noget andet+
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
15. september 2006 - 23:40 #11
Den er jeg ikke med paa, men altsaa naar jeg skal ind paa routeren, skriver jeg routerens ip, semikolon og saa port 5900 i explore og saa kan jeg logge paa med bruger og kode, men jeg proevede med 5910 og saa virkede det ikke. Saa vil bare hoere hvilken port jeg kan logge paa med saa det ikke forstyrre noget andet, altsaa en ledig port til routeren.