Avatar billede aloc-dk Nybegynder
07. september 2006 - 21:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lønforhandling, webdesigner

Hej.
Jeg står overfor en snarlig lønforhandling i mit job som webdesigner for et dansk webbureau. Jeg er uddannet Multimediedesigner og det er mit første "rigtige" job. Jeg har været ansat i lidt over 6 mdr., indtil videre på en startløn på 18.000. Lavt sat, ja, men var meget interesseret i at få foden indenfor.
I løbet af de 6 mdr. har jeg virkeligt sat mig i respekt og har fået megen ros, så jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at de er glade for mig.
Mit spørgsmål er nu meget simpelt. Hvad kan jeg tillade mig at kræve til lønforhandlingen? Eftersom det er den første af slagsen er det vel normalt at kræve mere end de "sædvanlige" 10-15% man kan læse om rundt omkring på nettet. Er rimelig "grøn" her, så fyr endelig løs :)
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 21:21 #1
sidder i samme situation, har været ansat et år med en startløn suppleret af AF som job med løntilskud til 20K om mdr.

statestikkerne siger vi skal op og ligge på 25K som normal løn.. så spark lidt mere til den.
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
07. september 2006 - 21:23 #2
Ja jeg har også kigget på statistikkerne.. Men hvis man skal op på 25k skal man jo gerne kræve endnu mere.. Er det kun mig der har lidt svært ved at skulle kræve SÅ meget over den nuværende løn?
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 21:26 #3
du skal selvfølgeligt ikke bede om et spring på 7000..

Men sig du vil have ex 2000 og allerede der aftale lønforhandling om 6 mdr igen.

/JJ
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
07. september 2006 - 21:28 #4
Så du mener ikke jeg skal bede om mere end 20k? Eller mener du at 20k skal være mit minimum mål så jeg f.eks. beder om 22 og har 20 som minimum? Synes det er lidt lavt sat..
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2006 - 22:08 #5
Vil også mene at en stigning på 15% er absolut ok - du er er jo helt ny i firmaet endnu.
Avatar billede mobius6 Juniormester
07. september 2006 - 22:23 #6
det handler ikke så meget om hvad du får nu, der var en pr¸vetid
og hvis du har bevidst hvad du kan, håndteret det ansvar du har fået på en god måde
og tilf¸jet v¿rdi til firmaet v¿rdi, kan jeg ikke hvorfor dit udgangspunkt skulle v¿re "normen" altså fra 25k. derfra er det et forhandlingsissue.
Hvorfor i alverden skulle du holde til standardstigninger på 10-15% når de ikke engang holder en bundl¸n. - men i bund og grund handler det vel om kompetance.
du skal vel som alle andre afl¸nnes efter hvad du bidrager med.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2006 - 22:37 #7
ved du hvad dine kolleger får ?

ved du hvad dine gamle studiekammerater får ?

skyd dig ind på hvad din markedsværdi er og kræv så det

hvis de ikke vil give dig din markedsværdi, så smiler du til chefen og
går hjem og smider 10 ansøgninger i postkassen - vil de ikke betale må de
undvære

husk dog perspektivet - 500 kr. er 200 kr. om måneden efter skat - og der er
også andre forhold end løn som er relevante
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2006 - 22:43 #8
Godt indlæg arne :)
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
07. september 2006 - 23:31 #9
Jeg ved at mange af dem får det samme som mig, men dem som har været der lidt længere skal jeg ikke kunne afskrive, får mere. Det er ikke mange fra mit gamle hold der er i arbejde. Faktisk kan det begrænses til 2 af dem, som er på samme arbejdsplads som jeg.
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. september 2006 - 17:34 #10
Nu det jo ikke svært at få folk indenfor den branche, så stigning skal nok være moderat.

Jeg lå på en start løn på 21.500 og skal ind og forhandle inden længe da jeg så har været i firmaet i 6 måneder.

Min ide er at prøve at sparke den op på 24.000 kr men er tilfreds med 23.000 kr, det ser dog lidt anderledes ud i vores branche end din, da der er mangel på os, så håber det går.

