Avatar billede monstermand Nybegynder
14. september 2006 - 17:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan logger ny bruger ind på samme installation

Hej

Jeg er igang med at gøre mig lidt fortrolig med Lotus Notes. Af den grund har jeg sat et testmiljø op med Win 2003 og Lotus Notes 7.01.
..derfor kommer der nok lidt spørgsmål i denne kategori indenfor den næste tid.

Mit problem lige nu er følgende. Jeg har installeret Lotus Notes klient på en PC (sammen med Domino admin). Jeg er selv sat op som administrator, og det hele ser da også ud til at virke.

Nu har jeg imidlertid oprettet en ny bruger. Jeg ønsker at logge ind med denne bruger i min eksisterende klientinstallation. Jeg peger på userid for den nye bruger og logger ind. Men jeg har ikke adgang til noget som helst i klienten. På server konsollen kan jeg se et "ATTEMPT TO ACCESS DATABASE mail\XXXX.nsf" hvor nsf er den bruger der tidligere har brugt klienten.

Jeg troede man "bare" kunne skifte bruger ved at pege på en ny userid - men det er åbenbart ikke tilfældet. Hvad gør jeg?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. september 2006 - 17:52 #1
Lokationsdokumentet peger sandsynligvis på den tidligere brugers mailfil, og er sikkert sat op til at tjekke for nye mails automatisk (i baggrunden), derfror "ATTEMPT..." på serverkonsollen. Har du givet den nye bruger diverse adgange ?
Avatar billede wise Seniormester
14. september 2006 - 21:19 #2
Hejsa

Som du har opdaget så er Notes ikke gode venner med forskellige profiler på samme maskine. Hemmeligheden er som mmmtm omtaler "Locations". Men selv med dem kan de 2 brugere fx ikke få hver sin personlige adressebog.

Notes har nemlig den underlige ide at names.nsf på maskine både er personlig adressebog OG indeholder en stor del af klient konfigurationen....

Men for at få det til at spille ville jeg gå ind i den personlige adressebog, under ADVANCED og LOCATIONS.
Her bruger du sandsynligvis nu den som hedder OFFICE (se nede i højre hjørne af notesklienten).
Du kan slette de andre de er til forskellige andre scenarier hvor man fx er på en dialuplinie som domino skal styre og det kender jeg ikke nogen som er. Behold evt ISLAND der er en profil helt uden server/netadgang.

Lav herefter en kopi af office, kald den "bruger x" eller noget i den retning, og ret
- email adresse
- mailfil
samt indsæt at der skal skiftes ID fil når du skifter til profilen.

Ret på samme måde den gamle "office" til at hedde "Admin" eller noget og lad den pege på den ID fil.

Derefter vil du nede i højre hjørne kunne skifte location og efter password bør den pege på den korrekte mailfil med mere.

/Lasse
Avatar billede monstermand Nybegynder
14. september 2006 - 22:00 #3
Hej Lasse,

det lader til at du har nogenlunde styr på det, så jeg vil bruge lejligheden til lige at fortælle hvordan jeg ønsker mit setup - jeg har sat pointtallet op da det givetvis bliver lidt mere omfattende.

Det er muligt jeg ville kunne løse mit problem som du beskriver det, men jeg fornemmer at det er en meget ”lokal løsning”. Jeg kunne godt tænke mig at lave så mange indstillinger på serveren som muligt, herunder også at man kan bruge samme klient installation til flere brugere (naturligvis kun hvis man har adgang til id-filen). Er det muligt? Jeg har som sagt lige installeret min Dominoserveren, så det er begrænset hvor mange ting der er konfigureret.

For at være mere præcis omkring hvad jeg ønsker, kan du se på måden Exchange/Outlook fungerer samme. Jeg ønsker at en given bruger kan logge på og anvende sin klient (igen kun hvis vedkommende har sin id-fil). Desuden kunne jeg godt tænke mig en cache tilstand således, at alle mails også gemmes lokalt – igen ligesom det også er muligt med Exchange.

