Avatar billede sunshine74 Nybegynder
12. september 2006 - 14:37 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Manglende systemressourcer

Det er faktisk mit problem. Min ene pc bliver ved med hvis den skal udføre en "større" opgave som at slette en masse markeret eller flytte flere data fra mappe til mappe eller lign. Pludselig så får jeg en dialogbox der siger kan ikke udføres pga manglende systemressourcer... Og så er der intet andet at gøre end at genstarte, så er der ikke noget galt i et stykke tid.... Jeg har spurgt hvor den er købt og han sagde at det kunne være windows-fejl, da havde jeg en kopi-skive i ( fy-fy) ,nu har vi købt en helt frisk windows xp cd, men det sker stadig. Er det en fejl i computeren eller en system fejl i windows og har i en idé til hvordan jeg kan afhjælpe problemet...
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
12. september 2006 - 14:39 #1
p.s. den er hverken fyldt op med alt mulig, der er masser af plads på hard-disken. Det er en 7 mnd gammel pc intel p4 3,2ghz, 2048mb... hvis det har noget at sige??
Avatar billede nva Praktikant
12. september 2006 - 14:39 #2
Lyder som om du har for meget kørende samtidig - spyware eller andet - eller for få ram.
Avatar billede nva Praktikant
12. september 2006 - 14:40 #3
Prøv at følge denne vejledning http://www.eksperten.dk/artikler/954 - ikke mig der følger op.
Avatar billede hcma Novice
12. september 2006 - 14:47 #4
prøv også lige at checke ram'ene
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31
Avatar billede hcma Novice
12. september 2006 - 14:48 #5
har du prøvet at checke hvad som tager ressourcer ?  (crtl + alt + del)
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
12. september 2006 - 17:12 #6
Umiddelbart har jeg normalt alt for meget kørende på samme tid, mht til spyware, jeg har anti-spyware på, men pc'en har kun været på internettet få gange til diverse aktiveringer af programmer (vi har 2 computere, pga placering er det kun den ene har netadgang) så det er vel begrænset hvor meget der kan komme. Den har opført sig sådan næsten fra start, men regnede med det var min måske dårlige windows kopi, der måske manglede noget. Jeg har ikke kigget på hvad der bruger ressourcer, prøver senere og skriver resultatet...mht til ram har den 2048mb ( 2x1gb tror jeg) hvis ellers de virker ordenligt...
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
12. september 2006 - 17:16 #7
ups...normalt har jeg IKKE for meget kørende på en gang, glemte vist lige et ord der...Der hvor problemet er størst, det er enten når man flytter en stor mængde data fra en mappe til en anden. Eller når man sletter en stor mappe eller mange markerede filer. Enten siger den at der er en fejl-programmet lukker og så lukker den mapperne man var igang med  ( den i ved send rapport eller undlad og sende)Ellers også opgiver den og siger der er manglende systemressourcer...
Avatar billede nva Praktikant
13. september 2006 - 07:53 #8
Du kan prøve at køre en scandisk eller chkdsk for at se om disken har fejl.
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 10:03 #9
Har tjekket med chkdsk ( det der er i XP) der så ikke umiddelbart ud til at være noget galt med disken. Jeg synes også det ser ud til at rammene fungere, det jeg får ud af at kigge på systemoplysningerne.

Der står følgende:
Fysisk hukommelse:2048mb
Tilgængelig huk 1,64gb
Virtuel huk 2.00gb
tilgængelig virtuel huk 1.96gb
Plads til sidefil 3,85bg

Ser det normalt ud?? Ved ikke hvad jeg skal prøve?? Jeg vil bare grene have den til at virke 100%. Det er ikke noget problem at bruge programmer, den er ikke overfyldt, men omvendt så var problemet der også da der ikke var installeret ret meget på. Programmerne fungerer altid, det er kun i førnævnte situationer, enten ved flytning eller sletning af større mængder, og har gider den først ikke, så kan man ikke engang tømme papirkurven eller flytte én fil uden der ikke er ressourcer nok...
Avatar billede nva Praktikant
14. september 2006 - 10:11 #10
Du kan give den en tur med www.ccleaner.com og ellers følge den vejledning jeg lagde et link til tidligere.
Avatar billede nva Praktikant
14. september 2006 - 10:12 #11
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 10:24 #12
En anden anbefalede mig at kontakte dem på spywarefri.dk og det gjorde jeg. De mener ikke det har noget med spyware at gøre, der forårsager mit åbenbart ikke særlig almindelig problem. Har kørt en scanning med det antispywareprogram jeg har (SuperAntispyware) og den fandt ikke noget særligt, kun lidt adware. Må tilstå at memtest tog pænt lang tid og kan kun tage 1048mb og jeg faktisk ikke var tålmodig nok! Prøver at hente Ccleaner... og ser om den kan rydde op...
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 11:25 #13
prøv at ændre sidefilen til samme min. og max.  f.eks.  500 mb, hvilket tvinger systemet til at bruge af de fysiske ram.
hvis det ikke virker kan du altid ændre tilbage igen.
Hvad siger Ctrl + Alt + Del  ??  hvad tager ressourcer ?
Check lige dine ram under alle omstændigheder
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 13:00 #14
Ok prøver at ændre sidefilen....har kørt memtest, men den tester kun 1gb af gangen, og der stod 1 error de første 1024, men der er bare ikke en rapport eller lign. hvor jeg se hvad der er galt, hvordan finder man ud af det...???
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 13:20 #15
hvis der står at der er en error på den ene blok, er den ved at bryde sammen og trænger nok til at blive udskiftet.
Men før du gør det, kan du prøve at rengøre blokkene (brug et viskelæder) og skifte rundt på pladsen.
Måske hjælper det
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 20:07 #16
Udskiftet, den er jo nærmest ny??? lyder lidt underligt...den er kun lidt over ½ år gammel...når jeg har haft fejlen hele tiden, kan det så være at det er fordi at ram-blokken ikke er sat ordentligt fast fra start....For så er det jo forhandleren jeg skal have fat i...
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 20:40 #17
en ramblok kan blive defekt efter 2 min.
skru siden af din pc, tag ram-blokkene ud -> rens dem og pres den ned igen og se om det ikke hjælper
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 20:40 #18
en operation på max. 5 min.
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 21:09 #19
okay....dvs den sandsynligvis har været det fra start, siden problemet har været der fra vi købte den...kan jeg selv se om den er defekt...??
Avatar billede hcma Novice
14. september 2006 - 22:52 #20
det kan du kun ved at køre memtest igen, efter du har rengjort dem og sæt dem så i en for en
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. september 2006 - 23:00 #21
ok tak det vil jeg prøve! Vil nu kontakte min forhandler, for når problemet har været der hele tiden, burde det være deres problem. Tak for hjælpen til jer alle indtil videre...
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
07. februar 2007 - 17:46 #22
Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg har glemt at lukke denne tråd. Problemet er ikke løst for den gør det igen efter en tur hos forhandleren, så geninstallerede jeg windowsm det hjalp ikke,men så gik pludselig temmelig lang tid før fejelen dukkede op igen ( til igår) Nu har jeg igen kontakt til forhandleren. Skal ud med den en af dagene, nu vil de teste den med andre RAM. Tak hjælpen alle sammen.