Avatar billede mandula Nybegynder
12. september 2006 - 20:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kontrollerer for konsistens

Hej

Jeg har det problem at HVER gang computeren startes op eller genstartes vil Windows meget gerne kontrollere en af diskene for konsistens... Som I sikkert har man 10. sek til at trykke en tast inden processen starter op. Hvorfor gør den det hver gang? eller rettere hvordan for jeg den til at lade være?

Mvh
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2006 - 20:59 #1
Det er fordi der er fejl der ikke kan rettes.

gå i start - kør - skriv cmd - skriv i kommandoprompt: chkdsk /r/f
Får du denne, trykker du J for ja:

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang,
systemet genstartes? (J/N)
Avatar billede mandula Nybegynder
12. september 2006 - 21:21 #2
Jeg har forsøgt ovenstående, men da min harddisk er delt i C og D drev modteger jeg kun ovenstående mulighed ved C drevet og det er d-drevet som den gerne vil kontrollere... ved at følge din opskrift på D:\ opnår jeg følgende spørgsmål:
Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Chkdsk kan køres hvis diskenheden kobles fra først. ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE.Skal frakoblingen af diskenheden gennemtvinges?(J/N)

Skal man gøre noget andet ved d-drevet? eller blot svare ja her ?
Avatar billede haverslev Novice
12. september 2006 - 21:43 #3
Nu har jeg aldig prøvet john`s måde, så den vil/kan jeg ikke kommentere på - desværre

Ind i "Denne Computer"
Højreklik på dit D: drev og vælg "Egenskaber".
Klik på fanen "Funktioner".
Klik på "Undersøg nu".
Marker "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer"
Klik på "Start".
Du for at vide at skanningen genemføres ved næste opstart.
Genstart computeren.
Skanningen går nu igang.
Det tager et godt stykke tid så vær tålmodig.
Når Windows atter starter op, genstarter du computeren igen for at kontrollere at C: drevet ikke længere kontrolleres for fejl under opstarten.

Eller:
Hvis det er det samme drev hver gang, og dit filsystemet er fat32 ville jeg nok overveje at konvertere det til NTFS.
Det er nemlig sjældent denne fejl optræder på NTFS fil sys..
Du konverterer ved at skrive:
convert C: /FS:NTFS

For at se samtlige parametre du kan checke med/på skriver du:
convert /?
Avatar billede hcma Novice
12. september 2006 - 22:16 #4
Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden bruges af en anden proces.
Chkdsk kan køres, hvis diskenheden kobles fra først.
ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE.
Skal frakobling af diskenheden gennemtvinges? (J/N)
(TRYK HER  N)

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces.
Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang, systemet genstartes? (J/N)
(Tryk her J)

CHKDSK kører nu når du genstarter din pc.
Avatar billede mandula Nybegynder
12. september 2006 - 22:33 #5
Jeg har netop forsøgt Haverslev's løsning, men desværre udbedrer det ikke fejlen og den vil automatisk kontrollere for konsistens ved opstart. Filsystemet er allerede NTFS!

hcma: Det kan godt være jeg misforstår dit svar, men jeg ønsker IKKE at chkdsk starter hver eneste gang computeren tændes!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2006 - 23:08 #6
chkdsk x/r/f

Denne kommando med parameteren /x gennemtvinger frakobling af disk

Prøv den
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2006 - 23:10 #7
chkdsk SKAL køres med en af de nævnte parametre, for at rette fejlen der gør at den vil tjekke for konsistens ved hver boot.

Lad den køre chkdsk x/r/f igennem og genstart computeren når den er færdig, for at se om det hjalp.
Avatar billede hcma Novice
12. september 2006 - 23:52 #8
mandula >>  chkdsk start IKKE hver gang pc'en tændes, den starter bare ved næste start ;o)
Avatar billede mandula Nybegynder
13. september 2006 - 15:57 #9
Sådan ... hvor var det dejligt ikke længere at skulle sidde og vente en krig før den fik skannet igennem. Jeg har ikke forsøgt mig med dit forslag hcma, men dit john virkede i hvertfald!
TAK Så hvis du skriver et svar skal du nok få nogle point
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. september 2006 - 18:52 #10
ok - rart at høre ;)

Tak til hcma for hans copy paste fra hans egen tips sektion: http://www.hcma.dk/tips41to50.htm ;)

Den trænger til at blive opdateret nu :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. september 2006 - 18:52 #11
hcma det var din guide der fik mig til at se hvor fejlen lå.
Avatar billede hcma Novice
13. september 2006 - 19:20 #12
:o)  havde overhovedet ikke tænkt på "x" parameteren;
til en anden gang: her er den fulde oversigt: http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/chkdsk.mspx?mfr=true
Avatar billede hcma Novice
13. september 2006 - 19:22 #13
den burde også kunne køre fra genoprettelseskonsollen med parameteren "p"
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. september 2006 - 20:35 #14
Jep - oplever tit at det hjælper at køre den fra genoprettelses konsol.
Avatar billede hcma Novice
13. september 2006 - 23:11 #15
john stigers >>  skal det ikke være
chkdsk /x /r /f    ??  (altså med skråstreger + mellemrum)  og kan vel kun benyttes ved NTFS-partitioner

PS:  jeg laver en lille opdatering til vejledningen, når du har svaret  :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. september 2006 - 18:38 #16
Det er faktisk ligemeget :)
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 20:35 #17
ville bare være 200% sikker inden jeg lagde det op  (men var også hvad jeg selv mente)
takker  :o)))
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 20:38 #18
og nu er det tilføjet  :o))