Håber du kan hjælpe mig videre med ovenstående.
Avatar billede jogii Nybegynder
14. september 2006 - 23:04 #4
Umiddelbart lyder det som om du bør anvende "Roaming", hvor brugernes Adressebog og bogmærker gemmes på serveren og hentes ned til klienten efter behov, dvs efter hvilken ID-fil der anvendes.
Men jeg har umiddelbart det indtryk at du blot vil lave en form for "proof of concept" for at se hvordan du trækker en Outlook/Exchange løsningsmodel ned  over Notes/Domino.

Prøv at beskrive dit sande behov for fleksibilitet, dvs. hvorfor du har brug for at køre flere brugerprofiler fra samme maskine. Måske er der helt andre muligheder/løsninger, som er helt naturlige for Notes/Domino.
//Jörg
Avatar billede monstermand Nybegynder
15. september 2006 - 09:47 #5
Det der “Roaming” lyder umiddelbart ikke som en helt dum løsning. Naturligvis skal du få en forklaring på de behov jeg har.

Det er en meget fleksibel arbejdsplads Notes skal implementeres i. Dvs. den ene dag kan der sidde en given medarbejder ved computeren, den næste dag en freelance og så fremdeles. Derfor siger jeg at det er nødvendigt for mig at så meget som overhovedet muligt gemmes på serveren. Dertil kommer bare, at der ofte anvendes bærbare på kontoret. Disse bærbare anvendes også af brugerne hjemmefra, og derfor havde jeg en ide om at de også skulle have mulighed for at logge ind i deres Notes klient hjemmefra – dog uden mulighed for send/modtag af mails. Dette skal foregå gennem DWA.

Håber ovenstående kan give en ide om de ønsker jeg har.

Altså:

Alt gemmes på serveren, dog med ”replika” på den lokale installation (så det er muligt og tage den med hjem).

At det er muligt at logge på med forskellige brugere, afhængigt af det user-id der anvendes.

Tak for interessen. Håber i kan hjælpe mig videre.
Avatar billede sakata Nybegynder
15. september 2006 - 10:13 #6
Hmmm Der var en gang... I Lotus 4 - Ja det er længe siden og måske urelevant, men dengang kunne man installerer flere klienter på samme maskine.
Jeg kan ikke huske 100 % hvordan. Men i notes biblioteket lavede man to folder eks. bruger 1 bruger 2 her i lagde man et kopi af notes Data med hver sin user.id og så kommer det svære.. Man rettede til i Notes.ini og vupti, når man skulle logge ind i sin workspace kunne man vælge mellem hvilken af de to user man ville logge ind som.
Håbeerdet hjælper lidt på vej, måske andre kan lidt mere af den opsætning..?

\\ Preben
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 10:22 #7
Som jeg ser det skal du have 2 setups:
1: Personlige bærbare, som oftest er knyttet til selv samme medarbejder. Min anbefaling er her at anvende Roaming.
2: Stationære Kiosk-arbejdspladser: Min anbefaling: Placer alle personlige filer på et personligt share, som brugeren får adgang til når de logger på Domænet, f.eks. H:\Notes. Desktop Ikonerne der anvendes til at starte Notes op skal så blot have H:\Notes som opstartsbibliotek. Husk at fjerne NOTES.INI fra programbiblioteket og kopier det ud til brugernes personlige Notes databiliotek, så det ligger i H:\Notes\NOTES.INI. I Notes.ini er der en linie som angiver placeringen af en Cache. Den skal du rette til så der caches ned i C:\Temp eller lignende. Det er denne opsætning man anvender når man konfigurerer Notes til at køre på Citrix Terminalserver.

