Avatar billede sk_ Nybegynder
10. september 2006 - 09:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

VHS til PC

Jeg har en masse VHS-bånd som jeg gerne vil have lavet til digital video, jeg er bare i tvivl hvordan. Jeg har set at der findes nogle kabel-kit til overspilning fra VHS'en igennem et TV-tuner kort og så til sidst gemmer man på PC'en. Spørgsmålet er bare om jeg har hardwaren til det?

Mit TV-tuner kort: http://peecee.dk/index.php?id=2531
Min VHS: http://peecee.dk/index.php?id=2532

Hvis ikke, hvad mangler der?
Avatar billede sk_ Nybegynder
10. september 2006 - 09:21 #1
Kom lige i tanke om en anden video jeg også har: http://peecee.dk/index.php?id=2533
Avatar billede Rocky Juniormester
10. september 2006 - 09:34 #2
Man kan også købe en tv-kit som køre med de 3 kabler fra video til USB...
Avatar billede fuglen1 Novice
10. september 2006 - 10:14 #3
Jeg kan få de billeder ikke se hvad udstyr du har
men jeg gætter du har et alm tvkort så det sikkert kan optage i avi.

Du skal  bruge et kabelkit til at forbinde udstyret med
Som ofte kan fåes helt ned til 40kr med billede (s-video) og lydkabel

men ønskes der bedre kvalitet kan lidt dyrer sæt vælges
Jeg kan anbefale du køber en bedre scartadaptor de billige plastik er til at skille af.

her har  jeg fundet et lidt dyrer kabel sæt

Scartadaptor
http://www.av-connection.dk/?CPage=PDetails&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=241&PNo=CT-A006&PVer=0
kabel sæt
http://www.av-connection.dk/?CPage=PDetails&ML1=1&ML2=0&ML3=0&ML4=0&PNo=06-050&PVer=0

Men udover kabler kommer hardware krav her skal regne med min. 1,8 ghz cpu for at kunne optage i mpeg2 (bruges hvis du ikke vil redigere i det)
Her kan der bruges alm alinone software som feks. Ulead movie factory

ellers optager der i avi format hvis det redigeres dvs fjerne støj rette farver osv.
kræver mega stor harddiske hvis der er ukomponereret (et par 100 gb ville kunne klare det) ellers regn emd 40gb til 43min i huffyou format

men som svaret har du hardware nok til at begynde med.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
10. september 2006 - 15:22 #4
Ja, du er på rette vej med et kabel fra scart til S-Video eller S-VHS som det også hedder. Det S-Video stik har du sikkert siddende som indgang i dit TV-tuner kort og så kan dit kort sikkert grappe fra indgangene. Opsætningen skal du så huske at sætte til en opløsning til 720x576, som er DVD-kvalitet. Ellers er det bare prøve sig frem. Held og lykke.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 21:19 #5
Hvis dit TV kort har hardware encoder til Mpeg, kræves ikke særligt meget af computerens CPU. Her er en 500MHz næsten nok. Optager du i AVI, som ikke skal komprimeres, Kræves en hurtig harddisk, samt masser af plads. Harddisken skal du helst defragmentere, inden du går i gang.
Er dit TV-kort ældre, kan der hentes meget i kvalitet med et nyere. Det koster ikke nødvendig ret meget. Prøv at finde ud af hvilket kort du har.

Hvis målet er at brænde resultatet til DVD, og du ikke har brug for at justere farve m.m., er det bedst at optage til Mpeg. Dette format kan du nemt overføre til et DVD author program, uden at computeren skal rendere en masse.
Vil du lege med diverse filtre, skal du regne med 6-15 gange videoens afspilningstid pr video i overførsel, rendering, brænding m.m.!!!

Så er det mange videoer det drejer sig om kunne det måske svare sig med en harddiskrecorder med DVD brænder.
Avatar billede sk_ Nybegynder
14. september 2006 - 17:17 #6
Svar mig på dette:

1. Har jeg hardwaren til det (se på de 'vedlagte' billeder)?

- Hvis ja, hvilke kabler skal købes?
- Hvis nej, hvad mangler?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2006 - 18:27 #7
Det kan der ikke svares på ud fra billederne! Hvis du har købt computeren samlet (HP, IBM, Acer, Dell m.m.), må man gå ud fra at maskinen kan bruge TV-kortet!

Hvad der kunne være rart at vide.

Model/størrelse af:
TV kort
Processor
Harddiskstørrelse
Mængden af ram

Du skal bruge et kabel fra Scart til S-Vhs stik samt minijackstik. Tag dine billeder med til den lokale TV-forhandler. Et billigt kabelsæt koster måske 50 kr.
Avatar billede sk_ Nybegynder
14. september 2006 - 18:33 #8
TV kort: Hauppauge WinTV-150 PVR
Processor: Intel Pentium 4
Harddiskstørrelse: 50 GB internt, 200 GB eksternt
Ram: 1 GB
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2006 - 19:03 #9
Harddisken kan være for lille. Du skal ikke nødvendigvis regne med at du kan streame til din USB harddisk, men det kan let afprøves. Resten er rigelig ok.
Avatar billede sk_ Nybegynder
14. september 2006 - 19:46 #10
Har du links til _alle_ nødvendige kabler?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2006 - 15:03 #11
Din lokale radio/TV forhandler bør have det.

En scartadapter som den fuglen linker til:
http://www.av-connection.dk/?CPage=PDetails&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=241&PNo=CT-A006&PVer=0
Det vigtige er at adapteren kører/kan køre signal ud fra Scart til S-Vhs

Forlængerkabler: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800115
og
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800074
Avatar billede sk_ Nybegynder
20. september 2006 - 19:07 #12
Smid et svar akyhne.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. september 2006 - 19:15 #13
Success?
Avatar billede sk_ Nybegynder
20. september 2006 - 19:22 #14
Har ikke haft tid til at prøve det, men din indsats fortjener point uanset hvad :)