Avatar billede twin2 Nybegynder
08. september 2006 - 11:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Medsend vcs fil fra Outlook mødeinvitationer

Jeg bruger ikke Outlook, men modtager invitationer til møder - booket i Outlook. (Modtages som almindelig email).

Er det muligt, som outlook bruger, at medsende .vcs fil med møde informationer vedlagt mødeindkaldelsen(Attached).

Jeg forestiller mig at man bare skal sætte et flueben et eller andet sted i Outlook indstillingerne :-)

På forhånd tak for hjælpen.

(Har tidligere stillet næsten samme spørgsmål - men fik ikke svar. Så jeg prøver igen.)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
09. september 2006 - 01:22 #1
Jeg er ikke helt sikker på jeg er med! Er problemet at du ikke kan se tidspunkt og emne m.m.
Eller forespørger du en måde hvorpå folk kan sende et kalendermøde til dig og du kan afkrydse "Ja", eller "Nej" til mødet?

Hvis det er det første, er der en fil vedhæftet, som du kan åbne med Notesblok, eller endnu bedre i IE.
Hvilket mailprogram bruger du?

Eksempel:

BEGIN:VCALENDAR
PRODID:-//Microsoft Corporation//Outlook 11.0 MIMEDIR//EN
VERSION:2.0
METHOD:REQUEST
BEGIN:VEVENT
ATTENDEE;ROLE=REQ-PARTICIPANT;RSVP=TRUE:MAILTO:navn@firma.dk
ORGANIZER:MAILTO:navn@privat.dk
DTSTART:20060909T060000Z
DTEND:20060909T063000Z
TRANSP:OPAQUE
SEQUENCE:0
UID:
DTSTAMP:20060908T230313Z
DESCRIPTION:Hvornår: 9. september 2006 08:00-08:30 (GMT+01:00)
  København\, Stockholm\, Oslo\, Madrid\,
  Paris.\n\n*~*~*~*~*~*~*~*~*~*\n\n\n
SUMMARY:Test
PRIORITY:5
X-MICROSOFT-CDO-IMPORTANCE:1
CLASS:PUBLIC
BEGIN:VALARM
TRIGGER:-PT15M
ACTION:DISPLAY
DESCRIPTION:Reminder
END:VALARM
END:VEVENT
END:VCALENDAR
Avatar billede twin2 Nybegynder
09. september 2006 - 18:02 #2
Nej - problemet er at dem der booker mig fra Outlook ikke automatisk medsender .vcs filen. Så mit spørgsmål er om Outlook kan medsende en .vcs fil?
Og hvis Ja -  hvad brugeren skal gøre for at .vcs filen medsendes.

Mit kalender system indlæser .vcs filen automatisk - hvis den er medsendt.

Så ved at vise ovenstående - har du indirekte besvaret halvdelen af spørgsmålet = Outlook kan godt.

Så hvis du har tid må du gerne beskrive - hvordan du får Outlook til at medsende .vcs filen til de mødedeltagere du booker.

Jeg skal bruge svaret til, at sende videre til dem der booker mig fra Outlook.

Håber at ovenstånde gør det mere klart ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 00:48 #3
Her er et eksempel fra en .vcs fil

BEGIN:VCALENDAR
PRODID:-//Microsoft Corporation//Outlook 11.0 MIMEDIR//EN
VERSION:1.0
BEGIN:VEVENT
DTSTART:20060910T063000Z
DTEND:20060910T070000Z
UID:040000008200E00074C5B7101A8
PRIORITY:3
END:VEVENT
END:VCALENDAR

... og fra en .ICS fil

BEGIN:VCALENDAR
PRODID:-//Microsoft Corporation//Outlook 11.0 MIMEDIR//EN
VERSION:2.0
METHOD:PUBLISH
BEGIN:VEVENT
ORGANIZER:MAILTO:modtager@mail.dk
DTSTART:20060910T063000Z
DTEND:20060910T070000Z
TRANSP:OPAQUE
SEQUENCE:0
UID:040000008200E00074C5B71
DTSTAMP:20060909T221715Z
PRIORITY:5
X-MICROSOFT-CDO-IMPORTANCE:1
CLASS:PUBLIC
BEGIN:VALARM
TRIGGER:-PT15M
ACTION:DISPLAY
DESCRIPTION:Reminder
END:VALARM
END:VEVENT
END:VCALENDAR

Når jeg sender en kalenderinvitation fra Outlook til en mailadresse, og checker mailen på webmail (testet på TDCOnline og på mit eget webhotel), ser jeg den tekst som er i mit første indlæg. På begge webmails, kan jeg gemme teksten, som egentlig er en vedhæftet fil. Der foreslåes ved gem, at filen skal hedde noget med *.calendar

Det er en invitationsfil, som man ikke kan se når man inviterer nogen fra Outlook.

Står jeg i Outlook og har klikket ny aftale, kan jeg i det vindue klikke "handlinger" -> "videresend som ICalendar". Det bliver så til en .ics fil, og et "send"- vindue åbnes.

Lukker jeg vinduet "Aftale", og står i Outlook -> Kalender og markerer en aftale, kan jeg klikke "Filer" -> "Gem som", og gemme som .rtf, .oft, .msg, .ics og .vcs.

Som du kan se, er der ikke den store forskel på teksten i filerne .calendar, .ics, og .vcs.

Og ja, du kan dermed sende, enten som vedhæftet, eller direkte fra vinduet "Aftale". Det er dog et spørgsmål hvad de andres Outlook siger til at modtage en .ics, eller .vcs fil sammen med .calendar filen, som er den egentlige invitationsfil.

Du burde dog, uanset hvilket mailprogram du bruger, få .calendar-filen med i invitationsmailen. Af den fremgår jo, både mødetid, klokkeslet, og det hele.

Er det svar nok, eller...

OBS: Ovenstående filer er alle rettet for personlige mailadresser, samt de krypterede tekster er beskåret!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 00:50 #4
Mangler du et program til at fortolke en .vcs-fil?
Avatar billede twin2 Nybegynder
10. september 2006 - 12:05 #5
Akyhne:

Tak for det. Opskriften på "vidresend som iCalender.." var lige det jeg efterspurgte.

Mange tak. Læg et svar så du kan få points.
--
Nej - jeg mangler ikke en .vcs fortolker...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 13:35 #6
Velbekomme.