Du kan selvfølgelig også anvende Roaming til Kiosk-brug, har jeg dog ikke prøvet og virker lidt bøvlet efter min mening, specielt når det andet virker så godt (forudsat at forbindelsen til de personlige shares er stabil)
Avatar billede wise Seniormester
15. september 2006 - 11:01 #8
Vi er her ude hvor jeg ikke har så stor erfaring, så jeg længer mig tilbage og lytter :-)
Avatar billede monstermand Nybegynder
15. september 2006 - 11:45 #9
ok.. hvad er det normalt man gør hvis der er en bruger der skal overtage en ny computer? Skal man slette hele klienten og installere den på ny? Jeg troede det var generelt gældende for mailservere af denne type at alt blev gemt på serveren. Har jeg forstået korrekt at hvis man ikke anvender roaming, så bliver adressebogen kun gemt lokalt?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 12:10 #10
ja til dit sidste spørgsmål.
Umiddelbart, inden vi havde roaming, skulle man kopiere følgende for at flytte til en anden maskine:
USER.ID (eller hvad id-filen måtte hedde)
NOTES.INI
NAMES.NSF
BOOKMARK.NSF

Vedr. dit første spørgsmål, om hvad der er normalt, så kan man i dagens danmark ikke snakke om normalitet. Men man kan planlægge, og Notes er ikke bare en mailklient, det er en database-afvikler. Kald det en fed klient. Og så skal man bare planlægge. Det jeg fortalte dig om i mit svar er min "best practice". Og den har nu virket sådan i 11 år ...
Avatar billede monstermand Nybegynder
15. september 2006 - 14:55 #11
Først og fremmest: Jeres hjælp er til stor gavn!

Nu har jeg siddet og sat det her roaming op - og det virker da også. I forsøget på at teste, slettede jeg en klientinstallation (herunder alle datafiler mv.). Efter at have installeret Notes klienten påny, spørger den naturligivs om min ID-fil. Det skal lige siges at jeg har en backup af den, men hvis vi siger jeg skulle lave en ID-recovery, hvordan foregår det så? Den første mailboks jeg satte op var en "recovery mailboks". Når jeg går ind i den ser jeg også en "temp" version af den id-fil jeg er ude efter - men jeg kan ikke bruge den. Når jeg prøver at loade den i klientinstallationen, siger den at det er forkert password.

Gennem vejledninger i opsætninger har jeg altså lavet en ID-recovery mailboks - så der skulle være basis for at jeg kan få min ID-fil igen - men hvordan??

For at vende tilbage til det oprindelige emner (og ikke collateral damage), så tror jeg at jeg holde mig til roaming. Jeg har sat det op, og det virker som sagt fint. Grunden til at jeg ikke er så meget for drev-løsningen er, at omkring 40 % af alle maskinerne herinde er mac. Vil så vidt muligt gerne holde en standard der er ens for alle.

En sidste ting. Hvis vi antager at en medarbejder har siddet og arbejdet i sin Notes, hvorefter vedkommende bliver afskediget. Herefter er det en anden der skal sidde på maskinen. Er det ikke muligt at slette nogen filer i installationen, der gør til at det svarer til en ny-installation af NOtes? Altså, at den spørger efter navn, server og id igen? Måske noget med at man kunne slette datafilerne eller noget?

Håber i bærer over med min nysgerrighed.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 15:32 #12
Vedr. Sidste spørgsmål:
Gå ind i NOTES.INI og slet alt pånær de første 4-6 linier. Når du derefter starter Notes op, vil den så starte konfigurationen påny. Hvis der under denne konfiguration findes en NAMES.NSF, så vil konfigurationen køre videre med den, findes den ikke, så vil den oprette en ny ud fra skabelonen PERNAMES.NTF . Det samme gælder bookmarks.nsf og journal.nsf. Dvs. at Notes genbruger NSF-databaser hvis de forefindes. I sådan et tilfælde opfattes det blot som en slags opgradering. Dertil skal siges, at Notes/Domino er verdens nemmeste system at opgradere. Normalt plejer jeg at opgradere server i frokostpausen (just kidding), men det tager kun 5-10 minutter, selv større versionsskift og operativsystemopgraderinger (f.eks. fra  Windows til Linux :-)
Avatar billede monstermand Nybegynder
15. september 2006 - 15:56 #13
Tak for info - når det ikke er vanskeligere at sætte en ny bruger op på samme installation, så tror jeg at jeg holder mig til roaming (også af respekt for mine macs).