Der ud over skal jeg være sikret kurser det næste år, det er 2 3d kurser til en samlet pris på 16.000 kr. Og en bærbar til hjemme arbejde, med licenser til div software, det skal dog siges jeg skulle have ny stationær aligevel, men foreslår så en bærbar selv om det bliver min. dobbelt så dyrt.

Der foruden har vi bonus ordning som bliver udbetalt en gang om året, det er normalt en stigning i lønnen, på cirka 400-500 kr om måneden.

Jeg vil et resliatisk bud er 2000-3000 kr, og ellers prøv at sikre dig lidt til fremtiden ved at få snakket kurser med dem, de behøves nødvendigvis ikke være dyre, mange af dem kan tages igennem fagforeningen, til næsten igen penge, de kræves dog du får fri det fra dit job, det kunne også være workshops.
Avatar billede hacked Nybegynder
08. september 2006 - 18:45 #11
Hvis jeg var dig ville jeg bede om at få 23.500 kr. Så vil han sikkert regne lidt på det og sige jamen det er jo en lønstigning på 5500kr......
Hvorefter du lægger vægt på alt det du har tilført firmaet og de opgaver du har løst i de 6 måneder du har været ansat. Derudover kan du lægge vægt på, at du iøjeblikket får langt under den gældende standardløn "25.000kr". Såfremt han stadig ikke vil gå med til lønstigningen kan du eventuelt slå 1000kr af i pris, hvilket vil give dig en løn på 22.500 kr, såfremt han går med til det. Du bliver glad og han tror han har vundet lønforhandlingerne. "Psykologi på højt plan".
Du kan også vælge at slå mere af i pris, men hvor du så tilgengæld kræver fx. gratis hjemmeinternet / telefon / bærbar / kurser ect. Personlig foretrækker jeg dog cool cash. Hvis jeg var dig ville jeg ikke gå længere ned end 22.000kr + goder. Derudover ville det nok være en god ide, at forlange lønforhandling igen efter 4 måneder idet du stadig får under standardløn - 25k.
Held og lykke med lønforhandlingen.
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
10. september 2006 - 13:19 #12
Tak malkor. Lyder som en plan.. Jeg giver lyd igen i morgen når det er "overstået".. :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
11. september 2006 - 17:26 #13
Venter spændt på om man skal opjustere sine forventninger eller nedjustere lidt :)

Er du ude og give store fadbamser ;)
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
11. september 2006 - 19:57 #14
Hey, så er jeg tilbage.
Det blev ikke til nogen afgørelse i denne omgang. Jeg fremlagde mit ønske om de 23.500 og han lagde ud med at det var godt nok noget af en lønstigning og jeg i så fald ville være en af dem der fik mest i løn i firmaet. Den køber jeg dog ikke :)

Jeg forklarede ham at det skulle ses i lyset af "standard" niveauet der lå på de 25.000 plus den indsats jeg har lagt i mit arbejde i den tid, jeg har været der. Han gav mig ret i at jeg helt sikkert havde fortjent en lønstigning, han mente som sagt bare at det var lidt for drastisk rent procentmæssigt. Nu bliver det så bare spændende at høre hvad afgørelsen bliver. Han kunne nemlig ikke give noget endeligt svar før han havde snakket med vores direktør.

Jeg vender tilbage! ;)
Avatar billede michael-k Nybegynder
12. september 2006 - 08:34 #15
Det er jo også en lønstigning på over 30% det til at føle på ;)

Men håber da i kommer fornuftigt ud af det :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. september 2006 - 11:54 #16
Avatar billede aloc-dk Nybegynder
14. september 2006 - 16:55 #17
Så hev min chef fat i mig her i dag.. De vil gå med til at give mig 21.000 indtil videre og så en ny forhandling og 6 mdr. Dette fik jeg dog presset ned til 3 mdr. Så alt i alt ikke det bedste resultat jeg havde håbet på, men stadig en god stigning.

Point ryger til malkor da jeg trods alt brugte hans råd :)