Avatar billede quark1970 Nybegynder
14. september 2006 - 07:25 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

PCL Koder

Jeg brug for lære hvordan jeg skriver ESC koder til forskellige skrifttyper samt størrelse.

Min printer er en HP Laserjet 6MP

Findes der et sted, hvor det står så man kan forstå det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2006 - 09:20 #1
HP havde engang en side, hvor man kunne trække PCL strenge af... - men da jeg sidst ledte efter den for 2-3 år siden, kunne jeg ikke finde den, så den er nok væk.

HP har enkelte manualer du kan finde det i - hvis du kan finde en manual til en HP LaserJet 3, 4 eller 5, vil der være sider omhandlende de mest basale PCL koder. Selvsamme printere kunne iøvrigt udskrive en "fontliste" over de indbyggede fonte, med tilhørende PCL koder.

Og endelig er der jo udgivet bøger, omhandlende emnet.

Jeg har ikke tid her til morgen, men skal gerne senere se, om jeg kan finde noget hos HP - men ekkers kan du jo selv starte med at gå på jagt :-)
Avatar billede quark1970 Nybegynder
14. september 2006 - 09:26 #2
Tusinde tak for det store arbejde du gør på denne side.

Jeg kan også huske at de havde et sted hvor man kunne skrive esc koder så blev de oversat til hex koder.

Jeg prøver og gå lidt mere på jagt:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2006 - 20:22 #3
Der er masser af Google hits bl.a. http://www.nefec.org/UPM/ccPCLfrm.htm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2006 - 21:36 #4
Den ser rigtig god ud den side - og så har jeg lært et nyt sprog (Jeg mener aldrig at have hørt om "Diablo") - men de har til gengæld glemt CaPSL...

HP´s sider er her:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpl04632#N101BB

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpl02705#N10289
Avatar billede quark1970 Nybegynder
15. september 2006 - 06:42 #5
Tak for hjælpen, I gav mig begge to lidt litteratur som jeg kan hygge mig med.

Kan man dele point?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2006 - 08:36 #6
Sagtens - Jeg lægger et svar her, og når Arne V også har lagt et svar, har du muligheden for at fordele points...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2006 - 13:29 #7
svar