Jeg tror langsomt jeg er ved at forstå måden hvorpå Lotus Notes fungerer.. altså helt basalt. Mht. til ID-recoveryen - er det noget du kan hjælpe mig videre med?

Hvis det er til noget hjælp kan jeg fortælle at jeg har brugt følgende metode til at sikre ID-recovery. Er sikkert på det er simpelt at få udnyttet. Lover det er mit sidste spørgsmål ;)

Enabling ID recovery, continued

By default, the certifier ID that was created when we installed
Domino is called cert.id. Select this and then click OK. You are prompted for the
certifier password.
Once you've provided the certifier ID and password, another dialog box appears,
entitled Edit Master Recovery Authority List. The first field, labeled How many
Recover Authorities do you require?, determines how many administrators are
required to unlock an ID file. For this example, enter 1.
Add Administrator to the Current Recover Authorities by clicking Add, selecting
Example's Directory as the address book, and selecting Administrator from the
list. Click OK.
Next, create a mailbox to store the IDs. Select I want to create a new mailbox and
click Address. Enter ID recovery database as the title, mail/recovery as the file name, and click OK. Click OK again, acknowledge that you want to save the
recovery information, and enter your password when prompted.
The mailbox that is created is a mail-in database. Domino automatically sends IDs to
this database as they are created. It also updates the database if the ID owner's
name is changed or if public keys or document encryption keys are added to the ID
file.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 16:17 #14
jo, men hvor er dit spørgsmål :-?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 16:27 #15
nå, i forrige indlæg ...
Der er sandsynligvis blevet oprettet en postkasse på serveren, og i adressebogen er der blevet oprettet et tilhørende "Mail-in"-dokuent, som offentliggør den pågældende database med en email-adresse. Kig efter under "Messaging>Mail-in". Her vil du kunne se hvilken sti databasen har på serveren. Du kan så åbne den pågældende database, nu da du kender til stien.
Databasen kan være beskyttet via ACL, så du kan måske kun åbne den ved at skifte til Full-Access-Administrator i DominoAdmin-klienten (Menu->Administration->Full Access ....) Så kan du tilgå alle databaser på serveren, mens dette flueben er sat og AdminKlienten er kørende. For at få lov til at køre FullAccess-mode skal dit navn stå i serverdokumentet>sikkerhed>who can>full access ...
Avatar billede monstermand Nybegynder
15. september 2006 - 17:35 #16
Jeg har allerede før fundet den pågældende database. Den ligger i samme mappe som de resterende brugerdatabaser og hedder recovery.nsf. Jeg kan også åbne den - og jeg kan se de mails med vedhæftning af bruger-id. MEN - når jeg vil anvende en af disse vedhæftninger som bruger-id i den pågældende klientinstallation, siger den at passwordet er forkert.

Jeg ved imidlertid at jeg bruger rigtigt password, så der må være et eller andet jeg gør galt. Kan du hjælpe mig videre?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. september 2006 - 23:23 #17
Jamen så får du da her et svar. Fidusen er at den ID-fil, som sendes til Mail-in adressen, igen er krypteret, men denne gang med en tilfældig adgangskode. Det er KUN nedenstående procedure den kan anvendes til, samt at sende en kopi af den til brugeren, i tilfælde af at brugerens egen skulle være beskadiget.
Proceduren er hentet fra hjælpen:

1. Detach the encrypted backup of the user's ID file from the mail or mail-in database to the local hard drive.
  2. If the user's ID file is damaged, send a copy of the ID file from the centralized mail or mail-in database to the user.
  3. From the Domino Administrator, click the Configuration tab, and choose Certification - Extract Recovery Password.
  4. Enter the password to the administrator's ID file.
  5. Specify the ID file you want to recover. This is the same ID you detached in Step 1.
  6. Note the recovery password. Give the user the recovery password that is displayed.
Avatar billede monstermand Nybegynder
18. september 2006 - 09:37 #18
Der er bare kanon! Du har virkelig været en stor hjælp. Jeg er sikker på jeg vender tilbage inden længe.