Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 12:00 Der er 14 kommentarer

Konvertere mp3 til waw

Jeg har fra Screamer-Radio nogle mp3-filer jeg gerne vil kunne redigere i for derefter at brænde dem over på CD til aflytning på stereoet.
Sp1: Hvilket program kan jeg bruge til redigering af mp3-filer, er det det gamle ProTracker jeg skal have fat i?
Sp2: Er det korrekt at filerne skal konverteres til waw for at et gammelt stereoanlæg kan afspille dem? I så fald hvilket program kan gøre dette?
Sp3: Hvor meget fylder waw i forhold til mp3?
Sp4: Når konverteringen er blevet foretaget er det så bare at lade min Nero brænde det? Skal CD'en finalizes?
Avatar billede snakeeye Nybegynder
07. september 2006 - 12:26 #1
Wav fylder omkring 10gange så meget, men det kommer meget an på kvaliteten af mp3 filen.
Jeg vil mene at du "bare" kan få nero til at brænde direkte fra din mp3 fil til en cd som kan afspilles fra en alm cdafspiller.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 12:26 #2
Jeg har nu læst mig frem til at Nero automatisk kan konvertere til waw i forbindelse med brænding til AudioCD og at waw fylder ca. 10x så meget som mp3. Jeg går ud fra dette er korrekt; tilbage står spørgsmålet om redigeringsprogram til mp3.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 12:29 #3
Tak, Snakeeye. Jeg havde fået skrevet mit eget indlæg før jeg læste dit svar...:-)
Avatar billede snakeeye Nybegynder
07. september 2006 - 12:37 #4
http://www.audio2x.com/ <-- tror den kan hjælpe dig med redigering af lyd... har dog ikke selv brugt det
Avatar billede snakeeye Nybegynder
07. september 2006 - 12:45 #5
Hmmm... så ikke lige at det nok ikke er et freeware.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 13:18 #6
Åben sangene i media player og brænd dem derfra ?

Altså afspil de sange du vil have på en skive som mp3, og vælg "brænd" ..
Avatar billede falster Ekspert
07. september 2006 - 13:23 #7
Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 13:26 #8
Jokkejensen: skulle det være bedre eller hurtigere end gennem Nero?
Falster: har du prøvet programmet/ er det gratis og enkelt?
Avatar billede falster Ekspert
07. september 2006 - 13:32 #9
Helt gratis, på dansk og virkelig godt.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 14:03 #10
OK-tak, så prøver jeg det.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 17:02 #11
nej WMP er ikke bedre end Nero, men nero er ikke gratis (hvis man da køre windows)

WMP er faktisk en del "langsommere" end nero, nero gør det mere "on the fly" hvor WMP først decoder dem til wav som i er inde på, og derefter brænder..
Avatar billede uffesteenberg Novice
07. september 2006 - 22:02 #12
Til klippe-klistre.. se her: http://www.eksperten.dk/spm/730922

Jeg ville også bare brænde mp3'erne til en cd direkte i Windows Media Player eller Nero , hvor de jo bliver konverteret automatisk.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
07. september 2006 - 22:08 #13
Jokkejensen: Jeg har Nero og har lige brugt det, hvilket fører mig vider til Falster:
Jeg optog 25 min musik ned med Screamer-radio, installerede Audacity, hvorefter jeg fumlede 10 min. med sidstnævnte. Herefter kunne jeg slette noget uønsket og konvertere til waw. Det gik lynhurtigt og herefter var det en smal sag at hælde det redigerede i Nero og brænde.
Til sidst smed jeg spændt CDskiven i stereoet og  tadaaa ---- DET FUNGEDE!!!Klar musik i glimrende kvalitet
Mange tak for jeres råd og bistand - nu skal der optages og brændes.. :-)))
Go weekend :)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
11. september 2006 - 08:54 #14
Jeg har nu fundet ud af lidt mere om Audacity, der både har styrker og svagheder. Det fungerer for såvidt vældig godt, er hurtigt og stabilt, har mange facilliteter, eftekter osv.
Svagheden er når man skal spole fremad til næste sekvens/nummer. Det er temmelig besværligt: man skal stoppe afspilning, markere starten af et område, gå ind i en undermenu og vælge "afspil fra starten af markeret område". Dette skal gentages hvis man ønsker at lave stikprøver af ens optagelse. Man burde kunne pause afspilning og køre markøren hen til det ønskede område. Jeg vil håbe det bliver rettet i en fremtidig udgave.