Avatar billede lvp Nybegynder
07. september 2006 - 15:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

XP LAN modtager ved ping men packets lost

Jeg har to computere forbundet via Ethernet og opsat Fedora 5 LAN til IP 10.0.0.5 og Windows XP LAN TCP/IP til IP 10.0.0.6 og subnet mask til 255.255.255.0. Når jeg som root # ping 10.0.0.6 så reagerer min "received" i "LAN status" på XP. Men når jeg CTRL+C for at stoppe ping, så får jeg en meddelelse om at packets rigtignok er sendt, men alle er lost. Er der noget i opsætningen af enten Linux eller Windows jeg mangler for at få de to maskiner til at kommunikere sammen?

Jeg forstår ikke helt betydningen af DNS i dette tilfælde - jeg er måske naiv i at tro at første skridt er at få IP addresserne til at matche..

Jeg har set andre gode råd på Eksperten, bl.a. http://winscp.net/eng/index.php fra helgec og Samba, men i den bog jeg bruger (Negus' Fedora 5 Bible), så skal LAN virke før jeg kan gå videre med Samba. Jeg har dog installeret alle Samba RPMs, så der er adgang, også via localhost:901 om det gør en forskel.
Avatar billede lap Nybegynder
07. september 2006 - 16:25 #1
mon ikke du har slået xp-firewall til - så vil den modtage pakken, men linux vil ikke modtage et svar?

dns er totalt ligegyldigt i ovenstående test.
Avatar billede lap Nybegynder
07. september 2006 - 16:26 #2
det er jo ikke korrekt - du pinger fra XP -> linux - men iptables kan være enabled på fedora og være årsagen.

Prøv "service iptables stop" på linux - og ping igen.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2006 - 17:56 #3
Jeg ved det er et dumt spørgsmål, men kan du komme på nettet med Fedora? Har du prøvet med Dynamisk ip-adresse (router)?
Avatar billede lvp Nybegynder
07. september 2006 - 18:14 #4
Det var Norton Protection Center der drillede (Win firewall er slået fra). Jeg forsøgte dog at få Norton til at undtage 10.0.0.5 uden at så Personal Firewall helt fra, men det må jeg arbejde videre med.

Jeg prøvede først at stoppe iptables, men det gjorde ingen forskel.

Når jeg ping'er fra Windows til Linux fra Command Prompt (c:\WINDOWS>ping 10.0.0.5 så kan jeg se på Fedora Connection Properties at den modtager og Windows meddeler at 4 packets er sendt og modtaget, ingen tabt.)

Til Helgec: Jeg kan foreløbig ikke komme på nettet med Fedora, og jeg har ikke arbejdet med DHCP.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2006 - 18:22 #5
"jeg har ikke arbejdet med DHCP." Det jeg mente var om du bruger ROUTER - hvis ja så er det vel overflødigt at tildele dine computere en ip-adresse det sørger routeren jo for
Avatar billede lvp Nybegynder
08. september 2006 - 12:29 #6
Hvis det er en ROUTER som beskrevet i denne artikel  http://www.linuxjournal.com/article/5826, hvor det er en tredje computer, der udelukkende har router-funktion mellem server og klienter eller f.eks. en specifik Cisco router, så er svaret foreløbig nej. Men jeg går ud fra at mere dynamisk IP-adresse allokering er en rigtig god ide så snart netværket vokser ud over teststadiet. Så tak til alle for svar og gode råd.