Avatar billede rips Nybegynder
08. september 2006 - 23:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Xp vs. XP64

Harj..

Hvad skal jeg installere på min maskine?

Har en Athlon XP 64 3500+. Hvilket styresystem skal jeg bruge?

Bruger computeren til at spille på.
Avatar billede rips Nybegynder
08. september 2006 - 23:57 #1
Og...

Nogen der kan give mig et link på hvad en Athlon xp 64 overhovedet er for noget.
Avatar billede cmoz Praktikant
09. september 2006 - 07:13 #2
Enten har du en Athlon 64 eller en Athlon XP. Da Athlon XP ikke har en der hedder 3500+, er det nok en AMD64 du har.

Du kan bruge begge OS, Windows Xp (Home/Pro) eller Windows XP Professinal x64.

Hvis du bruger alm. XP virker alt, og der masser af drivere. Der vil ikke være den store performace forskel i spil om du kører alm. XP eller x64 udgaven af XP, da spillene stadig er skrevet til 32 bit.

Hvis du bruger Windows XP Professional x64, så skal ALLE drivere du bruger være skrevet til 64 bit. Spil og andet virker stadig fint da de ikke kræver drivere i sig selv, men er selvf. afhængig af at de virker.

Windows XP x64 bygger på Windows 2003 og er derfor en kende mere stabilt og nyere end alm. XP.

Du kan prøve at downloade en fuld funktionsdygtig trial af Windows XP Professional x64:
http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/trial.mspx så kan du afgøre om du løber ind i for mange problemer med programmer, der skal bruge en 64bit driver. Der sker ikke noget ved at prøve.

Hvis du allerede har alm. XP så vent og køb Windows Vista, i en 64 bit udgave i stedet, når det kommer.
Avatar billede cmoz Praktikant
09. september 2006 - 07:17 #3
Du kan læse om Athlon 64 her på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Athlon_64

eller på AMDs side: http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html
Avatar billede rips Nybegynder
09. september 2006 - 10:26 #4
Harj mozz...

Mange tak for alt det du har skrevet. Jeg har nemlig hentet en 64 bit udgave af XP på microsoft med en trial periode på 3 måneder. Jeg har bare haft ALT for mange problemer med det. Spil der ikke virkede dirvere jeg ikk kunne finde til en 64x. Nu er jeg hoppet tilbage til x32.

Tænkte på.. Når nu der kommer Vista. Vil der stadigvæk være masser af problemer med en x64. Her tænker jeg på drivere der ikke virker og spil der ikke virker. Hvad er 64x lavet til?
Avatar billede rips Nybegynder
09. september 2006 - 10:26 #5
altså winxp 64x eller vista 64x
Avatar billede cmoz Praktikant
09. september 2006 - 10:45 #6
Når Vista kommer vil der være meget større understøttlese for x64 drivere, da hardware og software producenter ved at de kan tjene penge på det og at det er nødvendigt for at blive på markedet.

Det har ikke været tilfældet med Windows XP x64, hvor der er ikke har været den samme entuiasme fra producenterne da der er få, der egentligt bruger Windows XP x64, og derfor er det ikke en område de kan tjene penge på.

Til den tid kommer der nok også en trial af det færdig produkt. Allerede nu* kan du prøve Vista i en trial i 64 og 32 bit udgaver, i det der hedder Windows Vista "Release Candidate 1".

*
Med nu, mener jeg hvis man hentede BETA 2 og har produktnøglen derfra. Inden for kort tid bliver der åbnet for nye brugere der vil prøve det, eller hvis man har MSDN eller TechNet e.lign. abonnement ved Microsoft.
Avatar billede cmoz Praktikant
12. september 2006 - 12:21 #7
Der er lige en ting mere, mere med x64 drivere. Microsoft kræver at drivere til Vista x64 skal signeres før de kan installeres.

Dvs. at dem der udvikler drivere skal sende dem til Microsoft, så de kan teste og godkende dem.
Det plejer at koste penge at få det gjort, ved ikke om det ændrer sig når Vista kommer, da jeg næppe tror at alle ønsker at have udgifter for at få dem godkendt.

Man kan under boot vælge at den skal deaktivere det, men det er lidt træls at skulle hver gang. Der var en kommando, der også kunne deaktivere det men den virker vist ikke længere.
Avatar billede rips Nybegynder
18. januar 2007 - 15:18 #8
Bruger alm. WINXP.. WinXP 64 er der ikke en skid programmer til endnu. Hpber det kommer..
Avatar billede cmoz Praktikant
20. januar 2007 - 23:04 #9
hmmn.. okay
Avatar billede wibolt Nybegynder
17. november 2007 - 12:13 #10
Fedterøv :-(