Avatar billede dk-andersson Nybegynder
08. september 2006 - 00:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

sme server.. proftpd

hey
jeg har lige sat en sme server v7 op.. og der har jeg sat ftp adgang på til den... mit problem er at jeg gerne vil have hjemmesiden til at blive viste.. og jeg vil gerne have at brugerne kan login og load filer op på server.. det virker også fint nok men problemt er at når jeg har sat den op til det.. så er den også sat op til anonym login... og det vil jeg ikke have den til hvad skal jeg gøre
Avatar billede dk-andersson Nybegynder
08. september 2006 - 00:38 #1
vil gernbe have svar hurtigt
Avatar billede fixxxer Nybegynder
08. september 2006 - 01:09 #2
/etc/proftpd.conf
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2006 - 10:52 #3
Nei /etc/proftpd.conf fungerer nok ikke. SME server er sånn sett ingen ordinær Linux distro, og det som virker på de andre Linux distroer det virker ikke på SME server.

(Grunn: SME server genererer selv sine konfigureringsfiler herunder også proftpd.conf slik at de endringer man redigerer inn hurtig blir overskrevet.)

Har ingen ferdig løsning på problemet som er beskrevet over, men kunne godt tenke meg å ekperimentere litt med de to sme serverne jeg har kjørende. Hvordan gikk du fram for å få til den konfigureringen du har nå ?
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2006 - 10:58 #4
Det du ønsker det er at sme serveren skal kunne hoste flere forskjellige hjemmesider slik at hver enkelt bruker skal kunne laste opp innhold til sin egen hjemmeside, altså noe a la et webhotell. Er det rett forstått ?

Hvordan har du i så fall tenkt å legge dette opp i forhold til i-bays, skal brukerne dele på en i-bay eller skal de ha hver sin i-bay ? Skal de eventuelt ha hvert sitt domene ?
Avatar billede jeppejp Nybegynder
08. september 2006 - 11:00 #5
Det er vel noget med, som fixxxer siger, at redigere conf'en...

Du skal slette alle indgange i din conf der hedder noget med <Anonymous>...

f.eks.

--slet her fra--
<Anonymous>
bla bla bla.
</Anonymous>
--og her til--
Avatar billede dk-andersson Nybegynder
08. september 2006 - 11:46 #6
jep vil gerne have webhost... for flere domian. men som den er sat op nu er der anonymous adgang til en mappen "files" og den har alle domain. så når bruger skriver ftp://domain.dk kommer kan frem til anonymous ftp. det er her jeg gerne vil have den bedre om brugernavn og password.

har prøvet at fjerne alle anonymous ting i proftpd.conf men det fik ftp server til at gå ned.

andre ide´re
Avatar billede langbein Nybegynder
09. september 2006 - 09:08 #7
Man kan som nevnt ikke editere eller modifisere .conf filene på en sme server. Hos sme server så genereres .conf filene automatisk ut i fra et directory av template fragments. Videre så finnes et directory av customized template fragments. Endringer som man ønsker skal opptre i .conf filene må gjøres i customized templates fragments directory. Denne konstruksjonen er unik for sme serveren. Konstruksjonen gjør at sme serveren er meget enkel å sette opp, samtidig som den også er meget driftssikker. (På grunn av at .conf filene bygges opp automatisk.) Den er tilsvarende ikke så enkel (nem) å modifisere.

Jeg eksperimenterte en del med å få den gmle 6.0 versjonen til å kjøre som et web hotel med mange brukerkontoer som kunne påblisere på web, men jeg fikk det aldri til å kjøre.

Det som "noen" sa til meg det var noe likt som om at hvis man hadde brukerkontoer og i-bays med samme navn, så skulle dette være mulig, men det kjørte ikke for meg, den gang.

Nå tar jeg det for gitt at du mener at brukerne skal kunne laste oppfiler til et web publiseringsområde, som altså skal komme som publisert materiale på web.

Hvis dette ikke er tilfellet, at det bare er snakk om å sette opp en ftp server som mange brukere kan logge seg på med hvr sin konto og hvert sitt lagringsområde, så støtter sme serveren dette som default. Da havner imidlertid filene på et "file" område som ikke er tigjengelig fra Internett. Man kan laste opp, men man kan ikke publisere.

Som default så er det vel bare admin kontoen som kan publisere på web hos sme server (tror jeg.)
Avatar billede langbein Nybegynder
09. september 2006 - 09:09 #8
rettelse: .. Da havner imidlertid filene på et "file" område som ikke er tigjengelig via ordinær web browser fra Internett.
Avatar billede dk-andersson Nybegynder
10. september 2006 - 18:47 #9
ja okay.. det er en ftp server som jeg er ved at sætte op, og der er rigtig nok at man ikke kan rette i proftpd.conf for næste gang man rette på server fra server-manager, ændre proftpd.conf sig tilbage til en standart. så det jeg gerne vil finde ud af er hvor får den besked om at rette sig og kan man rette iden, ændre den
Avatar billede langbein Nybegynder
11. september 2006 - 00:41 #10
Hvis det kun er snakk om å sette opp en ftp server for lagring av filer, med hver bruker sitt lagringsområde, samtidig som ingen andre brukere har tilgang, så skal sme serveren støtte dette som standard. Disse filene blir imidlertid ikke tilgjengelig på world wide web.

Hvis det kun er snakk om å sette opp en ftp server for lagring av filer, så er det bare å eksperimentere litt med mulighetene i server-manager panelet, for dette skal den kunne.

I det store og det hele så er sme serveren utrolig bra til alt det som den er laget for, men å endre den, det er ikke så like til. Tror ikke det er så enkelt å deaktivisere den funksonen som skriver over konfigurasjonsfilene heller.

Her er sme serveren sin fetter "Clark Connect" helt annerledes. Her kan man faktisk kutte ut de automatiske rutinene for konfigurering og gå over til manuell konfigurering (eller webmin) når man måtte ønske det. http://www.clarkconnect.com/

Sme server er bare forskjelig fra alt annet. Hurtig, og enkel og sette opp, ekstremt robust og stabil og nesten helt umulig å forandre på. (Sammenliknet med andre Linux distroer. Jeg har da noen endringer på mine servere allikevell.)