Avatar billede pretorian Nybegynder
14. september 2006 - 15:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af studie-bærbar

Hej Alle!

Jeg skal ud og købe min allerførste bærbar i forbindelse med mit studie+ det løse, men er slet ikke så meget inde i hvad der er godt til prisen osv. Har dog chekket diverse sider som Zepto m.m for at få lidt info.

Men ville lige høre hvad i kan anbefale af bærbar til de krav jeg stiller:

skal primært bruges til:

-4 års lærer-studie. (Tekstbehandling, internet/intranet osv.)
-Bruges i tog/bus til bl.a at se film og spille små spil (manager-spil etc.)

Krav:

-Støjsvag (Vigtigt!!)
- Lang batterilevetid (Vigtigt!!)
- Gerne en lav vægt
- Min. 60-80 GB Harddisk
- Trådløs netværk (Til skolen)
- Dvd/ Dvd-brænder (Brænder ikke super nødvendigt)
- Solidt tastatur, gode taster m.m. (skal kunne holde mit studie ud)
- God og lys skærm.

Jeg forestiller mig at kunne ofre max 7.000 på maskinen. Jeg står og skal bruge den hurtigst muligt, så evt. henvisninger til butikker som Fona eller Merlin hvor jeg kan afhente den hurtigt er meget velkomne. (Hvis de altså kan anbefales vel at mærke)

Maskinen må gerne generelt være en all-round bærbar, men skal altså absolut ikke bruges til gaming, da jeg har min stationære til det. Så har jeg hørt lidt om at Intel centrino er godt at vælge når man snakker batterilevetid fremfor en amd, men det er jeg ikke så meget inde i..?
Avatar billede espersen Novice
14. september 2006 - 20:11 #1
læs evt. køberguiden på  http://www.laptopworld.dk/index.php?id=22

Lang batteritid passer fint når du ikke har krav til spil og dermed stort grafikkort
Lav vægt; overvej 13-14" skærm (typisk vægt på 2,0 - 2,4 kg)
Laptops med Pentium M-cpu / Core Duo der er en del af Centrino har altid trådløs net (det har alle efterhånden uanset hvad)
DVD-brænder; koster ikke vildt meget extra
Tastatur ; her spares der ofte på de billige modeller - så hvis muligt så prøv den før køb!!

Hvilken by/landsdel er du fra - måske vi kan henvise til andre butikker end Fona / Merlin
Avatar billede pretorian Nybegynder
14. september 2006 - 20:36 #2
Hej espersen.

Tak for linket.

Jeg bor på Falster, rettere sagt Nykøbing, så der findes ikke de store muligheder for fysiske butikker. Dog har vi Tdc og elgiganten udover de to nævnte.

Fik kigget lidt på en HP Pavilion dv6014ea fra tdc's butik. Godt nok er den på 2.99 kg grundet den 15,4 tommer skærm, men udover det, kan den så anbefales til prisen eller burde jeg kigge efter noget andet til de krav jeg stiller mon..?

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=TKQJqwQBSMsJqkEIMkLJA00ip3qHgpUfke33_5gayDDG0CovL4wyD3UbdwB4se_fwo0=?ProductUUID=Y40KamdMnHwAAAENBKQlqToH&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog
Avatar billede espersen Novice
14. september 2006 - 21:00 #3
Århus ;o)

Evt. : Fujitsu Siemens Amilo Pa 1510 - http://www.laptopworld.dk/index.php?id=298
Eller denne lille lækre Asus: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217487
Avatar billede pretorian Nybegynder
14. september 2006 - 21:41 #4
Ville du foretrække Asus'en fremfor FS'en..? Og evt. give nogle grunde dertil? :o)
Avatar billede espersen Novice
14. september 2006 - 21:54 #5
dæleme et svært spørgsmål - det er to rigtig fine maskiner!

Asus'en er med den ret nye CPU Core Duo, som også er en del af Centrino-platformen
FS'en er med den nye AMD X2 CPU.

Asus'en er jo lille og mobil - og 14" er rigeligt efter min mening (men dette er i høj grad op til den enkeltes præferencer)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
14. september 2006 - 22:06 #6
Hejsa

Jeg ville til enhver tid tage Asusen, jeg har set for mange Fujitsu Siemens gå i stykker!!
Avatar billede pretorian Nybegynder
14. september 2006 - 22:45 #7
Synes også Asus-modellen er ret lækker og hælder også mere til den.

Noget undrer mig dog. Når jeg kigger på edbpriser.dk og går ind på linket til http://asusspecialisten.dk/product.asp?product=815  så skriver de at det er en Intel Centrino single og ikke duo.. er det forkert sat ind af Edbpriser..? Som jeg kan se er de andre links til butikkerne korrekte med beskrivelse af at det er en Intel Core duo..?
Avatar billede espersen Novice
14. september 2006 - 22:57 #8
hhmmm...  det  må være en fejl - der er ikke rigtig prisforskel - så du skal klart tage en med Core Duo!
Avatar billede pretorian Nybegynder
14. september 2006 - 23:01 #9
Ja, det ville næsten være dumt andet. ;o)  Jeg bestiller Asus'en i morgen tidlig. :o)

Lægger du et svar espersen..?  Og mange tak for hjælpen!
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2006 - 02:27 #10
Aldi bærbaren
Avatar billede espersen Novice
15. september 2006 - 13:17 #11
;o)